Remmen Suzuki Burgman 650

RTMK

MF'er
23 jul 2020
241
104
Ik heb de voor en achter remblokken van een Suzuki Burgman 650 vervangen. Achter werkt het prima, maar voor blijft de rem aanlopen. Het wiel draait gewoon niet vrij. Remklauwen zijn helemaal schoongemaakt; glijpennen ingevet, blokken zitten niet geklemd. zuigers schuiven gemakkelijk in en uit, remvloeistof is vervangen. Enz.

Maar toch blijven de remmen flink aanlopen. Wie kan me zeggen waar ik dit probleem zoeken moet ?
 
Eerste, controleer of het voorwiel zonder remblokken wel soepel draait .
Zoja . controleer of de nieuwe remblokken wel de juiste zijn ( dikte).
Zoja .controleer of je de rem cups gemakkelijk kunt terug drukken.
 
Glijpennen ook goed schoongemaakt en gekeken of er geen kerven instaan?
Bij ingesleten pennen wil een remblok weleens wat kantelen en blijven hangen, daar helpt invetten niet meer tegen.
 
Nee,,want als je de ontluchtingsventielen iets open draait (dus de druk eraf is) maakt dat niks uit. Ben beetje ten einde raad ermee
Ik snap deze zin niet.
Ontlucht ventiel?

Als je de ontluchting nippels op de klauw losdraait, vermoed ik.
Dan moet er ( liefst met een slangetje erop tegen knoeien en licht terug in het systeem lopen) ook vloeistof uitkomen.

Maar als de blokken blijven aanlopen en de druk is er af... Is het geen gecombineerd systeem, al dan niet met abs?
 
Laatst bewerkt:
Eerste, controleer of het voorwiel zonder remblokken wel soepel draait .
Het voorwiel draait zonder remblokken, en met gemonteerde, maar wel teruggedrukte remblokken, vrijwel zonder weerstand rond.
Zoja . controleer of de nieuwe remblokken wel de juiste zijn ( dikte).

Ja zijn de juiste, cups komen best een stukje uit de rem klauw cilinder(s)
Zoja .controleer of je de rem cups gemakkelijk kunt terug drukken.

Ook dat gaat gemakkelijk, met de duim zijn ze terug te drukken. Dus zonder terugstel gereedschap
 
Wat bedoel je met glijpennen? De pennen waar de blokken mee in de klauwen vastzitten, of de pennen waarover de remklauw beweegt?
Ik bedoel de pennen waarmee de remklauw kan schuiven. Zuigers zitten aan 1 kant, doordat de klauw ook schuiven kan, wordt de schijf aan beide kanten vastgeknepen. Die pennen waarmee de blokken vastzitten, hebben best veel speling in de blokken zelf (gaten in de blokken zijn best groot)
 
Ik snap deze zin niet.
Ontlucht ventiel?

Als je de ontluchting nippels op de klauw losdraait, vermoed ik.
Ja die bedoel ik.
Dan moet er ( liefst met een slangetje erop tegen knoeien en licht terug in het systeem lopen) ook vloeistof uitkomen.
Er komt remvloeistof uit als je de ontluchtingsnippel losdraait. Ik zou ook verwachten dat als je die nippels losdraait, dat dan de druk eraf is, en dat dan de remblokken ‘slepen’ langs de schijf.
Maar als de blokken blijven aanlopen en de druk is er af... Is het geen gecombineerd systeem, al dan niet met abs?
Gecombineerd zoals sommige Honda’s dat hebben? Geen flauw idee eigenlijk. Er loopt 1 rem slang vanaf de rem pomp naar boven het voorspatbord, en daar zit een verdeel punt voor links en rechts. Bij dat Honda systeem zitten daar meerdere rem slangen, en soms ook een remklauw met een extra rem pomp voor de achter rem. Voor zover mij bekend heeft deze dat niet. En ja er zit abs op.
 
Ik ga er zometeen mee rijden. Voorzichtig, uiteraard. En dan na een tijdje voelen of het erg warm/heet is.
Vanwege de cvt automaat gaat het ‘rollen’ ermee sowieso al erg zwaar, en je moet hem ook opkrikken om het voorwiel van de grond te krijgen. Er zit veel gewicht op het voorwiel. Ik weeg rond de 85 kilo, maar als ik, met de Burgman op de middenbok, op de passagiersplaats zit komt het voorwiel nog niet van de grond.
 
Resultaat proefrit: remt goed, én (daarvoor heb ik dit topic gestart) op de een of andere manier lopen de remmen niet warm. En het wiel loopt ook redelijk vrij (wel minder soepel dan bij andere motoren is mijn bescheiden mening), maar het zal wel zo moeten horen. Rijdt apart hoor zo’n zware scooter, erg comfortabel ook, maar of dit nu écht motorrijden is…
 
Resultaat proefrit: remt goed, én (daarvoor heb ik dit topic gestart) op de een of andere manier lopen de remmen niet warm. En het wiel loopt ook redelijk vrij (wel minder soepel dan bij andere motoren is mijn bescheiden mening), maar het zal wel zo moeten horen. Rijdt apart hoor zo’n zware scooter, erg comfortabel ook, maar of dit nu écht motorrijden is…
Ik had bij een bmw het euvel dat de binnenkant van de remleidingen aan het oplossen was.
Dus de remdruk bleef vaak in stand door rubber stukjes in de leiding/ slang.

Als je dan even stopte kon je de motor nauwelijks naar voren duwen 🤐 .
Remschijven loei heet.

Je zou de wiellagers nog kunnen controleren.

Verder klinkt het nu alsof het goed is.

Er zit ook remvloeistof in de abs unit dus die ook zo nu en dan eens ( laten) verversen..
Maar gezien de enkele slang zal die niet de voorklauw(en) kunnen bedienen.

Ik vind het leuk rijden, maar afmetingen en gewicht geven voor mij geen voordeel tov een gemiddelde motorfiets.
In tegenstelling tot de SH300 die ik had :] 🍆
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Terug
Bovenaan Onderaan