NTV 650 bochten

Mefra

Die hard MF'er
9 mrt 2004
607
47
Assen
Hey mensen,

Sinds kort heb ik een NTV 650 na 7 jaar op een FZR 600 gereden te hebben (en korte tijd op een GN 400 en XS 750). Nou weet ik dat het een tourmotor is, maar in de bochten heb ik constant het idee dat het voorwiel niet genoeg grip heeft en bij hoge snelheid (120+) instabiel wordt. Voor de rest is er eigenlijk niks mis mee, maar vraag me toch even af of dit normaal is voor dit type. Ik heb aan de voorkant al gekeken naar speling, maar daar kan ik zo gauw niks vinden. Zeker aangezien ik in alle reviews van een NTV lees dat ze de motor nog behoorlijk sportief rijgedrag vinden hebben voor een tourmotor, lijkt het me niet erg normaal.

P.s. Ik heb dit topic (shimmyende NTV 650, ik zoek me rot) ook even gelezen, maar ik heb de indruk dat dat toch wel wat anders is, aangezien ik rustig de handen van het stuur kan halen op een recht stuk.
 
ik heb zo'n gevoel dat je te veel uitgaande demping hebt achter. dan zakt de motor langzaam in aan de achterkant omdat de band niet op tijd terug is na een hobbel. hierdoor wordt de motor onderstuurd en voelt het als of de voorkant geen grip heeft (of je bent veel te zwaar voor de motor dat heeft het zelfde effect) en omdat de achter kant inzakt wordt het stuur ook instabiel op hogere snelheid.
 
Zo'n zelfde gevoel had ik ook na de aanschaf van mijn soes.. Bij mij bleek het probleem te liggen bij:

-Meest slappe instelling van de voorvork, dus deze stugger gezet
-banden hadden alleen snelweg km's gezien, het loopvlak was gewoon platgereden. Nieuwe banden met een sportief karakter eronder gelegd

Dit was bij mij toch wel echt een verademing!
 
Ik zou het inderdaad bij je vering zoeken, achterveer kan je van de meeste NTV vrij uitgebreid instellen, voorvering kan je het beste vervangen door progressieve veren. Standaard vering voor is wat slap...
 
Een NTV is wel degelijk goed sturend te krijgen, heb zelf ruim een ton met zo'n fiets gereden .
Ik vind het nog steeds een van de beste prijs/kwaliteit fietsen die ik heb gehad.

maar met name de voorvering is echter te slap, was bij mij vervangen door Hyperpro.
Ook de achterveer was van Hyperpro, en bij revisie was de demping van de originele achterdemping verzwaard.

Ook gebruikte ik radiaalbanden ipv Bt45s.

In deze setting stuurde de fiets prima.
 
In het voorgaande ben ik er vanuit gegaan dat alles al gecheckt is, maar voordat je geld gaat uitgeven kan je nog het volgende checken.
Lagers voor en achter wiel.
lagers achterbrug.
balhooldlager
voor/achter banden combinatie van diagonaal/radiaal
voorvork speling of juist stroef lopen
juiste olie en olie niveau, bij twijfel verversen.
Uit het wpb: 405 CC, ATF (SAE10)

Succes
 
Hey mensen, bedankt allemaal voor de snelle reacties.

Vanochtend eens naar de achtervering gekeken en die stond inderdaad erg strak afgesteld (rebound). Die dus op de meest losse stand gezet om te kijken of dat het probleem was, en ja hoor, het probleem is opgelost. Vandaag 180km gereden en het heeft echt een hoop geholpen. Nou nog gewoon de goede afstelling zien te vinden door middel van uitproberen, want dit was niet ideaal (moet weer iets strakker).
 
Terug
Bovenaan Onderaan