Spanningsregelaar/gelijkrichter-andere werking bij hogere accu spanning ViragoXV 750?

Toppie1

MF'er
26 sep 2023
36
20
Beste Bikers,

Er is al veel geschreven over gelijkrichters/spanningsregelaars en accu's, maar het volgende overkomt mij.
Nieuwe accu gekocht (Gel) en het viel mij op dat hij na opgeladen te zijn en een een dag rust toch nog 13,24 volt aan geeft (loodaccu 12,70).
Na een middagje rijden en tanken, startte de motor niet meer (Gel accu was leeg). na een half uur herstel startte de motor gelukkig weer. Alles nagemeten en de dynamo geeft bij zo'n 3000 toeren ongeveer 50 Volt (wisselspanning) af en dat is volgens mij prima. Ook de Ohm waardes van de spoelenwaren goed ) 0,5 Ohm per spoel en geen massa contact.
Tijdens het draaien van de motor (met verlichting aan) geeft hij een te lage (laadt spanning = 12,4 volt) ook bij gas geven veranderd er niets. Mijn conclusie is dan dat er geen laadspanning is en de spanningsregelaar/gelijkrichter stuk is. Dus alle diodes doorgemeten en die werken goed volgens de diode meting. Nu zit er nog een IC (spanningsregelaar in en die is niet te meten) dus ik denk dat die kapot is.
Ik rijd niet zoveel, maar in die paar jaar dat ik hem heb is dit de derde keer dat ik die spanningsregelaar moet vervangen en terug geredeneerd iedere keer als ik rond de 120 km per uur heb gereden is dit gebeurd. (normaal rijd ik veel rustiger).

Ik heb een paar vragen:
Is de spanningsregelaar niet tegen de opgewekte spanning van de dynamo opgewassen?
Kan de spanningsregelaar stuk gaan doordat de spanning van de Gel accu te hoog is?
Is de spanning van de dynamo wat te temperen op een of andere manier om de regelaar wat te sparen?
Is de regelaar beter te koelen?

Is er iemand met wat ideeën hierover?

Alvast weer hartelijk dank voor jullie reacties,
 
Nog effe een conclusie: als jij 0 volt meet op de witte draden aangesloten op de SR waarvan iedereen loopt te schreeuwen dat doe lis moeten dan heb je eigenlijk al aanwijzing genoeg: al zou de SR stuk zijn dan heb jal zolang kortsluiting gemaakt dat je genarator haast wel verbrand moet zijn. Zou je SR heel zijn... dan weet je genoeg over de generator.

Dat alles neemt niet weg dat de SR best stuk kan zijn
Bij mijn motor is de stator tijdens normale snelheid 80 procent van de tijd kortgesloten. Daar kan een stator goed tegen.
 
maar soms kun je niet anders, met een permanent magneet rotor b.v.
Daar is weinig aan te regelen
Dat is ook niet wat ik bedoel. Dat het zo is da's een feit maar de interpretatie dat het gebeurt door wikkelingen kort te sluiten is m.i. kuddegelul. Omdat het nulpunt in de genrator zweeft is de uitgaande spannin door dcheefbrlasting ineens heel makkelijk te regelen...
 
  • Eens
Waarderingen: K@W@
Geen een koperdraad overleeft een kortsluiting, er is ook geen kortsluiting. Ook bij jou niet, ik zie graag je meetresultaten

Resultaat van mijn ‘kortsluiting’…… _O-
IMG_1363.jpeg
 
Ps. Moest wel wennen aan de manier waarop jullie communiceren, maar komt wel allemaal uit een goed hart zie ik😉
Fijn dat het opgelost is en ik de plank volledig missloeg... rijen met dat ding. Communiceren gaat soms vrij ongenuanceerd maar in techniek is het altijd met de beste bedoelingen
 
Terug
Bovenaan Onderaan