Borrelend koelvloeistof ZXR400. Geen lekke koppakking??

Rik_de_Dick

MF veteraan
7 sep 2008
5.819
0
Beste technici,

Vorige week tijdens een dijkritje werd (zonder vermogensverlies oid) de watertemperatuur van mijn motor wel erg hoog. Toen ik de motor stil zetten hoorde ik een borrelend geluid, en het expansievaatje stroomde over. Ik kon de motor stallen bij een maat en heb deze later met de kar opgehaald.

Mijn eerste idee was een lekke koppakking. Maar omdat ik tijdens het rijden geen vermogensverlies heb gemerkt, vond ik dit een vreemde combinatie.
Vervolgens heb ik thuis de motor een keer een 10 minuten stationair laten lopen. ook toen was er niks aan de hand. Geen borrelend koelvloeistof.

Vervolgens met de motor een km of 40 gaan rijden. (sommige stukken werd ál het vermogen gebruikt, maar nog steeds geen vermogens verlies te merken). bij thuiskomst hoorde ik weer de koelvloeistof borrelen, en het expansievaatje zat dit keer voor de helft vol.

Nu heb ik vanmiddag het koelsysteem onder druk gezet(koude motor). en deze staat al uren op druk.

Naar mijn weten kan het haast niks anders zijn dan een lekke koppakking, maar dit zou vermogensverlies tot gevolg moeten hebben en het systeem kan dan ook niet onder druk blijven.

Of is het misschien ergens een haarscheurtje in de kop oid welke open gaat staan als de temperatuur stijgt? :?

Omdat het zo miniem is ben ik bang dat als ik de kop eraf trek dat ik nog niks zie, dat ik een nieuwe pakking bestel en de kop laat vlakken en dat ik vervolgens nog het zelfde probleem heb.

Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen?

Thx! :}
 
thermostaat gaat niet [goed] open waardoor heet KVS niet gekoeld wordt door de radiator,
radiator heeft dichte kanalen.
sensor defect?
heb geen idee of/waar er sensoren zitten die de KVS en koeling regelen.

Lekke doorgeslagen koppakking is te herkennen aan "sludge" in je oliecarter, zit dan vaak op je oliedop.
Als je dat niet hebt is er ws niets aan de hand. :)
 
Laatst bewerkt:
Kan me iets herinneren dat bij een Honda van iemand uit achterhoek united, dat het een kapotte dop van de radiateur ook zulke klachten kan geven. Ook vanalles aan gedaan en bleek later de dop.

Correct me if I'm wrong; als overdruk klep in de radiateur dop op vast zit, dan kan het water niet naar het expansie vat (en zou uiteindelijk een kering of een slang er afspringen) en als de onderdruk klep vast zit, dan bouwt het systeem geen druk op? en dan gaat alles rechtstreeks het expansie vat in?


thermostaat gaat niet [goed] open waardoor heet KVS niet gekoeld wordt door de radiator,
radiator heeft dichte kanalen.
sensor defect?
heb geen idee of/waar er sensoren zitten die de KVS en koeling regelen.

Lekke doorgeslagen koppakking is te herkennen aan "sludge" in je oliecarter, zit dan vaak op je oliedop.
Als je dat niet hebt is er ws niets aan de hand. :)

Temperatuursensor werkt nog goed. Toen ik terug kwam van mijn laatste ritje was de watertemperatuur normaal terwijl het KVS wel borrelde, dus toen kookte het niet.

En een koppakking kan op verschillende punten kapot gaan met de daarbij horende gevolgen. Een koppakking kan ook zodanig lek zijn dat deze alleen de gassen het circuit ingepompt worden zonder dat er KVS in de olie terecht komt.

Als hij borrelt komen er gassen in en is ie lek.

Ja dat lijkt mij dus ook. Ik kan dus alleen niet begrijpen waarom het systeem nu wel op druk blijft. En dat het na 10-15minuten stationair ook nog steeds dicht is. Dan moet het lek wel zo extreem minimaal zijn...

In ieder geval bedankt voor het meedenken :}
 
Correct me if I'm wrong; als overdruk klep in de radiateur dop op vast zit, dan kan het water niet naar het expansie vat (en zou uiteindelijk een kering of een slang er afspringen) en als de onderdruk klep vast zit, dan bouwt het systeem geen druk op? en dan gaat alles rechtstreeks het expansie vat in?Temperatuursensor werkt nog goed. Toen ik terug kwam van mijn laatste ritje was de watertemperatuur normaal terwijl het KVS wel borrelde, dus toen kookte het niet.

En een koppakking kan op verschillende punten kapot gaan met de daarbij horende gevolgen. Een koppakking kan ook zodanig lek zijn dat deze alleen de gassen het circuit ingepompt worden zonder dat er KVS in de olie terecht komt.
Ja dat lijkt mij dus ook. Ik kan dus alleen niet begrijpen waarom het systeem nu wel op druk blijft. En dat het na 10-15minuten stationair ook nog steeds dicht is. Dan moet het lek wel zo extreem minimaal zijn...

In ieder geval bedankt voor het meedenken :}


dat snap ik uiteraard, en heb je bij deze ws je eigen vraag beantwoordt. :] ;)
 
ZXR+borrelend reservoir+hoge temp= koppakking.
Ik wilde er ook niet aan maar spreek uit ervaring. Ook mijn ZXR had geen vermogensverlies of rokende uitlaat. Ik heb de radiatordop vervangen en de thermostaat vervangen maar probleem bleef.
Oplossing: Koppakking vervangen. Geen geborrel of hoge temperaturen meer, vloeistof blijft weer mooi op peil.

Het is gewoon een veel voorkomend "probleem" van de ZXR.

Gr. Bjorn
 
ZXR+borrelend reservoir+hoge temp= koppakking.
Ik wilde er ook niet aan maar spreek uit ervaring. Ook mijn ZXR had geen vermogensverlies of rokende uitlaat. Ik heb de radiatordop vervangen en de thermostaat vervangen maar probleem bleef.
Oplossing: Koppakking vervangen. Geen geborrel of hoge temperaturen meer, vloeistof blijft weer mooi op peil.

Het is gewoon een veel voorkomend "probleem" van de ZXR.

Gr. Bjorn

Thx! ja ik denk dat ik er ook maar aan moet geloven B|

Wat heeft het geintje bij jouw ongeveer gekost?

mijn indicatie:
-Koppakking 30 euro
-kop vlakken 30 euro

Optimistisch? :9
 
Hahahaha....dat is wel erg optimistisch!

Koppakking was geloof ik iets van 50 euro, afpersen/vlakken was iets van 150 euro. Alleen vlakken zal iets van 7 a 8 tientjes zijn. Nieuwe koelvloeistof a 13 euro per liter....(ik weet het, dat kan goedkoper :$ )
En als de kop er dan toch af ligt, reinig/slijp de klepjes meteen ff.....vinden ze fijn! *D
Kleppen stellen...shims a 9 euro per stuk. (ligt er natuurlijk aan of het nodig is)
Het is een beste klus, maar voor een handige klusser goed zelf te doen. (mits goed gereedschap, schone werkplek en juiste informatie van de fiets)

Succes
 
Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat de koppakking lekt?

Dat je er een koppakking tussenuit blaast, wil niet betekenen dat de kop op de freesbank moet. Tenzij de kop zo krom als een hoepel is, trek je de kop bij het monteren weer recht.

Als je toch wil vlakken, houdt daarbij rekening met de lijnboringen. Anders draai je vervolgens de nokkenas zo strak dat hij niet meer goed draait.
 
Dat je er een koppakking tussenuit blaast, wil niet betekenen dat de kop op de freesbank moet. Tenzij de kop zo krom als een hoepel is, trek je de kop bij het monteren weer recht.

Als je toch wil vlakken, houdt daarbij rekening met de lijnboringen. Anders draai je vervolgens de nokkenas zo strak dat hij niet meer goed draait.

hihi je was me net voor
 
Inmiddels heb ik het volgende gedaan:

Kop er afgehaald. Koppakking zag er nog redelijk uit, dus begon al te twijfelen of dit het probleem wel was. De bovenkant van de cilinder en de onderkant van de kop netjes schoongemaakt met een echte pakking schrapper (zo'n duur gehard plaatje) vervolgens een nieuwe pakking a €25 euro er tussen. Met terug bouwen de kleppen nog ff gecontroleerd. 3 kleppen bij gesteld en vervolgens helemaal dicht gebouwd.

Het probleem is opgelost, heeft me 25 euro en wat tijd gekost. Valt alles mee.

Bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan