Toerenteller defect

x7

MF veteraan
23 aug 2006
7.942
5
Erica
Ziet een van de electronica techneuten op MF de mogelijkheid om een defect in een toerenteller printplaat te localiseren en repareren?

NWo1Mva.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alles is te meten (of juist niet :+ ), maar meestal is het met dat soort dingen niet echt interessant om te gaan meten doordat vervangen goedkoper is dan repareren ná meten.

Aan elektronica zit er weinig op die print wat stuque kan gaan (wat weerstanden en elco's + een chip (van Toshiba in dezen)), echter lopen er door de printplaat waarschijnlijk meerdere lagen met sporen/solderingen. Als daar een breuk in is ontstaan door bijvoorbeeld trillingen dan kun je vrij lastig opsporen waar de oorzaak zit van het niet (goed) werken van het spul.
 
Laatst bewerkt:
Aan de (zichtbare) sporen/solderingen is niets te zien, toerentellers van een tzr zijn redelijk zeldzaam en als je eentje op ebay vindt is het de vraag of die ook goed is.
Het ligt wel aan de print (component) andere deel van de teller heb ik getest.
 
Laatst bewerkt:
Dat snap ik wel maar ben zelf niet in staat om zoiets zelf te maken, een velleman zelfbouw ontsteking heb ik ook al een maal verprutst :( (ben nog steeds niet achter waarom het niet deed).
 
Op deze print lijkt mij alles wel door te meten, op de ic na. Ook vraag ik me af wat die vlek op de ic is net boven die zilverkleurige condensator.

Ik denk persoonlijk niet dat dit een meerlaagse printplaat is gezien het feit dat alles compleet door de printplaat heen gaat en aan de andere kant gesoldeerd is.
Hier zou ik me nog wel aan durven wagen, en desnoods een nieuwe print etsen en zo een copie maken.
Alle onderdelen zijn standaard, en ook de ic is leverbaar.
Het zijn maar 7 condensatoren, 6 weerstanden, 1 potmeter, 5 diodes en 1 ic. Eitje
 
Laatst bewerkt:
Op deze print lijkt mij alles wel door te meten, op de ic na. Ook vraag ik me af wat die vlek op de ic is net boven die zilverkleurige condensator.

Ik denk persoonlijk niet dat dit een meerlaagse printplaat is gezien het feit dat alles compleet door de printplaat heen gaat en aan de andere kant gesoldeerd is.
Hier zou ik me nog wel aan durven wagen, en desnoods een nieuwe print etsen en zo een copie maken.
Alle onderdelen zijn standaard, en ook de ic is leverbaar.
Het zijn maar 7 condensatoren, 6 weerstanden, 1 potmeter, 5 diodes en 1 ic. Eitje

Het schema wat ik poste is niet het schema van de teller van TS, maar een voorbeeld om te laten zien hoe simpel zo'n ding in elkaar hoort te zitten (printplaat van TS kan dus wel meerdere lagen hebben, al vraag ik me af waarom.....).
 
Laatst bewerkt:
Het schema wat ik poste is niet het schema van de teller van TS, maar een voorbeeld om te laten zien hoe simpel zo'n ding in elkaar hoort te zitten (printplaat van TS kan dus wel meerdere lagen hebben, al vraag ik me af waarom.....).
Als het al nodig was om deze lay-out meerlaags te maken dan hadden ze dat dubbelzijdig gedaan.
Aangezien dat niet het geval is zal het wel gewoon enkelzijdig zijn.
 
Als het al nodig was om deze lay-out meerlaags te maken dan hadden ze dat dubbelzijdig gedaan.
Aangezien dat niet het geval is zal het wel gewoon enkelzijdig zijn.

Enige rede om met meerdere lagen te gaan werken : ruimte ;)

Ik weet niet waar jouw huis woont, maar je mag altijd even langskomen zodat we even kunnen kijken.

Ennueh.... :Y
 
Laatst bewerkt:
Op deze print lijkt mij alles wel door te meten, op de ic na. Ook vraag ik me af wat die vlek op de ic is net boven die zilverkleurige condensator.

Ik denk persoonlijk niet dat dit een meerlaagse printplaat is gezien het feit dat alles compleet door de printplaat heen gaat en aan de andere kant gesoldeerd is.
Hier zou ik me nog wel aan durven wagen, en desnoods een nieuwe print etsen en zo een copie maken.
Alle onderdelen zijn standaard, en ook de ic is leverbaar.
Het zijn maar 7 condensatoren, 6 weerstanden, 1 potmeter, 5 diodes en 1 ic. Eitje
Het lijkt op een gelige lijmvlek.
 
Als je de print en de meter kunt opsturen dan kan ik (of iemand) hem nameten.
Zonder meter weet je namelijk niet wat het uitgangsignaal zou moeten zijn.

Ingang signaal is makkelijk te maken met een signaal generator.
Rest is + en - 12VDC. Kan ik hem zo testen voor je.

Marc
 
En hij is weer gerepareerd.
1 diode defect, dus ik adviseer je de bedrading nog even goed na te lopen anders is ie zo weer stuk :X

Om het compleet te maken:
GND = 0V oftewel massa
IGN+ = +12V van contactslot
Xo..= + toerental signaal

Filmpje ter bewijs:

http://www.youtube.com/watch?v=5yLyTa9cteI&feature=youtu.be

Veel suc6 ermee! :] :]


Marc

Dat moet zeker lukken :}
Toerenteller heb ik goed aangesloten maar achteraf was die bij aanschaf al stuk ,cockpit is van een tzr125 die heb ik op de motormarkt in hardenberg gekocht.
 
Laatst bewerkt:
En hij is weer gerepareerd.
1 diode defect, dus ik adviseer je de bedrading nog even goed na te lopen anders is ie zo weer stuk :X

Om het compleet te maken:
GND = 0V oftewel massa
IGN+ = +12V van contactslot
Xo..= + toerental signaal

Filmpje ter bewijs:

http://www.youtube.com/watch?v=5yLyTa9cteI&feature=youtu.be

Veel suc6 ermee! :] :]

Marc

Das mooi werk! Ik heb ook een kapotte toerenteller van mijn RSV Mille van 2002 (anologe toerenteller en digitale km teller). De zelftest gaat goed, maar met draaiende motor doet ie niets. Is de mijne misschien ook nog te fixen denk je?
 
Terug
Bovenaan Onderaan