Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
@GP Gerrie
Ik zou me over een rijbewijs maar niet al te druk maken. Geen enkele toerist heeft een Vietnamees rijbewijs. Over het algemeen valt het ook wel mee met aanhouden. Zeker als je alleen bent: de politie spreekt zelden Engels. Alle jaren voordat ik mijn Vietnamese rijbewijs had, reed ik op mijn Nederlandse A-rijbewijs. Ik ben daarmee nooit aangehouden. De enige keer dat ik ben aangehouden (met VN rijbewijs) omdat ik te hard reed had ik ook echt pech: vlak voor Tet, Minh achterop en ook nog een Engels-sprekende agente. Dan kun je het schudden.

Zorg gewoon dat je op een niet te zware fiets rijdt (max. 125 cc. of zo), gedraag je in het verkeer, rij niet door rood, ook al doen de anderen dat wel. Dat leverde Minh een boete en intrekking van het rijbewijs voor 30 dagen op. Ofwel, daar zijn ze fanatiek in. Hou je verder aan de toegestane snelheden: 40 km/uur binnen de bebouwde kom, daarbuiten 60 km/uur.

Zolang je niet opvalt wordt je niet aangehouden, zeker als er geen Vietnamezen bij zijn. Zorg gewoon voor een Nederlands A-rijbewijs en rijden maar.
 
Het belangrijkste waar ik op dit moment niet echt goed uit kan komen is hoe ik aan een geldig rijbewijs kan komen om 3 to 4 weken zorgeloos door het land te kunnen trekken.

ik lees veel verschillende verhalen van. Niet mogelijk, Tot max 150cc.
Jijzelf schrijft dat op dit moment buitelanders weer mogen rijden, maar hoe daar kom ik even niet uit :-)


er zijn diverse aanbieders van georganiseerde tours dus het moet legaal kunnen :-)
nogmaals bedankt voor de mooie verhalen en tips.

Het is niet gek dat je daar niet uitkomt, Vietnam is namelijk een land waar regels meer als richtlijnen worden gezien..

Mijn advies is, gewoon rijden.. Als je een agent tegenkomt die moeilijk doet, altijd blijven lachen en alleen Nederlands praten. Als Agent boos word, vriendelijk wat geld aan hem geven.

Gewoon van je tour genieten en altijd netjes blijven! Als agenten oogcontact zoeken vriendelijk terug kijken is vaak voldoende. (De bluf methode werkt goed in heel azie)

-Edit-

Lees dat het antwoord al was gegeven, Die van mij dan nog maar ter aanvulling :P :]
 
Laatst bewerkt:
er zijn diverse aanbieders van georganiseerde tours dus het moet legaal kunnen :-)
nogmaals bedankt voor de mooie verhalen en tips.

De georganiseerde tours vielen mij ook op,.. Op mijn vraag aan zo`n tour hoe ze dat konden doen kreeg ik een vaag antwoord, en dus met andere woorden het zelfde als dat andere doen! De regels als richtlijnen zien
 
Motorfiets

Voor mijn motor is zelfs geen instructieboekje gemaakt, laat staan een uitgebreidere handleiding. Pas kort geleden is het gelukt om achter een paar instellingen te komen. Dit via de vrouw van de eigenaar van de motorshop hier in Nha Trang, die weer een bekende in de fabriek heeft. Connecties is hier zo ongeveer een eerste levensbehoefte! Zo weet ik bv. nu ook eindelijk hoeveel mm. de gemonteerde carburateurs zijn en wat boring en slag van de motor is. Staat niet bij de technische gegevens van mijn motor op de website (zoals trouwens wel meer niet klopt).

Het mooiste was echter het antwoord op de vraag over de timing van de nokkenas ofwel wanneer openen en sluiten de kleppen zich? “Dat is bedrijfsgeheim” of woorden van soortgelijke strekking. Ach ja, het zal wel. Als hij vervangen zou moeten worden ben ik bang dat een Vietnamese monteur er toch maar op goed geluk iets in gooit.
 
@FredVN: hart verscheurend rapportage Bizar:vissenjongen
Het gaat om de andere kinderen, slachtoffers van chemisch oorlog.
Heb je ook daar gezien, hoe gaat de regering mee om?
De link werkt hier niet. Dat gebeurt overigens wel vaker: ik probeerde de tour te volgen via de NOS. Helaas, niet toegestaan.

Ik heb zelf weinig gezien van slachtoffers van Agent Orange etc. Een enkele keer kom je bedelaars tegen maar het lijkt wel of dat ook minder wordt. Of de regering er wat aan doet? Geen flauw idee, maar ik denk van niet. Ik zal eens aan Minh vragen als ze terug is uit Nha Trang (eind van de middag).
 
Luidruchtig

Vietnamezen zijn een uiterst luidruchtig volkje. Zet twee Vietnamezen bij elkaar en het is lawaaierig. Het gesprek is dan aan de overkant van de straat te volgen. Zet een grotere groep bij elkaar en het is een grote herrie. Als je de pech hebt in een restaurant te komen waar een grotere groep iets te vieren heeft heb je een probleem: dat wordt “schreeuwen” tegen je tafelgenoot. Als je het ooit “treft” om in een vliegtuig te zitten met voornamelijk Vietnamezen kan ik alvast voorspellen dat er van slapen weinig zal komen.

Telefoneren is een zelfde verhaal. Ze praten dan met een volume alsof de andere kant het toestel niet nodig heeft. En aangezien iedere Vietnamees een mobieltje heeft........

Iemand anders heeft er last van? Jammer dan, niet hun probleem.
 
Laatst bewerkt:
@FredVN: hart verscheurend rapportage Bizar:vissenjongen
Het gaat om de andere kinderen, slachtoffers van chemisch oorlog.
Heb je ook daar gezien, hoe gaat de regering mee om?
Ik heb het aan Minh gevraagd. Die weet het ook niet zeker maar verwacht niet dat de overheid zelf hier veel aan zal doen. Die laat het over aan vrijwilligers van de NGO’s. Ze denkt wel dat de overheid probeert om deze NGO’s wat meer ruimte en mogelijkheden te geven om hun werk uit te kunnen voeren.
 
Mijn post van vandaag is trouwens heel toepasselijk: hier vlak achter is een bruiloft aan de gang. En zoals ik al eerder schreef: muziek en karaoke op popfestival-volume. Ik hoef verder geen radio of cd aan te zetten: alles dreunt er riant doorheen.
 
Boek??

Op dit moment ben ik een poging aan het doen om alles wat ik hier geschreven heb, samen te vatten in één document. Of het een “echt boek" gaat worden weet ik nog niet. Ik weet zowiezo niet waar het op uit gaat draaien, als het dat al gaat doen.

Ik probeer om er een wat logische volgorde in te krijgen (wat niet meevalt). Daarnaast zal ik posts combineren en actualiseren.

Een aantal posts van anderen wil ik ook opnemen: die waar aanvullende informatie in staat. Ik wil dat doen met vermelding van de nick-name van het forum.

Over foto’s van anderen denk ik nog na (het zijn er niet zoveel). Mocht ik foto’s van anderen plaatsen zal ik eerst via een PB toestemming vragen en plaatsing zal uiteraard met naam zijn.

Er gaat hoe dan ook heel veel tijd inzitten en die is nog steeds schaars (ondanks mijn onderschrift). Maar als het lukt en het echt iets geworden is laat ik het wel weten.
 
Visum

Wie naar Vietnam wil komen kan vast beginnen met sparen. Mijn dochter heeft gisteren haar visum gehaald. De kosten bedragen op dit moment €77 voor een single entrance visum! Waanzinnig. De prijzen staan ook niet op de website, althans, ik heb ze niet kunnen vinden. Ik snap nu ook waarom.

Bel ook tevoren of ze open zijn. Als er bv. een officiële Vietnamese feestdag is, is de kans groot dat ze gesloten zijn. Ze zijn trouwens nu alleen op maandag-, woendag- en vrijdagmiddag open.
 
Visum

Wie naar Vietnam wil komen kan vast beginnen met sparen. Mijn dochter heeft gisteren haar visum gehaald. De kosten bedragen op dit moment €77 voor een single entrance visum! Waanzinnig. De prijzen staan ook niet op de website, althans, ik heb ze niet kunnen vinden. Ik snap nu ook waarom.

Bel ook tevoren of ze open zijn. Als er bv. een officiële Vietnamese feestdag is, is de kans groot dat ze gesloten zijn. Ze zijn trouwens nu alleen op maandag-, woendag- en vrijdagmiddag open.

Dit zijn idd al enige jaren de prijzen, ik moet binnenkort ook weer.. We gaan voor onze dochter proberen zo`n goedkope visum(een sticker in het paspoort die net zo lang geldig is als het paspoort is) proberen te halen. Deze zou niet zo duur zijn, maar is ook alleen bedoeld voor buitenlandse Vietnamezen. Maar omdat ik gewoon een Nederlander ben mag ik ook zo`n duur ding kopen.

Ach, die kosten bezuinig ik wel weer op de benzineprijs in Vietnam :]
 
TV vervolg 3

Op 19/7 had ik het in de dagelijkse post (TV vervolg 2) over het feit dat ik eindelijk de tour kon ontvangen omdat de blokkades van o.a. Eurosport waren opgeheven. Ik eindigde met de opmerking: “Zou de Vietnamese overheid dan toch mijn topic op Motor-Forum lezen?” Dit omdat K+ (mijn TV-maatschappij) ook van de overheid is.

Welnu, dat idee begint steeds reeëler te worden. Afgelopen zondag was er een aankondiging, dat met ingang van a.s. weekend Nederlandse voetbalwedstrijden uitgezonden gaan worden! Ze halen nu echt alles uit de kast om het mij alsnog naar de zin te maken.

Twee kleine minpuntjes.
1. De eerste wedstrijd is Ajax-Roda. Voor mij als oud-Rotterdammer...... :( Maar vooruit, laten we niet kinderachtig zijn en dat op de aanloopproblemen schuiven.
2. Maar het is een wedstrijd die op vrijdagavond in NL wordt gespeeld. Met het tijdsverschil van 5 uur is dat hier midden in de nacht. Ik dacht het niet...... :z

Dus geachte mevrouw/meneer de Vietnamese overheid. Leuk dat u ook dit topic leest en er blijkbaar ook nog wat van opsteekt. Dus over 2 weken gewoon een wedstrijd van Feijenoord op zondag?

Fijn.

Cam on!
 
Dit zijn idd al enige jaren de prijzen, ik moet binnenkort ook weer..

Ach, die kosten bezuinig ik wel weer op de benzineprijs in Vietnam :]
Ik heb al enige jaren geen visum meer hoeven te halen in NL, dus ik had nog steeds bedragen van rond de €40 in gedachten. Toi ngu (ik ben dom). Maar het gaat wel hard op deze manier.

Gewoon helemaal hierheen komen rijden, dan heb je met de bezuinigingen jouw visum er wel uit. En met de terugrit erbij die van je dochter ook. Misschien doorrijden tot Hue? Dan hou je er ook nog aan over (niet nadenken over deze berekening maar die tijd besteden aan het rijden om zo nog meer te besparen). O-)
 
@FredVN wat een geweldig topic. Alle 20 paginas gelezen en een heel stuk wijzer geworden.

Ik zie vaak prijzen voorbij komen en kan me dus een aardige inschatting maken, maar op welk bedrag moet ik ongeveer rekenen als ik in 3-4 weken van noord naar zuid wil reizen met een scooter (excl aanschaf/huur)
 
Dank, dank.

Goede vraag. Ik zal kijken of ik daarvoor iets kan maken, maar dat moet ik even over nadenken. En dat kan op zijn vroegst a.s. weekend in verband met gasten.

Maar om alvast een globaal idee te hebben, de eerder beschreven driedaagse tocht heeft mij ongeveer tussen de 1 en 1,2 milj. VND gekost. Daarin zat alle benzine, alle eten en drinken en de 2 hotels. Gewoon het bedrag wat uit mijn portemonee verdwenen was met iets daarbij omdat ik met een volle tank ben vertrokken.
 
De vraag is niet aan mij gesteld, toch wil ik graag mijn bijdrage leveren!

Denk dat het antwoord heel moeilijk zal zijn, zeker omdat je ergens kan slapen voor een paar euro tot aan westerse hotel prijzen.. Eet je in dure restaurants, of is een wankele plastic stoel aan de rand van de weg luxe genoeg voor een diner?

Mijn idee, als je rustig doet moet je met 500 euro per week ruim voldoende hebben.. houd bij wat je uitgeeft en pas je besteding daar op aan! Als je zuinig bent kan je namelijk nog met veel geld over thuis komen :)
 
ap8fn4.jpg


Sjieke woonkamer in Vietnam :+
 
Zucht

Op 16/7 plaatste ik nog een stukje over professionaliteit, of beter het gebrek daaraan. Ik schreef daarin o.a.: “
“Ik heb een foto gemaakt van het deel wat ik nog nodig heb en wacht inmiddels al een week. Ik ben benieuwd, maar hou mijn ernstige twijfels waar ze nu mee aan komen zetten.....”

Welnu, zelfs ik, cynicus by nature, die inmiddels toch wel wat gewend is, had dit drama niet kunnen voorspellen. Minh had het opgehaald en ik zag het dus pas thuis.

Ik kreeg 2 delen.
1. Een stuk dikke slang, die nergens op mijn motor voorkomt. Deze is te dun om goed in het verbindingsstuk te passen. En te hard om tussen carurateurs en luchtfilter geplaatst te worden. Eigenlijk alleen maar bruikbaar als doorslaggevend argument (om mijn statements over professionaliteit in wat koppen te rammen).
2. Het door mij gevraagde verbindingsstuk dat aan beide carburateurs moet (en waar ik een foto voor had meegestuurd). Dat is aan de uitgang zodanig schots en scheef afgesneden dat je er niets mee aan kan. Er is nauwelijks iets in vast te lijmen en voor een slangenklem is eigenlijk ook geen plaats. Erger is nog dat er in de zijkant gewoon een gat(!) in het rubber zit. Kortom, volkomen nutteloos. Inderdaad, net als.......

Op de foto is in de bocht net boven de naad een stuk uitstekend rubber te zien. Hierachter zit het gat. De slecht afgesneden uitgang is op de foto wat moeilijk te zien.

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan