Achterschokdemper defect ?

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.829
426
Heb een 2e handse achterschokbreker aangeschaft voor een thundercat omdat degene die erop zat lek was. Na geklooi eindelijk erop gezet van de bok gehaald blijkt dat de hele veer inzakt en totaal niets doet? Instellingen veranderen helpt niets Ook de piggybag waar olie? inzit doet niets als je aan het instellings schroefje draait Je kunt dat schroefje gewoon doordraaien ? Goed gekeken of er iets verkeerd gemonteerd was maar alles zit ok gemonteerd. Zou denken dat hij altijd wel veert met de veer alleen?
 
Zakt de motor meteen helemaal onderin de vering zodra het gewicht van motor erop komt? Of komt ie niet meer omhoog als je op de achterkant duwt?

Meteen inzakken kan eigenlijk alleen als de veer gebroken is (maar dat zou ts al gezien hebben bij het uitpakken), verkeerd gemonteerd of het is geen Thundercat schokdemper. Aangezien die een relatief zachte veer heeft zou de motor eerder nauwelijks inveren als het een verkeerde schokdemper is.

Als de demper inveert maar niet uitveert zit de uitgaande demping volledig dicht. Dat komt wel vaker voor. Zelfs als het wel lijkt te werken komt het redelijk vaak voor dat de vervangende demper na korte tijd ook de geest geeft. Door lang liggen is het vuil vast gaan zitten en schuurt de keerringen stuk. Oude meuk vervangen door 20-25 jaar oude meuk is bijna altijd weggegooid geld. Alsof je een set banden waar het karkas doorheen komt vervangt door een set die de buurman in 2003 op zolder had gegooid. Maar er zit nog wel profiel op hoor 🙈
 
Ik heb nog een complete liggen voor niks, als je er aan toe bent

Vreemd dat hij helemaal inzakt, dat zou alleen maar aan de veer zelf kunnen liggen


Bn je 1000 - 1200 bverder... okee... dat ik het er voor uitgeef....


Dus je ziet ook niks meer van de zuigerstang???
Hoi Rob RD ik heb zeker interesse voor de schokdemper maar wil er gewoon voor betalen hoor .
Als ik de motor van de bok haal dan zakt deze in maar als ik erop druk dan zakt hij door .
De zuigerstand kun je nog gewoon zien zoals op de foto .
Begin nu te twijfelen of het linksysteem wel in orde is ?
 
Laatst bewerkt:
Ga van het weekend nu geen tijd, eerst schokdemper weghalen en linksysteem nakijken op soepelheid hoewel ik deze verwijdert heb en naald lagers opnieuw gesmeerd en weer geplaatst .
Dan de oude veer ff plaatsen want deze veerde namelijk wel dan kijken of het nou aan het linksysteem ligt of A-veer .
Heb een maniertje gevonden om dit snel te doen met 2 autokrikjes onder achterbrug , plankjes onder achterband tot de schokdemper los in de bevestiging zit om deze te verwijderen.
Zal wel vanavond foto`s plaatsen hoe alles nu zit en de stand van linksysteem en schokdemper op de opbokstand en van de opbokstand af op zijn wielen dus.
 
Tip voor meelezers: ik heb bij één van mijn FZ 750 's de schokdemper vervangen met de motor op een paddock stand met lepels. Dat werd best wiebelig toen ik met een krikje achter onder het motorblok het gewicht van de achtervering haalde. Aan elke kant een lijmtang om achterbrug en lepel en het geheel stond als een huis. Een rechthoekige achterbrug is soms best makkelijk :)
 
Op de bok .
 

Bijlagen

  • 20230912_161718.jpg
    20230912_161718.jpg
    276,9 KB · Weergaven: 2
  • 20230912_161728.jpg
    20230912_161728.jpg
    250,3 KB · Weergaven: 2
Vermoed dat er nul olie in zit of vast zit. Je ziet dat het linksysteem gedeelte waar de schokker op zit gemonteerd wel draait aangezien de punt meer naar beneden wijst.
 
Laatst bewerkt:
ik zie geen verschil en heb nog steeds geen idee wat het probleem is
Je ziet iets verschil als je de 2 foto vergelijkt dat het linksysteem iets meer naar beneden wijst.
De motor van de bok gaat met een plof op de wielen . De motor staat dan op zijn wielen en ik kan als ik achter de motor sta met weinig druk de motor nog iets naar beneden drukken tot deze vast staat en dat was het .
Er zit 0 rebound in dat de de hydrauliek de demper stang omhoog brengt er gebeurd dus niets.
Kan eigenlijk maar 1 ding betekenen volgens mij dat er geen olie of heel weinig olie in zit .
Die veer is voor de kleinere demping en de hydrauliek meer voor de grote klappen.

Weekend ga ik ff in de praktijk .
 
knip…
Die veer is voor de kleinere demping en de hydrauliek meer voor de grote klappen.

Weekend ga ik ff in de praktijk .
De veer is hetgeen wat het gewicht van jou en de motor “draagt”. De olie zorgt alleen voor demping, zowel in als uit. Haal je de veer uit de schokbreker, staat de hele handel onderin.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook wel eens een lekke schokbreker gehad na lang een miniscuul drupje olie thuis en bij het werk waarvan ik eerst het lek niet kon vinden (zocht bij het motorblok) en na de volledige klap die onderweg kwam na een snelle bocht leek het toch echt een lowrider. :?
(En lag er alsnog aardig wat olie op de tegels in de tuin)
 
Voor alle "nieuw kopen" schreeuwers : dom blind gokgelul. Eerst weten wat er aan de hand is.

@Aprilia4fun zit je achterbrugbout wel door de brug?

Op of van de bok verandert niets aan de linksystemtoestand
 
Voor alle "nieuw kopen" schreeuwers : dom blind gokgelul. Eerst weten wat er aan de hand is.

@Aprilia4fun zit je achterbrugbout wel door de brug?

Op of van de bok verandert niets aan de linksystemtoestand
Jazeker had ook een 2e hands brug erbij gekocht die er veel beter aan toe was dan de huidige samen met de 2e hands schokbreker dus vervangen.
Ook lagers opnieuw gesmeerd uiteraard.
Als ik van het weekend de boel los heb ga nogmaals kijken of de boel allemaal wel soepel beweegt nog en plaats ik ff de oude schokbreker
die nog wel veerde toen deze erop zat .

foto thundercat foto 2e hands achterbrug foto oude achterbrug foto bout door achterbrug
 

Bijlagen

  • 20230912_192752.jpg
    20230912_192752.jpg
    382,1 KB · Weergaven: 4
  • 20230912_192807.jpg
    20230912_192807.jpg
    236,7 KB · Weergaven: 3
  • 20230912_192915.jpg
    20230912_192915.jpg
    316,5 KB · Weergaven: 2
  • 20230912_193335.jpg
    20230912_193335.jpg
    184,2 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Effe mijn ervaring(en) met de achtervering.

Paar jaar geleden bij Dutch (zie post hierboven) een YSS schokbreker gekocht. Nouds motorbazaar. Nieuw als vervanging.
Die heeft prima voldaan, maar toch onlangs dikke problemen in Roemenië door afgebroken onderste oog. Materiaalfout?
Helaas mijn vakantietrip moeten onderbreken en zonder achtervering terug naar NL gereden.
Veerpoot opgestuurd voor reparatie. Afgelopen week vernomen dat veerpoot is weer klaar.

Maar dan nu terugkomend op openingspost. Ja, het gaat in dit geval ook over een FZ750.
Ik heb nu voor tijdelijk een half-gare veerset (nee, ik noem 't niet schokbreker) op de motor geplaatst, die ik nog had liggen.
Je kan er mee rijden, maar schok breken doet ie niet. Toch zakt de veer NIET helemaal in, maar probleem bij deze is nu zero demping.
Als je over een hobbel gaat, dan deint ie nog een tijdje na. Je zou er zeeziek van worden!

De gereviseerde demperset verwacht ik spoedig te gaan ontvangen.
Inbouwen is geen grote klus. Ik krijg routine!!
Wel tijdens montage de achtervork met een touw vastbinden zodat die niet helemaal naar onder kan zakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan