Goedenavond allen,
Momenteel heb ik een BMW K75 welke ik gebruik voor mijn dagelijks woon werk verkeer. Dit is een paar duizend kilometer goed gegaan tot een paar weken terug. Tijdens het rijden merkte ik soms dat opeens het accu lampje heel lichtjes ging branden maar verder geen problemen.
Tot op een zekere ochtend, motor de dag ervoor nog gebruikt, gestald, en wil naar mijn werk, druk op de startknop en deze heeft moeite met omslaan. Okay, apart, knop loslaten maar de motor bleef doorstarten. Contact uitgezet, dodemans knop gebruikt maar niks deed de startmotor. Na een enkele minuut stopte hij ermee en was hij weer tot rust gekomen. Gek genoeg na 2 minuten wachten deed hij het weer maar er klopte duidelijk iets niet.
De motor heb ik laten staan sinds en ben verschillende forums gegaan om te kijken wat het mogelijk zou kunnen zijn. Blijkbaar een bekend K serie probleem bij te lage accu spanning. Accu laten meten en deze had inderdaad een veel te lage startspanning en start vermogen dus die was gewoonweg op. Echter na vervangen van de accu, deed hij wel aan slaan maar na een paar km rijden kwam het lampje van de accu weer lichtjes aan en viel hij ook gewoon tijdens het rijden uit. Weer verder gaan zoeken en toen kwamen de koolborstels van de starter en de spanningsregelaar van de dynamo naar boven, ook deze heb ik vanavond vervangen.
Echter blijft het probleem zich voordoen, motor heeft een keer even aangeslagen met een beetje moeite en bleef toen probleemloos draaien, echter na opbergen gereedschap en het erna weer willen starten weer terug bij af, startmotor krijgt niet genoeg om daadkrachtig rond te slaan. Bij het omdraaien van de sleutel brand het dashboard niet zo lekker, en bij het bedienen van de rem (voor de controlelampjes op dashboard uit te krijgen) dan dimt alles en wilt hij niet om slaan.
Waar ik nu dus precies tegenaan loop is als volgt;
Bij het omdraaien van het contact is soms wel, soms niet het dashboard volledig opgelicht, hij lijkt geen massa te kunnen maken. Bij momenten dat dashboard wel volledig oplicht, dimt deze wanneer je de rem of dergelijke intrapt, of probeert te starten. op moment dat je start, hoor je of de startmotor heel moeizaam draaien (met dim dashboard) of zelfs helemaal niet en enkel de benzinepomp hoor je dan wat brandstof in de tank rondpompen (dit is als het dashboard echt bijna niet oplicht).
Naar mijn idee is er dus iets niet goed met de massa punten van iets, mijn vraag of een van jullie toevallig wat meer mij in de juiste richting kan duwen. Zelf heb ik een aantal potentiele oorzaken gevonden van andere forum gebruikers die soortgelijke problemen hadden. dit kwam dan neer op startmotor koolborstels (heb ik vervangen), de spanningsregelaar (heb ik vervangen), de accu (is vervangen voor een nieuwe). Andere waar ik nog niet naar heb gekeken zijn contactslot, en het vervangen van het startrelais zelf.
Graag hoor ik of jullie mij in de juiste richting kunnen sturen.
Momenteel heb ik een BMW K75 welke ik gebruik voor mijn dagelijks woon werk verkeer. Dit is een paar duizend kilometer goed gegaan tot een paar weken terug. Tijdens het rijden merkte ik soms dat opeens het accu lampje heel lichtjes ging branden maar verder geen problemen.
Tot op een zekere ochtend, motor de dag ervoor nog gebruikt, gestald, en wil naar mijn werk, druk op de startknop en deze heeft moeite met omslaan. Okay, apart, knop loslaten maar de motor bleef doorstarten. Contact uitgezet, dodemans knop gebruikt maar niks deed de startmotor. Na een enkele minuut stopte hij ermee en was hij weer tot rust gekomen. Gek genoeg na 2 minuten wachten deed hij het weer maar er klopte duidelijk iets niet.
De motor heb ik laten staan sinds en ben verschillende forums gegaan om te kijken wat het mogelijk zou kunnen zijn. Blijkbaar een bekend K serie probleem bij te lage accu spanning. Accu laten meten en deze had inderdaad een veel te lage startspanning en start vermogen dus die was gewoonweg op. Echter na vervangen van de accu, deed hij wel aan slaan maar na een paar km rijden kwam het lampje van de accu weer lichtjes aan en viel hij ook gewoon tijdens het rijden uit. Weer verder gaan zoeken en toen kwamen de koolborstels van de starter en de spanningsregelaar van de dynamo naar boven, ook deze heb ik vanavond vervangen.
Echter blijft het probleem zich voordoen, motor heeft een keer even aangeslagen met een beetje moeite en bleef toen probleemloos draaien, echter na opbergen gereedschap en het erna weer willen starten weer terug bij af, startmotor krijgt niet genoeg om daadkrachtig rond te slaan. Bij het omdraaien van de sleutel brand het dashboard niet zo lekker, en bij het bedienen van de rem (voor de controlelampjes op dashboard uit te krijgen) dan dimt alles en wilt hij niet om slaan.
Waar ik nu dus precies tegenaan loop is als volgt;
Bij het omdraaien van het contact is soms wel, soms niet het dashboard volledig opgelicht, hij lijkt geen massa te kunnen maken. Bij momenten dat dashboard wel volledig oplicht, dimt deze wanneer je de rem of dergelijke intrapt, of probeert te starten. op moment dat je start, hoor je of de startmotor heel moeizaam draaien (met dim dashboard) of zelfs helemaal niet en enkel de benzinepomp hoor je dan wat brandstof in de tank rondpompen (dit is als het dashboard echt bijna niet oplicht).
Naar mijn idee is er dus iets niet goed met de massa punten van iets, mijn vraag of een van jullie toevallig wat meer mij in de juiste richting kan duwen. Zelf heb ik een aantal potentiele oorzaken gevonden van andere forum gebruikers die soortgelijke problemen hadden. dit kwam dan neer op startmotor koolborstels (heb ik vervangen), de spanningsregelaar (heb ik vervangen), de accu (is vervangen voor een nieuwe). Andere waar ik nog niet naar heb gekeken zijn contactslot, en het vervangen van het startrelais zelf.
Graag hoor ik of jullie mij in de juiste richting kunnen sturen.