Paar liter diesel olie getankt

mausjeR6

Rookie
31 jul 2010
6
0
Dronten
Hallo allemaal

Ik ben Mauritz en ik heb al sinds 2009 al een yamaha r6 uit 2008
Nu heb ik per ongeluk ongeveer 3,5liter diesel ipv euro 98 getankt daarna heb ik direct bij dezelfde pomp nog 11,5liter euro95 getankt. En ben 15km doorgereden naar mijn ouders.
Diezelfde avond ben ik nog weer 80 km naar huis gereden en iedere pomp gestopt om de brandstof te verdunnen. Mijn vraag is of ik alsnog mijn tank leeg moet laten lopen of niet
De motor rijd nog goed ondanks dat er relatief veel dieselolie in de tank zit en kan je ook eventueel schade krijgen aan de motor vanwege verkeerde brandstof
Alvast bedankt voor jullie reacties
 
Mijn ervaring als ex monteur is dat als het direct verdunt, niets aan de hand is.
Dat detoneren van je is waarschijnlijk een slecht verbrand mengsel en levert (als het niet te vaak gebeurt) geen problemen op.

Gewoon veel benzine erbij en het probleem lost zichzelf op.
Als je motor niet lekker loopt dan voor een tankbeurt er wat injectie cleaner erin.
 
Sorry mensen,gooi eens een halfje diesel bij een halfje benzine.
Wedden dat de een ip de ander blijft drijven......
Zelf gedaan,dus zelf gezien.ook al.schud je de 2 door elkaar
Gaan nog na een aantal minutet de een op de ander drijven.
Je ziet een duidelijke grens.
 
kerosine is veel vetter/vluchtiger dan diesel, ik brandde het destijds in de Zibrokachel.

ik zou geen diesel in je vliegtuig gooien dus.

Ik zou het zelf ook niet doen (al is het maar omdat zo'n G5 een heel stuk meer kost dan mijn XJ900 :/) maar ze kunnen er blijkbaar gewoon op vliegen. Wat maakt het voor een straalmotor trouwens uit dat het vetter/vluchtiger is?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het zelf ook niet doen (al is het maar omdat zo'n G5 een heel stuk meer kost dan mijn XJ900 :/) maar ze kunnen er blijkbaar gewoon op vliegen. Wat maakt het voor een straalmotor trouwens uit dat het vetter/vluchtiger is?


dan wordt het optimaal verbrand en maximaal energie uitgehaald, het vettige van kerosine is waarschijnlijk nodig voor de hoge toerentallen in zo'n motor.

dat ie een beetje extra gesmeerd wordt zeg maar.



en ik heb inderdaad nog nooit gehoord dat een straalvliegtuig op diesel vliegt, zal niet voor niets zijn.

inderdaad is niet voor niets zo; Kerosine in vliegtuigmotor - Praktische en overige technische wetenschappen - Wetenschapsforum
Kerosine
 
Laatst bewerkt:
Zoiezo proberen niet te veel te belasten, diesel verhoogd de verbrandings tempratuur (brand trager)

3,5liter klinkt nog niet eens zo desastreus.

Persoonlijk zou ik de tank even voor de helf of iets meer leeghalen, maar de pomp rijden, en volgooien, daarna lekker gaan rijden zoals je normaal doet, en als je weer moet tanken gooi je het afgetapte spul erin, rij je weer naar de pomp, en tank je hem weer vol.

Je kan dit natuurlijk ook over 4 tanken doen...

En zoals gezegd, e.v.t. kan je hem ook zoveel mogenlijk aftappen en het spul dan in je koekblik gooien.

Maar zolang je nog weet dat er (aardig wat) diesel in de tank zit zou ik een beetje rustig aan doen, zeker niet vol in de toeren janken.

Misschien is het ook wel zelfs goed voor je blok, het zal de kleppen en koolresten in ieder geval lekker wegbranden :)
Lijkt me niet goed dat je kleppen weg branden :X

Persoonlijk zou ik het spul er uit gooien en opnieuw tanken :Y
 
Mijn ervaring als ex monteur is dat als het direct verdunt, niets aan de hand is.
Dat detoneren van je is waarschijnlijk een slecht verbrand mengsel en levert (als het niet te vaak gebeurt) geen problemen op.

Gewoon veel benzine erbij en het probleem lost zichzelf op.
Als je motor niet lekker loopt dan voor een tankbeurt er wat injectie cleaner erin.


ik heb inderdaad ook een keer een tankbeurt begonnen met diesel terwijl het een benzine carbfiets was..

met haast lege tank.. 5 liter zat er al in, toen had ik het in de gaten. Meteen benzine erin en helemaal afgetankt.
Daarna gaan rijden en om de 30/40 km benzine tanken, nooit wat van gemerkt, ook niet uit de uitlaat.



ik denk dat het allemaal een beetje paniek is, je moet het gewoon heel goed verdunnen die diesel ;)
 
Laatst bewerkt:
dan wordt het optimaal verbrand en maximaal energie uitgehaald, het vettige van kerosine is waarschijnlijk nodig voor de hoge toerentallen in zo'n motor.

dat ie een beetje extra gesmeerd wordt zeg maar.



en ik heb inderdaad nog nooit gehoord dat een straalvliegtuig op diesel vliegt, zal niet voor niets zijn.

inderdaad is niet voor niets zo; Kerosine in vliegtuigmotor - Praktische en overige technische wetenschappen - Wetenschapsforum
Kerosine

Dit zeggen ze op de links die jij stuurt:

Het leger wil af van de ingewikkelde dual fuel-bevoorrading. Jeeps rijden nu al op multifunctionele brandstof: een dieselsoort die zo schoon is dat ook gasturbines erop kunnen draaien. Maar helikopters blijven een probleem. Die willen niet op diesel. ,,Dus als je dan overstapt op één brandstof is het: de most demanding user bepaalt.'' Kerosine dus. Vooral de Amerikanen zouden daarop hebben aangedrongen.

en

Ik kan zo’n beetje alle antwoorden van hierboven redelijk afschieten. (ik werk met de apparaten, dus ik weet het)
Het goede antwoord in ieder geval: De reden waarom vliegtuigen op kerosine liegen is omdat kerosine goedkoper is. ($1,92 per gallon op dit moment, zie bron)

Een gasturbne (vliegtuigmotor) draait op bijna alles wat enigszins betrouwbaar aangevoerd kan worden; slaolie, benzine en diesel werken even goed.
De calorische waarde van zowel kerosine als benzine als diesel ligt op ongeveer hetzelfde getal per kilo (een vliegtuig tankt in kilo’s), dus dat maakt niet uit. Kerosine is bijna hetzelfde als diesel, alleen wat simpeler. Qua roetuitstoot maakt dat dus niet uit (vliegtuigen stoten wel veel minder roet uit, maar dat komt door een veel efficientere verbranding).

Dus je bent het toch met me eens? :)
 
als je heel goed leest zie je dat die Jeeps aangepast worden op het gebruik van kerosine,
dat ze alleen op 1 brandstof willen rijden omdat het leger dat gewoon goed uitkomt en vooral dat het voordeliger is.


dus nee.

Ja dat zie ik, maar mijn stelling was allereerst dat Dave een kontargument gebruikte aangaande de gelijkenissen tussen diesel en kerosine en ik stelde vervolgens ook dat straalmotoren / jets / turbines wel degelijk op diesel kunnen vliegen.

Dat eerste staat buiten kijf en de tweede stelling wordt in de links die jij plaats nogmaals bevestigd. Dan is het toch duidelijk?

Dat ze voor kerosine moeten kiezen wanneer ze slechts één enkele universele brandstof willen hebben omdat ze die helicopters niet omhoog krijgen op diesel doet daar verder niets aan af, die hebben immers geen straalmotor.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom uit een piloten familie en heb nooit een jetmotor op diesel horen of
Zien lopen.
Daarom zeg ik er vliegt geen op diesel.
Kerosine geeft meer vermogen dus daarom word daarop gevlogen
Diesel is ivm kerosine een heel ander ding.
Ik heb ook een motor zien lopen op kerosine en de aanpassing daartoe
Staat niet toe om ook op diesel te lopen.denk aan de compressie......
Kontargument of niet.
Voorlopig zie en hoort niemand een.jet op diesel vliegen,
Als het kon deden ze het al want diesel is goedkoper
 
Na tanken van bijna een volle tank diesel een km of 10 doorgereden naar de volgende pomp. Wel met een warme motor. Diesel eruit en benzine er weer in. De nog warme motor met diesel in de vlotterkamers gestart en de diesel opgestookt. Nog een dag gerookt. Daarna over. Niets aan de hand. Zelfs geen bougies gewisseld. Was in Italie. Beetje warrige pomp en de dag ervoor genoeg gedronken.......
full
 
Laatst bewerkt:
Ik kom uit een piloten familie en heb nooit een jetmotor op diesel horen of
Zien lopen.
Daarom zeg ik er vliegt geen op diesel.
Kerosine geeft meer vermogen dus daarom word daarop gevlogen
Diesel is ivm kerosine een heel ander ding.
Ik heb ook een motor zien lopen op kerosine en de aanpassing daartoe
Staat niet toe om ook op diesel te lopen.denk aan de compressie......
Kontargument of niet.
Voorlopig zie en hoort niemand een.jet op diesel vliegen,
Als het kon deden ze het al want diesel is goedkoper

vliegtuig doet het zelfs op sla olie.
Als iets alles slikt, is het wel een straal motor.

ruwe olie, beetje voor verwarmt heerscht zelfs grote tijd in de jet motor branche
en KLM doet nu een beetje groen door op oude frietolie te vliegen.

het gaat gewoon om de calorieën, de massa en de prijs. Kan mij voorstellen, dat als je de jet motor in de lucht wil gebruiken, dat je voor veel calorieën gaat met een laag soortelijke massa. en dat afhankelijk van de prijs en wat je mee kan nemen.
 
vliegtuig doet het zelfs op sla olie.
Als iets alles slikt, is het wel een straal motor.

ruwe olie, beetje voor verwarmt heerscht zelfs grote tijd in de jet motor branche
en KLM doet nu een beetje groen door op oude frietolie te vliegen.

het gaat gewoon om de calorieën, de massa en de prijs. Kan mij voorstellen, dat als je de jet motor in de lucht wil gebruiken, dat je voor veel calorieën gaat met een laag soortelijke massa. en dat afhankelijk van de prijs en wat je mee kan nemen.

Ja maar... Papa zegt dat! Papa is piloot dus... papa heeft altijd gelijk! :+ :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan