Koelvloeistof voor auto.. Ook in de motor ?

Testikels

MF veteraan
15 okt 2005
5.080
0
Sassenheim
We gaan morgen een weekendje Eiffel doen, ongeveer 1200 km..

Nu heb ik net mijn motor nagelopen, en d'r zou iets koelvloeistof bij mogen...
Even in de schuur gekeken, en ja hoor ik heb koelvloeistof staan. Maar dit heb ik eigenlijk voor de auto gekocht... Kan dit er zo in ? Of kan dit niet...

Ik hoorde net dit :

Er zit verschil in tussen Auto en Motor koelvloeistof....iets met corrosie van Alu blokken...

Kan iemand dit nader uitleggen ?

Motor is een BMW K1200RS en merk koelvloeistof is :

"Kroon" Koelvloeistof -38

Omschrijving :

Coolant -38 is een moderne automotive koelvloeistof.
Het product is gedurende het gehele jaar te gebruiken in de
meeste ( ook alluminium! ) koelsystemen en geeft een optimale
corrosiebescherming. Alleen bij een 100% vulling met Coolant -38
worden de meest optimalen resultaten behaald...



Ik zelf denk wel dat het kan...



Wie roept ?
 
Als 'ie geschikt is voor alu blokken en koelsystemen mag 'ie er gewoon in.

Maar ik meng het nooit. Gewoon de oude eruit en nieuwe erin.

Als je iets bijgooit omdat het niveau gezakt is, moet je toch eens goed gaan zoeken naar lekkages. Het is een gesloten systeem, dus als het niveau zakt, dan is er iets aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Maar ik meng het nooit. Gewoon de oude eruit en nieuwe erin.

Als je iets bijgooit omdat het niveau gezakt is, moet je toch eens goed gaan zoeken naar lekkages. Het is een gesloten systeem, dus als het niveau zakt, dan is er iets aan de hand.

Ik heb m'n motor nog niet zo lang en gisteren heb ik het koelvloeistofpeil voor het eerst goed bekeken. Ik zag dat het op het minimumstreepje zat dus ik wilde er iets bij in doen. Ik weet dus ook niet of hij koelvloeistof verliest of dat het nooit meer dan dit is geweest.
 
Italiaanse Vloeistof in mijn Duitse Slagschip :N

Maar problem solved... Gevalletje, of je leest de gebruiksaanwijzing op de verpakking

Het product is gedurende het gehele jaar te gebruiken in de
meeste ( ook alluminium! ) koelsystemen en geeft een optimale
corrosiebescherming.

Bij mij is het andersom: Geen duitse rommel in mijn italiaanse schone :+
 
Sowieso wordt aangeraden om het systeem te spoelen. Dus als je de geschiedenis niet kent dan is dat in ieder geval geen probleem. Mengen hoeft helemaal niet voor te komen. Je kan trouwens altijd controleren of het goed is gegaan wanneer je de temperatuur meter in de gaten houdt. Bij het spoelen kan je een deel afdanken of met gedemineraliseerd water spoelen en dan geconcentreerde koelvloeistof met water mengsel vullen, rekening houdende met de halve liter water in de motor.

Auto en motor koelvloeistof is alleen het zelfde wanneer je daar genoegen mee neemt! Natuurlijk is er verschil.

In moderne auto motorblokken en hun radiatoren zijn evengoed metalen als koper en aluminium verwerkt. Voor de dan benodigde metaalbescherming worden voornamelijk silicaten toegepast. Silicaten zijn bijzonder schadelijk voor afdichtingen van waterpompen, zowel de water als olie afdichtingen en juist op motorfietsen draaien deze pompen vaak snel. Bedenk dan of je de waterpomp een beetje makkelijk en goedkoop kunt vervangen zodat je het risico wel lopen kan, of dat dit een hele toer wordt met het blok er compleet uit.

Voor de motorfiets silicaat vrije koelvloeistof gebruiken. Het probleem dient zich dan aan, dat zelden valt te achterhalen hoe deze middelen zijn samengesteld. Honda is zelf veilige koelvloeistof gaan verkopen en ik heb gelezen dat ze daarmee meer problemen met hun waterpompen hebben kunnen voorkomen bij de Goldwings. Hieronder de door hun opgegeven, indrukwekkende, specificaties. Let wel: normaal gaat het maar 2 jaar en/of 35.000 kilometer mee en kan het tegen 29 graden vorst op zijn hoogst.

"Honda Type 2 coolant is an ethylene glycol base product for extra long lasting aluminum component protection. Honda coolant has been developed to provide corrosion and rust protection of all cooling system components. Requires no additional corrosion inhibitors. When used as directed in Honda vehicles, this coolant will give complete protection for 5 years or 100,000km. This All Season Antifreeze/Coolant TYPE 2 is formulated with de-mineralized water. Concentration: 50% Boiling point:
131.1C Freezing point: -36.6C "

Het zit in 5 liter verpakkingen voor maar 28 Euro. De Honda - auto of motor - dealer kan het bestellen in dozen van vier. In de motorzaak zullen ze waarschijnlijk aan allerlei veel te dure middeltjes willen verdienen. Vraag ook naar geconcentreerd (100 procent) Honda Type 2 in plaats van de gebruiksklare 50 procent maar volgens mij kan je dat in Nederland niet krijgen.

Als jullie andere silicaat-vrije willen gebruiken dan is dat al een hele verbetering. Vanwege de specificaties lijkt Honda mij persoonlijk een aanrader. De kleur is trouwens blauw/zwart/groen. Je kan er van alles in zien.

Koelvloeistof bleekt de oprit en bijt ook in de lak. Daarom, kijk een beetje uit ermee. Alfred
 
Ik heb laatst alles afgetapt, en nieuw koelvloeistof naar binnen gegooid. Wilde t risico niet nemen en die 4 minuten werk om t eruit te laten lopen is ook de moeite niet
 
Je moet toch echt wel de veel duurdere speciale koelvloeistof voor motoren gebruiken.
Die is veeeeeeeeeeeeel beter ,want die is veel duurder..
Een motor maakt veel meer toeren en wordt zwaarder belast en heeft een natte koppeling.
En moet beschermen tot minus 45 graden celcius nartuurlijk.

( er zijn echt mensen die hier intrappen!! )
 
Terug
Bovenaan Onderaan