knipperlicht op het dashboard werkt niet

hotmusic

MF'er
28 jun 2013
35
0
Eindhoven
hi all,

ik heb vandaag een nieuwe teller geïnstalleerd waarin het lampje verwerkt is waaraan je kan zien dat het knipperlicht aanstaat.

Deze heb ik aangesloten op de juiste manier (ga ik vanuit) door de + en - kabel van de nieuwe teller op de + en - kabels van de oude teller. Als ik nu richting naar links aangeeft zie je op het dashboard dat dat het knipperlicht aanstaan, geef ik naar rechts aan doet hij niks op het dashboard.
Draai ik de door mij aangesloten kabels om zie je op het dashboard dat alleen bij rechtsaf de knipperlichten werken op het dashboard en weer niet bij linksaf.

Wat kan dit zijn? op de originele teller was dit vergelijkbaar aangesloten.

(de desbetreffende motor is een Honda CB Seven Fifty uit 1992)

Thanks voor jullie tips alvast.
 
De nieuwe teller heeft een led ter indicatie of is het een display? In beide gevallen zou je het eens met een bruggelijkrichter kunnen proberen, je aansluiting vanaf de motor sluit je aan op de wisselspanningszijde, vervolgens de + en de - aansluiten op het dashboard. Je zult iets spanningsval hebben over de diodes in de gelijkrichter maar ik verwacht dat dit te verwaarlozen is.
 
hi all,

ik heb vandaag een nieuwe teller geïnstalleerd waarin het lampje verwerkt is waaraan je kan zien dat het knipperlicht aanstaat.

Deze heb ik aangesloten op de juiste manier (ga ik vanuit) door de + en - kabel van de nieuwe teller op de + en - kabels van de oude teller. Als ik nu richting naar links aangeeft zie je op het dashboard dat dat het knipperlicht aanstaan, geef ik naar rechts aan doet hij niks op het dashboard.
Draai ik de door mij aangesloten kabels om zie je op het dashboard dat alleen bij rechtsaf de knipperlichten werken op het dashboard en weer niet bij linksaf.

Wat kan dit zijn? op de originele teller was dit vergelijkbaar aangesloten.

(de desbetreffende motor is een Honda CB Seven Fifty uit 1992)

Thanks voor jullie tips alvast.


maak eens een foto van, dan wordt e.e.a. veel duidelijker.
als je probeert j L+R RAW's op 1 lampje te krijgen ?




uit je tekst wordt het niet duidelijk wat er nu gebeurt/hoe het aangesloten was en wordt. :)
 
Als je maar een lampje hebt zit deze aangesloten tussen de + van links en de + van rechts
Dit werkt niet als je led raw's gebruikt.
Je zal dan 2 diodes moeten gebruiken.
Een pootje van het lampje moet dan aan - en het andere potje moet aan gesloten worden op de cathode van 2 diodes.
De anode van de diode sluit je dan weer een op de + van links en de andere anode op de + van rechts.
 
Die bruggelijkrichter kan heel klein zijn, de maximale stroom is minder dan 50 mA.

De + van de ene richtingaanwijzer (RA) op een ~ aansluiting, de + van de andere RA op de andere ~. De LED komt dan tussen de + en de - van de gelijkrichter. Hierbij wel letten op de polariteit van de LED.
 
Die bruggelijkrichter kan heel klein zijn, de maximale stroom is minder dan 50 mA.

De + van de ene richtingaanwijzer (RA) op een ~ aansluiting, de + van de andere RA op de andere ~. De LED komt dan tussen de + en de - van de gelijkrichter. Hierbij wel letten op de polariteit van de LED.
Is het wel een led?
 
Deze schakeling werkt ook met een normale gloeilamp.


50mA? een LED mag maar 20mA hebben, spanning max 5 volt.

moet nog een weerstand in serie tussen vanaf die gelijkrichter. :)

R = (U+ - Uled) / I
Uled is spanningval van de LED.








op het werk gebruik ik 3 kleuren LED's die we schakelen op 12volt,
hierbij zitten standaard weerstanden geleverd van 470ohm en 560ohm.
 
Laatst bewerkt:
50mA? een LED mag maar 20mA hebben, spanning max 5 volt.
Die 50 mA is de maximale stroom die contue gelijkgericht mag worden. Een standaard 5 mm LED heeft een "brand"spanning van ca. 2,5 V bij een stroom van 20 mA.
moet nog een weerstand in serie tussen vanaf die gelijkrichter. :)
R = (U+ - Uled) / I. Uled is spanningval van de LED.
 
Die 50 mA is de maximale stroom die contue gelijkgericht mag worden. Een standaard 5 mm LED heeft een "brand"spanning van ca. 2,5 V bij een stroom van 20 mA.

die 2,5 volt is de spanningsval al vanaf? anders houd je geen licht over.

die 50mA voor de brugschakeling is logisch inderdaad. ;)







Heeft TS in paneel wel LED er in zitten, zijn het niet gewoon lampjes.
 
Deze schakeling werkt ook met een normale gloeilamp.
Dat klopt, maar als ts gloeilampen heeft is heel die gelijkrichter niet nodig en kan je het indicatielampje aansluiten tussen beide raw's.
Je hebt anders ook maar 2 diodes nodig ipv 4.
Deze kunnen dan in een krimpkousje.
Met een bruggelijkrichter word dat wat moeilijker.
 
waox7q.jpg
 
Laatst bewerkt:
Links zie je de toeren teller. Rechts de km teller.

daaronder liggen de omschrijvingen van de nieuwe tellers

Blauw/groen = groot licht
bruin met zwarte streep / groen met zwarte streep = neutraal
oranje/blauw= knipperlicht
blauw met rode streep / zwart met bruine streep = oil
 
Laatst bewerkt:
Links zie je de toeren teller. Rechts de km teller.

daaronder liggen de omschrijvingen van de nieuwe tellers

Blauw/groen = groot licht
bruin met zwarte streep / groen met zwarte streep = neutraal
oranje/blauw= knipperlicht
blauw met rode streep / zwart met bruine streep = oil
Daar zitten gloeilampjes in.
Als je geen gebruik maakt van led raw's kan je het indicatielampje aansluiten tussen de + van links en de + van rechts
 
Terug
Bovenaan Onderaan