Suzuki Bandit loopt soms zwaar/ valt uit

Kamikaze93

Die hard MF'er
3 apr 2013
578
0
Zuid-Holland Zuid
Ik heb een heel apart probleem met mijn Bandit 600, waarvan ik het niet helemaal thuis kan brengen.

Het gebeurd wel eens dat de Bandit ineens zwaar gaat lopen, alsof hij geen zin meer heeft. Dat gaat gepaard met een redelijk zwaar geluid. Zowel gewoon rijden, als acceleren gaat niet tot nauwelijks. Als ik dan laag ik de toeren kom, bijvoorbeeld als ik moet stoppen voor een stoplicht, slaat de motor gewoon af en start hij daarna eigenlijk niet meer.
Starten kan dan alleen nog maar met de choke (nagenoeg) vol open, waarna hij enigszins luidruchtig stationair gaat draaien, maar als ik dan gas geef vallen de toeren gewoon een orde 1500 á 2500 terug met een klein stikje gas, en slaat de motor gewoon af als ik het gas open houd.
Als ik de motor echter enige tijd laat staan zonder draaiende motor (afhankelijk van mijn geduld 10 minuten tot een paar uur) rijdt hij echter weer prima. Is een beetje afhankelijk van hoelang ik de motor "rust" geef hoe lang het weer goed gaat.
Het komt ook eigenlijk alleen voor (zover ik er op gelet heb) als ik ik van 2 (van de 5) streepjes benzine terug ga naar 1 streepje. Als ik dan de tank vol gooi lijken de problemen ook weer weg te zijn. Het is echter ook voorgekomen dat ik op het ene streepje (en een tikje op de reserve) nog een ruimte 50km heb kunnen rijden zonder problemen.

Aangezien mijn technische kennis niet veel verder gaat dan een verziekt 4-takt scootertje en een kettinkje smeren en olie vervangen, zou ik graag willen weten waarin jullie (mede MF'ers en vooral mede Banditrijders) denken dat het probleem zit.

Mochten er nog aanvullende vragen zijn, zal ik uiteraard proberen deze zo goed mogelijk te beantwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Vocht bij je bougiedoppen/bobines.

Dan loopt ie zwaar. Is dit vocht verdampt (na 10 minuten lopen) dan loopt ie zeker beter.

Even je tank eraf. Bougiekabels even eraf (onthoud de volgorde hoe ze erop zaten) en kijk of er ergens vocht zit. En kijk je bobines even na. Denk aan contactspray tussen je bougies en de bougiedoppen, zodat er geen vocht tussen kan komen en het contact beter is.

Het weer werkt namelijk niet mee met alle regen en vocht in de lucht. Elke ochtend de dauwvocht in je blok is niet bevorderlijk.

Succes, Vé

Edit: Heb je al eens de vlotterkamers van je carbs afgetapt? Wellicht zit er wat vocht in je carbs. Aan de onderzijde van je carbs zit een schroefje op elke carb. daaronder een soort kraantje. als je dit schroefje opendraait (voorzichtig), komt er benzine (vaak met vocht/water en ander vuil) uit.
 
Laatst bewerkt:
Vocht bij je bougiedoppen/bobines.

Dan loopt ie zwaar. Is dit vocht verdampt (na 10 minuten lopen) dan loopt ie zeker beter.

Even je tank eraf. Bougiekabels even eraf (onthoud de volgorde hoe ze erop zaten). En kijk je bobines even na.

Succes, Vé

Dat is al een heel begin. Het enige wat ik wel apart vind, is dat de problemen pas ontstaan nar een ritje van ongeveer een half uur. Dan zou dat vocht inmiddels toch juist verdampt moeten zijn? Of zie ik dat verkeerd?

Ik ga er in ieder geval van het weekend even naar kijken. Bedankt!
 
Ik heb even een "edit" onder mijn eerste bericht geplaatst. Het kan zijn dat het vocht door het rijden/trillingen samenkomt bij je bougies (gat). Je zal zien, als je erbij komt, hoeveel vuil en zooi er rondom je bougies te vinden is. Das net bij je bougiedoppen.

Maar kan ook gewoon vuil zijn. Het lijkt er in elk geval op dat je ontsteking niet helemaal zuiver is, waardoor je motor op 3 poten lijkt te lopen.

Basis daarvoor is: is je stroompuls goed (bobines) en is je vonk er überhaupt (bougies).

Ben benieuwd naar je vorderingen.

 
tankontluchting verstopt

ik ga er naar kijken! Bedankt!


Ik heb even een "edit" onder mijn eerste bericht geplaatst. Het kan zijn dat het vocht door het rijden/trillingen samenkomt bij je bougies (gat). Je zal zien, als je erbij komt, hoeveel vuil en zooi er rondom je bougies te vinden is. Das net bij je bougiedoppen.

Maar kan ook gewoon vuil zijn. Het lijkt er in elk geval op dat je ontsteking niet helemaal zuiver is, waardoor je motor op 3 poten lijkt te lopen.

Basis daarvoor is: is je stroompuls goed (bobines) en is je vonk er überhaupt (bougies).

Ben benieuwd naar je vorderingen.



Ik ga de opmerking uit de Edit inderdaad meenemen.
Ik denk dat de oplossing ook in bovenstaande oplossingen te vinden is (het klinkt in ieder geval aannemelijk), maar alle extra aanvulling zijn welkom.
 
Ik denk het niet, ik denk dat je een probleem hebt in je brandstoftoevoer. Controleer de slangen, tankbeluchting en zeefjes/filters.

Ga ik ook meenemen! Wordt een drukke zaterdag heb ik al door.

Maar, als er problemen zijn in de toevoer, waarom gebeurd het dan de ene keer wel, en de andere keer niet? het enige wat er mee te verklaren is het punt dat het rond een bepaalde volheid van mijn tank gebeurd.

(gewoon uit nieuwsgierigheid)
 
Ga ik ook meenemen! Wordt een drukke zaterdag heb ik al door.

Maar, als er problemen zijn in de toevoer, waarom gebeurd het dan de ene keer wel, en de andere keer niet? het enige wat er mee te verklaren is het punt dat het rond een bepaalde volheid van mijn tank gebeurd.

(gewoon uit nieuwsgierigheid)

Dat ligt aan de snelheid waarmee je rijdt en de omstandigheden, de ene keer verbruik je meer benzine dan de andere keer. Als je de tank vol hebt staat er meer druk op de kraan waardoor je meer brandstoftoevoer hebt. De motor trekt de vlotterbakken leeg.
 
maar hoe past dit dan in alle aangedragen oplossingen ?

Het is echter ook voorgekomen dat ik op het ene streepje (en een tikje op de reserve) nog een ruimte 50km heb kunnen rijden zonder problemen.

als je die 50km héél traag hebt gereden, zou een probleem met brandstoftoevoer kunnen. reed je toen stevig door niet.

ik zou een geisoleerde tang meenemen vanaf nu. als je het probleem weer voor hebt, hem weer aan de praat zien te krijgen en dan 1 voor 1 de bougiekoppen eraf trekken. weet je of het een algemeen probleem is (alle cylinders doen hetzelfde) of een cylinder-gerelateerd probleem (1 of 2 cylinders die anders doen).
 
maar hoe past dit dan in alle aangedragen oplossingen ?

Dat is waar. Maar daarom stel ik de vraag ook. We zijn hier allemaal te leren toch?


als je die 50km héél traag hebt gereden, zou een probleem met brandstoftoevoer kunnen. reed je toen stevig door niet.

ik zou een geisoleerde tang meenemen vanaf nu. als je het probleem weer voor hebt, hem weer aan de praat zien te krijgen en dan 1 voor 1 de bougiekoppen eraf trekken. weet je of het een algemeen probleem is (alle cylinders doen hetzelfde) of een cylinder-gerelateerd probleem (1 of 2 cylinders die anders doen).

Dat gaat niet meer gebeuren voor zaterdag denk ik. Doe namrlijk ongeveer twee wegen met een tank. Heb gisteren getankt en ben zonder problemen thuis gekomen, en vandaag weer op het werk.

Ik loop zaterdag even alle voorgestelde oplossingen langs en dan laat ik zondag of in de loop van de week even iets horen.
 
Grappig, heb ik ook gehad met de Bandit 600 uit 2003 van m'n meisje. Exact dezelfde klachten!

Bij mij was de benzinetoevoerslang geknikt nadat de dealer de tank had gelicht voor onderhoud. Dus tank weer loshalen, slang weer netjes in een bochten leggen en voorzichtig de tank er weer op.

Klaas was Klara (in mijn geval dan)

Succes ermee
 
Even een updateje;
Alle leidingen en ontluchtingen zijn even nagelopen, tevens bougies e.d. even nagekeken op vocht.

Ik heb niets bijzonders gevonden, maar tot nu toe heb ik ook geen problemen meer gehad. Tank is inmiddels wel weer bijna leeg, dus we gaan het ervaren een dezer dagen.

Vond een update wel even op zijn plaats
 
Even een updateje;
Alle leidingen en ontluchtingen zijn even nagelopen, tevens bougies e.d. even nagekeken op vocht.

Ik heb niets bijzonders gevonden, maar tot nu toe heb ik ook geen problemen meer gehad. Tank is inmiddels wel weer bijna leeg, dus we gaan het ervaren een dezer dagen.

Vond een update wel even op zijn plaats

Omdat de slang nu niet meer geknikt zit doordat je de tank omhoog hebt gehad?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan