Slechte gasrespons door milieurestricties ?

MaximusII

Grote klappen, snel thuis.
18 sep 2008
2.098
360
Dtc
Na een proefrit op een bijna nieuwe Fazer 1000 heb ik de volgende vraag:

Hebben de Katalysator en de standaard demper op nieuwe motoren
een negatieve invloed op de gasrespons?

Tijdens het proefritje,met mijn vriendin achterop.
viel mij op dat de gasrespons tijdens het schakelen een
aan/uit gevoel geeft.

Bij gas los is direct het vermogen weg en na het opschakelen
is er eerst even geen reactie op het gas geven en dan opeens komt het vermogen
er vol in.
Dit effect was met name sterk bij rustig opschakelen (5000-6000 toeren)

De dealer vertelde mij dat dit het gevolg is van het knijpen van de
motor door de kat en de einddemper.
Als gevolg van de tegenwoordige milieu eisen.
En dat vrijwel alle moderne motoren hier last van hebben.

Dit aan/uit effect moet te verhelpen zijn door de einddemper te vervangen voor
een goede sportdemper. bv een Akra.
Moet ik nu bij aanschaf van een nieuwe motor direct een sportdemper
aanschaffen, alleen al om soepel te kunnen rijden :?

Graag hoor ik jullie mening.
 
De maatstaf voor de fuel cut off (roluitschakeling) is de TPS sensor. Het effect van het aan/uit schakelen kan met goed afstellen van deze sensor vaak tot het minimum beperkt worden.
Op het moment dat je afremt op de motor en de TPS ziet dat je 't gas dicht hebt, dan spuit hij tot b.v. 2500 toeren geen benzine in. Als de TPS er nu (al is het maar een heel klein beetje) langs staat, gaat bij 't openen van 't gas de gasklep al open, maar gaat de ECU nog steeds geen benzine inspuiten. Pas op 't moment dat de TPS een voorgeprogrammeerde waarde geeft, gaat hij brandstof in spuiten.

In een notendop: je draait 't gas open, er komt lucht binnen, maar geen peut. De ECU gaat pas later inspuiten.

Als de TPS "te vroeg" staat, krijg je het tegenovergestelde. Bij gas dicht, wordt er nog wel peut ingespoten. Hierdoor blijft de motor nog iets trekken/hikken terwijl je 't gas dicht hebt.

Mijn ervaring is dat de TPS er af-fabriek behoorlijk langs kan staan. De afstelling valt binnen de fabrieks-marge, maar kan vele malen beter, wat tot een veel betere gasrespons lijdt.
 
Na een proefrit op een bijna nieuwe Fazer 1000 heb ik de volgende vraag:

Hebben de Katalysator en de standaard demper op nieuwe motoren
een negatieve invloed op de gasrespons?

Tijdens het proefritje,met mijn vriendin achterop.
viel mij op dat de gasrespons tijdens het schakelen een
aan/uit gevoel geeft.

Bij gas los is direct het vermogen weg en na het opschakelen
is er eerst even geen reactie op het gas geven en dan opeens komt het vermogen
er vol in.
Dit effect was met name sterk bij rustig opschakelen (5000-6000 toeren)

De dealer vertelde mij dat dit het gevolg is van het knijpen van de
motor door de kat en de einddemper.
Als gevolg van de tegenwoordige milieu eisen.
En dat vrijwel alle moderne motoren hier last van hebben.

Dit aan/uit effect moet te verhelpen zijn door de einddemper te vervangen voor
een goede sportdemper. bv een Akra.
Moet ik nu bij aanschaf van een nieuwe motor direct een sportdemper
aanschaffen, alleen al om soepel te kunnen rijden :?

Graag hoor ik jullie mening.

Ik neem aan dat hier over een FZ1 gaat, deze heeft inderdaad aan/uit effect tussen de 5 en 6000rpm, ook goed merkbaar als je op de snelweg constant rijdt.

Een FZ1 uit 2006 heeft hier nog meer last van. Hoe op te lossen? Standaarddemper (met exup klep)eraf, kat eruit en powercommander plaatsen. Ben je meteen van het ploffen af als je het gas los laat. (Ook een FZ1 dingetje, een karakter eigenschap die ik met de GPPRO wel aardig vind :9~ }) ) Daarnaast wordt hij onderin wat krachter.

De FZ1 komt overigens veel beter tot zijn recht met een kleiner voortandwiel (-1). Response wordt beter, en hij pakt onderin veel beter op. Echt een must have!

/edit aan/uit is bij mijn FZ1 merkbaar tussen de 4 en 5k rpm ipv tussen de 5 en 6krpm
 
Laatst bewerkt:
Dat de gasrespons te verbeteren is dmv andere demper,powercommander enz.
is bekend.
maar als je gaat shoppen voor een nieuwe of bijna nieuwe motor.

En er zijn andere motormerken die de gasrespons af fabriek beter voor elkaar hebben.
en ze vallen in de zelfde prijscategorie.
En ze vallen in een vergelijkbare type klasse.

Dan komt de Yamaha imho al snel op de 2e plek.

Maar goed, smaak speelt natuurlijk ook een grote rol ;)

btw de z1000sx is besteld *D
 
Laatst bewerkt:
Dat de gasrespons te verbeteren is dmv andere demper,powercommander enz.
is bekend.
maar als je gaat shoppen voor een nieuwe of bijna nieuwe motor.

En er zijn andere motormerken die de gasrespons af fabriek beter voor elkaar hebben.
en ze vallen in de zelfde prijscategorie.
En ze vallen in een vergelijkbare type klasse.

Dan komt de Yamaha imho al snel op de 2e plek.

Maar goed, smaak speelt natuurlijk ook een grote rol ;)

btw de z1000sx is besteld *D
*O* *O* :Y
 
De maatstaf voor de fuel cut off (roluitschakeling) is de TPS sensor. Het effect van het aan/uit schakelen kan met goed afstellen van deze sensor vaak tot het minimum beperkt worden.
Op het moment dat je afremt op de motor en de TPS ziet dat je 't gas dicht hebt, dan spuit hij tot b.v. 2500 toeren geen benzine in. Als de TPS er nu (al is het maar een heel klein beetje) langs staat, gaat bij 't openen van 't gas de gasklep al open, maar gaat de ECU nog steeds geen benzine inspuiten. Pas op 't moment dat de TPS een voorgeprogrammeerde waarde geeft, gaat hij brandstof in spuiten.

In een notendop: je draait 't gas open, er komt lucht binnen, maar geen peut. De ECU gaat pas later inspuiten.

Als de TPS "te vroeg" staat, krijg je het tegenovergestelde. Bij gas dicht, wordt er nog wel peut ingespoten. Hierdoor blijft de motor nog iets trekken/hikken terwijl je 't gas dicht hebt.

Mijn ervaring is dat de TPS er af-fabriek behoorlijk langs kan staan. De afstelling valt binnen de fabrieks-marge, maar kan vele malen beter, wat tot een veel betere gasrespons lijdt.

Precies wat ik de hele tijd al denk. Onlangs op mijn vrouwtjes SV650 de TPS bijgesteld. Scheelt behoorlijk in gas-response, maar de fiets loopt nu ook rijker onderin - dit is ook te ruiken. Ik vraag me af of de automatische choke + aangepaste TPS de motor niet te rijk laat lopen.

..zelf heb ik gelukkig nog carburateurs.... :/

Nu een review lezen van de Z1000sx, misschien een waardige opvolger van mijn zx9r?
 
Dat de gasrespons te verbeteren is dmv andere demper,powercommander enz.
is bekend.
maar als je gaat shoppen voor een nieuwe of bijna nieuwe motor.

En er zijn andere motormerken die de gasrespons af fabriek beter voor elkaar hebben.
en ze vallen in de zelfde prijscategorie.
En ze vallen in een vergelijkbare type klasse.

Dan komt de Yamaha imho al snel op de 2e plek.

Maar goed, smaak speelt natuurlijk ook een grote rol ;)

btw de z1000sx is besteld *D


Gefeliciteerd! Mooie fiets, ik denk dat deze fiets ook minder hard afschrijft als een nieuwe FZ1. De FZ1 stamt inmiddels ook al uit 2006.

[me="Redline Rider"]hoopt stiekem dat de nieuwe FZ1 uitgerust wordt met een crossplane :9~ :9[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan