R6 2002 kuur (2e versnelling slaat door)

Wibbiwannabe

Rookie
18 apr 2010
11
0
Arnhem
Ik heb een vaag probleem.

Als ik vol optrek (gaskraan vol open) schakel vanuit zijn 1 naar zijn 2. Dan meteen de kraan vol open. Gebeurt het volgende, mijn achterwiel schokt en het lijkt net als mijn ketting een tandoverslaat. Hij houd dus echt vet in (gepaard met een schok en een harde zwieber) , en daarna krijg ik weer het volle vermogen. Heb dit ook als ik het vanuit zijn 3de versnelling doe.

Als ik rustig rijd, heb ik nergens last van, kan ook gewoon voluit gaan dan. Niks aan de hand.

Aan de hand hiervan, heb ik mijn gehele kettingset vervangen. Dus ook de tandwielen voor een achter. Toen was het nog niet opgelost, daarna heb ik er ook voor gekozen om alle tranmissierubbers te vervangen. Dit heeft allemaal geen gewenst resultaat.

KM stand bedraagt 59.000 en ik weet ook niet wat ervoor allemaal vervangen is. Gelocht met 42000, en tot de 58.000 nergens last van gehad.

Ik rij nog elke dag op mijn fiets, JONGENS IK BEN HOPELOOS!!! Ik ken het niet vinden...
 
Ha TS, ik heb hetzelfde probleem gehad bij 44000km van mijn R6 99 gelukkig viel het onder garantie.

In mijn geval bleek het de shakelvork met name te zijn. In het begin gebeurt het soms, en logischerwijs gaat het steeds vaker gebeuren naarmate je ermee blijft rijden.

Het punt is dat als de nokken niet meer goed zijn, bij het gas geven de tandwielen uit elkaar willen. Het enige dat je tandwielen dan tegen elkaar aan houdt is de schakelvork. Het tandwiel drukt dus bij flink gas geven tegen de schakelvork aan. Daardoor slijt je schakelvork ontzettend snel weg.

Dus als je schakelvork weg gesleten is, heeft dat een oorzaak. En dat is de nokken van de tandwielen.

Ga je dus alleen de schakelvork vervangen, dan kun je die na een paar honderd kilometer gewoon weer opnieuw gaan vervangen.

De schakelvork is nooit de oorzaak.

...tenzij het je gewoonte is om tijdens het rijden met je voet je schakelpook tegen 'de aanslag' aangedrukt te houden. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan