schade door uitglijden

minkedezeeuw

Rookie
12 jan 2024
8
9
Hoi Allemaal,

Ik heb net twee maanden geleden een motor (Kawasaki ninja 400 bj2019) gekocht. Nu reed ik gisteren een parkeergarage binnen naar het bovendek en daar lag een gigantische ijsplaat voordat ik het wist lag ik. ik ben WA+ verzekerd maar gladheid valt niet onder "schade door natuur" :/

anyway, ik heb twee vragen:

als eerste mijn achterrem is volledig verbogen waardoor deze nu onbruikbaar is. Denken jullie dat dit simpelweg een kwestie is van terug buigen of moet ik een nieuwe hebben/dit door een garage laten fixen?

als tweede, merkte ik met het naar huis rijden dat mijn stuur een tikje naar rechts is komen te staan. Ik heb geprobeerd te kijken maar ik kan niet achterhalen of het mijn kroonplaat is of mijn vork die krom is. Het laatste lijkt me sterk want ik reed ongeveer 10k/m uur een bocht door en het was niet een extreem harde val.

Voordat ik mijn motor naar de garage breng en ontzettend veel onnodige kosten heb, zou ik graag jullie advies hierover hebben. Zijn er dingen die ik zelf makkelijk op kan lossen?

Zie fotos voor de schade
 

Bijlagen

  • IMG_2703 2.PNG
    IMG_2703 2.PNG
    208 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2706 2.PNG
    IMG_2706 2.PNG
    192,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2705 2.PNG
    IMG_2705 2.PNG
    188,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2704 2.PNG
    IMG_2704 2.PNG
    197,1 KB · Weergaven: 0
Poep gebeurd !

Krassen zonde, maar "battle scars" of stickermateriaal als je op een budget zit

Voet pendaal zou ik voorzichtig proberen recht te buigen ( wel gedemonteerd )
En goed kijken of er geen scheur in zit na het terug buigen, t zal wel aluminium zijn
Geen scheur.. * prima *

paar ali hendeltjes bestellen voor 2 tientjes, en je bent klaar.

Stuur echt effe checken, die buizen kan je zo recht buigen , maar kijk ook inderdaad effe of je
vorken geen zetje hebben gehad in de kroonplaat , even los.. recht zetten .. vast.. * klaar *

Ervaring rijker, illusie armer
 
Balen zo`n ijsplaat.
Rempedaal recht buigen dmv een bahco, let wel even op dat de rempedaal het blok niet heeft beschadigd.
Remhendel kost niet zoveel.
Stuur kan je recht proberen te zetten door vorkpoten in de onderste of bovenste (niet beide tegelijk) kroonplaat los te draaien.
Krassen zijn misschien nog wel weg te poetsen.

Al met al valt het nog wel mee
 
Hoi,
Bedankt voor al jullie reacties.
rempedaal ombuigen zal ik proberen en anders nieuw rempedaal en hendeltjes kan ik inderdaad makkelijk bestellen.
blok is niet beschadigd gelukkig.

Als het gaat om het stuur, ik ga proberen de kroonplaat los te draaien en die dan recht te zetten. Ik heb helaas geen moersleutel die groot genoeg is en ik heb ook niks anders wat ik kan gebruiken om hem los te draaien, dus ik moet die even zien te lenen van iemand.

op de foto kun je ook zien dat het stuur wat naar rechts staat.

in iedergeval bedankt voor al jullie tips!
 

Bijlagen

  • tempImage4SWMfH.png
    tempImage4SWMfH.png
    741,5 KB · Weergaven: 0
Dat zijn je schokbrekers, die hoeven niet los ;p

Met die kleinere imbus zet je je poten los , als het goed is ( ken deze motor niet, zit onder je kroonplaat, nog zo'n zelfde
plaat maar dan onder je balhoofd , zelfde verhaal

kijk even goed WAT uit het lood staat , want voor t zelfde geld moet je alleen effe je clipon recht zetten

vast iemand met arendsogen die op de foto al ziet wat er los moet .. ( ik zie het niet ;p )
 
Die clip ons zitten zo te zien ook in je kroon plaat geborgd, die kunnen niet zijn verschoven.
Als er iets scheef zit is het verbogen, maar ik vraag me af of dat aan de orde is die clipons zijn overigens vrij sterk.
 
Laatst bewerkt:
Hey,

ik heb een quadlock systeem eroverheen zitten dus je kan het niet goed zien maar ik heb geen sleutel die ik ervoor kan gebruiken volgensmij ( of ik denk dat ik het verkeerde moet losdraaien haha). of waar schroef je de poten los? Kleine imbus heb ik wel. Ik heb inderdaad een stuk onder de kroonplaat dezelfde soort plaat zitten. Doe je dus eerst poten los schroefen, dan kroonplaat losschroeven en dan recht zetten en alles weer vast schroeven? Clipons heb ik al los en vast gemaakt maar daar lag het niet aan helaas!
 
Ik heb de clip ons al los en vast gedraaid maar die is gewoon recht/ niet verschoven. Zie foto wat ik los en vast gemaakt heb. Of doe ik het verkeerd?
 

Bijlagen

  • IMG_2765.jpeg
    IMG_2765.jpeg
    138,4 KB · Weergaven: 0
Is de schade niet verhaalbaar op de beheerder van de parkeergarage?

grtz,

Cees
Hey Cees,

Ja daar zat ik ook al aan te denken, ik heb even goed gegoogled maar van wat ik gelezen heb is vrijwel nooit de wegbeheerder aansprakelijk voor gladheid. Want ze hebben een “zorg”plicht en geen “garantie” plicht. Beetje hopeloze zaak ben ik bang…
 
Hey Cees,

Ja daar zat ik ook al aan te denken, ik heb even goed gegoogled maar van wat ik gelezen heb is vrijwel nooit de wegbeheerder aansprakelijk voor gladheid. Want ze hebben een “zorg”plicht en geen “garantie” plicht. Beetje hopeloze zaak ben ik bang…
Die parkeergarage valt wrs niet onder de wegbeheerder (gemeente, provincie of RWS), is waarschijnlijk van een bedrijf
 
Alsof een wegbeheerder/bedrijf/particulier elk stukje weg constant ijsvrij kan maken. Dat is een onmogelijke taak.

Met dergelijke temperaturen kan je er ook een beetje op ingesteld zijn; dat het wel eens glad zou kunnen zijn.
 
Hey Cees,

Ja daar zat ik ook al aan te denken, ik heb even goed gegoogled maar van wat ik gelezen heb is vrijwel nooit de wegbeheerder aansprakelijk voor gladheid. Want ze hebben een “zorg”plicht en geen “garantie” plicht. Beetje hopeloze zaak ben ik bang…
Ik weet dat het waarschijnlijk een lange weg wordt.

Zorgplicht:
Je dient het minimale er aan gedaan te hebben om risico's in kaart te brengen en inzichtelijk te maken op jouw terrein.
Gisteren avond bij het binnenrijden in Q-park stond er keurig een bord dat het oprijden naar het buiten parkeerdek glad kan zijn. Ook waren er bij de buitengebieden waarschuwingen geplaatst. Dus ja, zo kan het ook. En is er (enige) zorgplicht geweest mij te informeren dat er een gevaarlijke situatie ontstaat.

Zuur voor je dat je bent gevallen, zal best een domper van de avond geweest zijn.

Zoals hiervoor benoemd:
Rempendaal kan gericht worden. Wel demonteren en mijn advies is om het aluminium te verwarmen alvorens je gaat buigen. (Om breken of scheuren te voorkomen)

Vorkpoten is een kwestie van richten in de kroonplaten. Niet te lang mee wachten..

Succes!
 
Hey,

ik heb een quadlock systeem eroverheen zitten dus je kan het niet goed zien maar ik heb geen sleutel die ik ervoor kan gebruiken volgensmij ( of ik denk dat ik het verkeerde moet losdraaien haha). of waar schroef je de poten los? Kleine imbus heb ik wel. Ik heb inderdaad een stuk onder de kroonplaat dezelfde soort plaat zitten. Doe je dus eerst poten los schroefen, dan kroonplaat losschroeven en dan recht zetten en alles weer vast schroeven? Clipons heb ik al los en vast gemaakt maar daar lag het niet aan helaas!
Probeer eerst even vork recht zetten .Voorwiel tussen je benen en handen L en R uiteinden stuur vast houden en flinke ruk geven ,als je een beetje geluk *heb staat deze zo weer recht .
* Dat geluk heb je wel verdient.
 
Als het zo gemakkelijk weer recht gaat, dan gaat het net zo gemakkelijk weer scheef.
Hopen dat dat dan niet bij 100km/u gebeurt.
Dat ben ik met je eens. Ik vermoed dat de kroonplaat iets verdraaid is ten opzichte van het t-stuk. Dan verwacht ik dat als je de knijpboutjes van de kroonplaat en van de vooras iets losdraait, dat je dan de vork weer recht kunt zetten.
Knijpboutjes in het t-stuk niet los maken want dan zakken de vorkpoten door de kroonplaat.
Ik denk dat de centrale moer op de kroonplaat niet los hoeft.
Misschien een beetje ingewikkeld zonder sleutel ervaring.
Maarssen is niet bij mij in de buurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan