afslaan bij remmen

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.307
1.101
Twente
mijn honda cb1 viel vandaag regelmatig uit bij bijvoorbeeld het aanremmen voor een verkeerslicht. Als ik een beetje met het gas speel houd ik hem wel aan het lopen. Nu heb ik een sterk vermoeden dat het komt doordat er een paar duizend kilometer eerder al nieuwe bougies in hadden gemoeten... Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en daar wordt af en toe ook valse lucht genoemd. Dat ga ik zsm testen met een bus remmenreiniger. Verder nog tips? Hij heeft zo'n 17000 kilometer gelopen en ziet er nog erg goed uit.
 
Update: ik ben op vakantie geweest, dus ff geen activiteit.

Ik heb de volgende stappen ondernomen:
- Van een vriend een druppellader geregeld en daar de accu lekker mee verwend.
- Spanning van de accu: +/- 12,6 V
- In de motor gehangen, met contact aan en licht aan zakt de spanning naar +/- 12,3 V
- Bij het starten zakt de spanning kortstondig naar +/- 10,5 V
- Motor start met de geladen accu alsof hij gloednieuw is! Ook stationair draait hij als een naaimachine, er is dus toch niets mis met de carburateurs! Choke is niet meer nodig.
- Spanning stationair +/- 12,0 V
- Spanning bij oplopend toerental zakt naar +/-10,5 V @ 5000 toeren

Helaas heb ik verder geen gereedschap bij de hand om de motor verder te demonteren en de dynamo en spanningsregelaar te controleren.

Blijkbaar heeft de motor al een hele tijd last van het niet werkende laadsysteem, want hij heeft al maanden niet zo moeiteloos stationair rondgedraaid zonder choke. Heeft iemand hier een verklaring voor? En hoe kan het dat hij het zo heeft volgehouden op deze manier?
 
Update: ik ben op vakantie geweest, dus ff geen activiteit.

Ik heb de volgende stappen ondernomen:
- Van een vriend een druppellader geregeld en daar de accu lekker mee verwend.
- Spanning van de accu: +/- 12,6 V
- In de motor gehangen, met contact aan en licht aan zakt de spanning naar +/- 12,3 V
- Bij het starten zakt de spanning kortstondig naar +/- 10,5 V
- Motor start met de geladen accu alsof hij gloednieuw is! Ook stationair draait hij als een naaimachine, er is dus toch niets mis met de carburateurs! Choke is niet meer nodig.
- Spanning stationair +/- 12,0 V
- Spanning bij oplopend toerental zakt naar +/-10,5 V @ 5000 toeren

Helaas heb ik verder geen gereedschap bij de hand om de motor verder te demonteren en de dynamo en spanningsregelaar te controleren.

Blijkbaar heeft de motor al een hele tijd last van het niet werkende laadsysteem, want hij heeft al maanden niet zo moeiteloos stationair rondgedraaid zonder choke. Heeft iemand hier een verklaring voor? En hoe kan het dat hij het zo heeft volgehouden op deze manier?

Klinkt als een defecte SR.

Je kunt daar toch relatief eenvoudig bij?

Hier is een how-to: how to - accu en laadsysteem controleren.
 
update: met sleutel tien heb ik hem open gekregen. spanningsregelaarunit zag er goed uit. stekker losgehaald en de dynamospanning gemeten. stond ongeveer 2, 5 volt tussen de gele draden. Dus helaas iets mis met de dynamo. blijkbaar toch iets niet helemaal goed gegaan bij het vervangen van de koppeling?
 
Wat ik niet begrijp... ik heb momenteel hetzelfde probleem..
Hoe kan een motor afslaan door defecte dynamo, terwijl je verder nooit met een lege accu stond??
En als je accu even niet geladen wordt, heeft dat dan meteen gevolg voor je ontsteking?

Ik had even naar de dealer gebelt, en ze zeiden dat dat ook een gevolg kan zijn van een te rijk mengsel, waardoor als je gas terugneemt en remt, dat de cilinder teveel benzine krijgt en niet ontsteekt kan worden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan