max verschil zuiger zuigerwand

rikar-7

Rookie
8 dec 2013
23
0
luyksgestel
wat is het maximale verschil tussen de zuiger en ziugerwand?
want ik vroeg me af als de cylinder 56.1mm is of ik dan een zuiger van 55.96mm kan gebruiken of dat een zuiger van 55.98mm beter is??
ik dacht ergens gelezen te hebben dat 0.1mm het maximale verschil is maar ben daar niet zeker van.

mvg ricardo
 
Laatst bewerkt:
Of een beugel van 800mm plus.....

hoe groter de schroefmaat, hoe groter de invloed van warmte...!

een kleine schroefmaat heeft nog niet of nauwlijks invloed van de warmte die je zelf inbrengt. een grote schroefmaat (van een meter, of nog meer) heeft heel veel last van warmte verschillen! maar gelukkig heeft 99,9% van de mensen hier nog nooit een schroefmaat vast gehouden |(

lineair uitzettingscoëfficiënt van staal is ongeveer 0,01mm per graad per meter... dus een beugel schroefmaat van 100mm wijkt 0,01mm af bij een temperatuurverschil van 10 graden ;) (een beugel schroefmaat van 1 meter wijkt dus bij 10 graden temperatuurverschil al 0,10mm af!!!)
 
hoe groter de schroefmaat, hoe groter de invloed van warmte...!

een kleine schroefmaat heeft nog niet of nauwlijks invloed van de warmte die je zelf inbrengt. een grote schroefmaat (van een meter, of nog meer) heeft heel veel last van warmte verschillen! maar gelukkig heeft 99,9% van de mensen hier nog nooit een schroefmaat vast gehouden |(

lineair uitzettingscoëfficiënt van staal is ongeveer 0,01mm per graad per meter... dus een beugel schroefmaat van 100mm wijkt 0,01mm af bij een temperatuurverschil van 10 graden ;) (een beugel schroefmaat van 1 meter wijkt dus bij 10 graden temperatuurverschil al 0,10mm af!!!)

Volgens mij begrijp je z'n opmerking niet...
 
Ja eerst laten meten want heb namelijk niet genoeg geld voor een driepunts schroefmaat of 2-punts schroefmaat (de reden daarvoor is dat een zuigersetje €99,4 kost) en dan een zuiger bestellen en dan maar eerst sparen voor een binnen schroefmaat en een buitenschroefmaat
 
Ja eerst laten meten want heb namelijk niet genoeg geld voor een driepunts schroefmaat of 2-punts schroefmaat (de reden daarvoor is dat een zuigersetje €99,4 kost) en dan een zuiger bestellen en dan maar eerst sparen voor een binnen schroefmaat en een buitenschroefmaat
Dat zou ik alleen maar doen als je van plan bent om tig keer per jaar cilinders en zuigers op te meten. In jouw geval is dat niet nodig om dat aan te schaffen. Probeer een bedrijf te vinden dat dat voor jou doen kan :Y
 
ik heb ze niet enkel nodig voor de kx 125 ook voor de modelbouw dit is nog een hobby en met name de modelhydrauliek dus daar mag het wel een beetje preciezer dan de schuifmaat maar ja dat is voor een ander forum
 
Ja eerst laten meten want heb namelijk niet genoeg geld voor een driepunts schroefmaat of 2-punts schroefmaat (de reden daarvoor is dat een zuigersetje €99,4 kost) en dan een zuiger bestellen en dan maar eerst sparen voor een binnen schroefmaat en een buitenschroefmaat

heel verstandig, investeren in gereedschap kan nooit kwaad. Een schroefmaatje kun je wel voor een paar tientjes op MP vinden.

En dit is ook een goedkope oplossing om binnenmaten te meten, heb je wel een buiten schroefmaat bij nodig.

HBM 6 Delige Telescopische Kaliberset
 
En toch wil ik wel eigenwijs doen, ik bouw turbines voor de luchtvaart (shimmen op 0,005 tot 0,007 inch, dus 2/1000 inch speling en we gebruiken hele fancy en moderne, binnenschroefmaten, schroefmaten, diepteschroefmaten en alles bouwen wel met krimppassing, maar die schuifmaat is m'n beste vriend als het gaat om het grofweg meten van passingen.

Als je het hebt over een absolute maat, zoals bv een zuiger of cillinder is dat nauwkeuriger dan een verschilmeting. Plus dat je de zuiger en cillinder met een ander stuk gereedschap meet wat er dus ook weer voor zorgt dat je meer fluctuatie in je meting zult hebben dan bij het zelfde stuk gereedschap.
dat verhaal over uitzetten van gereedschap is leuk maar als je zo nauwkeurig wilt meten kun je dat ook beter in een meetkamer doen, en je spullen er eerst laten aclimatiseren.
Onze spullen zijn gecalibreerd op 20graden met een luchtvochtigheid van 50 procent en dat is het in onze meetkamer ook.
 
Voor een cilinder van een 125 c.c. is de nieuwe inslijpmaat een ondermaat van 0,05 tot 0,07 heel normaal bij een nieuwe cilinder.
Een tweetakt cilinder is gewoon altijd rond uitgeslepen of gehoond.
Goed uithonen is een specialiteit die veel bedrijven met een korreltje zout nemen het gaat niet goed met niet in top conditie gereedschap omdat de hoeveelheid materiaal wat de hoonstenen moeten weg nemen niet overal gelijk is in de cilinder vanwege de grote gaten in de wand.
Ik heb al veel cilinders nagemeten het een meet apparaat voor cilinders. ( meet afleesschaal 0,001 m.m..
En er zijn er bij daar is de rondheid en de rechtheid ver te zoeken.
maar er zijn veel bedrijven die zeer goed werk afleveren en daar is niks op aan te merken.
Als de cilinder de maat heeft van die is opgegeven van 56,1 en een zuiger van 55,98 een goede combinatie.( als die goed gemeten is).
Met een schuifmaat die op nul is goed gezet met de buiten bekken deugt niet om een cilinder op te meten omdat de smalle meet vlakken van de binnen meet vlakken helemaal niet hoeven te kloppen met de ingestelde nul instelling van de buiten bekken.
De binnen bekken slijten namelijk snel af en na een paar keer vallen klopt er dan niets meer van.
Dus als je wil meten met een digi meten dan moet je voor de nul instelling een instel ring gebruiken die deze maat zo kort mogelijk benadert en moet je de cilinder op meten aan de onderkant ( minste uitgesleten )
Een speling van 0,12 m.m. is geen enkel probleem voor een goed lopende motor en bij een slotspeling van tot 0,8 m.m. (tenzij door teveel aan aardkorst de cilinder bij de grote spoel poorten zoveel heeft weggegeten dat daardoor de veren bij het naar boven gaan niet meer goed aansluiten op de cilinderwand ) en de luchtdruk er tussen kan komen en de zuigerveren kunnen gaan trillen.
Dat komt omdat de vreemde slijtage bij de poorten (door de aardkorst delen ) de zuigerveren dat rare profiel gaan krijgen en daardoor de veren bij het hoger komen deze een kleine speling hebben waardoor deze veren door de er langs stromende lucht naar binnen kunnen worden gedrukt (de zuigerveren zijn dus niet meer goed rond in de ingeknepen toestand )
De cilinder moet altijd bijna op maat gemaakt worden met een cilinderboormachine die stevig genoeg is om ook bij de poorten en waar geen poorten zijn het gat geheel recht en zuiver rond te maken,
Zodat er bij het opmaat honen er bijna niets meer uit zal moeten om de zuiger goed pas te laten lopen.
Ik heb zelf jaren lang cilinders alleen maar met een binnen slijpbank uitgeslepen en helemaal niet meer na gehoond en dat gaf nooit geen problemen ,ook niet voor de snelle typen
De cilinderwand wordt bij gebruik al meteen slechter dan toen hij net geslepen was door de hoeveelheid aardkorstdeeltjes die er bij de montage er al meteen in gestopt worden of al in het carter zitten van vele jaren eerder.
Een cilinder die zo is dat de zuiger niet overal een en dezelfde olie film dikte heeft zal zijn warmte niet goed kunnen afgeven aan de cilinder en kan dus een klemming veroorzaken bij hogere vermogens en een iets te late ontsteking (dat is op zich nog niet zo erg ).
Maar de speling kan nu zo klein worden dat de schijnbaar niet uit te roeien aardkorst deeltjes er niet meer tussen cilinder en zuiger kunnen en dan daar hun verwoestende werking niet kunnen nalaten.
Meer weten meer vragen
 
"aardkorst" ? wtf? :?
En 0.12 mm zuigerspeling in een 2takt 125 cc crosser is rijp voor de kliko zoals de meeste wp manuals aangeven zit je met bij een dergelijke speling op "afkeur".
Uit een goed gepaard setje haal je zo'n 10 uur wedstrijd gebruik,op zijn hoogst.
Als je al begint met 0.12 mm speling dan ben je meteen een paar pk kwijt,na 1 a 2 uur goed rossen al zo'n 5 pk kwijt en na een uurtje of 4-5 mag je blij zijn als het ding nog wil starten en lopen.
0.04 a 0.06 moet het zijn en niet meer en in een cilinder die al gelopen heeft mag het nog wel krapper.
9 van de 10 crossers waarmee gewoon voor de lol word gecrost zijn doorgaans geheel of bijna geheel "standaard",dat is erg makkelijk als je aan het ding moet sleutelen of werken want je kunt dan altijd terug vallen op de standaard specificaties voor ontsteking en carburatie, nieuwe zuiger op de juiste speling,onsteking op specs, standaard sproeiers,naald en buis er in en crossen met het ding, kan weinig aan mislukken en als je de specs aanhoud hoef je ook niet bang te zijn voor vastlopers want dat gebeurt niet met een standaard crosser, die vastlopers komen altijd pas nadat je aan het ding gaat klooien met andere sproeiers,cilinderkopjes en uitlaten ed en dat is voor een crosser van 20 jaar oud pointless.

@ts; ik denk dat je eens goed moet nadenken over budget en wat je wilt, als ik je zo bezig zie denk ik dat het onvermijdelijk is dat je (op termijn) iig een setje beugelschroefmaten koopt, dat gaat makkelijk want de eenvoudige "werkplaats uitvoering" van mitutoyo zijn niet zo heel duur als je tenminste af ziet van allerlei fancy opties zoals digitale uitlezing of een telwerkje ed.

Ze lopen met 25 mm op dus 0-25, 25-50, 50-75 etc
De kleinste is ook de goedkoopste en kost iets van 30-40 eu en naar mate ze groter worden loopt het dan op, een hele kist van 0 tot 150 mm kost ongeveer 350 eu maar het aardige is dat je ze natuurlijk ook gewoon los kunt kopen, je begint met de kleinste en iedere keer als je weer een beetje geld hebt koop je er 1 bij totdat je alle maten kunt meten die je nodig acht, ik gok dat jij met 3 stuks dus 0 tot 75 een heel eind komt.
Bij iedere beugelschroefmaat behalve de 0-25 krijg je een kalibratie pen er bij dus naderhand opnieuw kalibreren kun je zelf, de 0-25 heeft geen pen nodig want die moet dicht op "0" staan.

Idem voor de 2 punts binnen meters(binnen meet taster), de hele set van 18 tot 150 mm kost +/- 400 eu maar die grotere maten zijn denk ik niet zo interessant voor jou en de kleinste maat in de set is voor jouw hobby werk nog te groot dus ook los kopen per setje, voordeel dan: je hebt maar 1 klokje nodig want die kun je gebruiken op alle setjes.
Helaas word het onder de 18 mm gat maat wel duurder, naarmate het gat kleiner word is het bereik van 1 binnen taster steeds kleiner en dus heb je er steeds meer nodig, een complete set van 18 tot 150 mm kost zo'n 400 eu, 1 los setje voor meten van 6 tot 10 mm kost ook 400 eu.
En ja, ook bij zo'n set binnen/buiten blijft een goede digitale schuifmaat eigenlijk ook onontbeerlijk, maar dan wel een knappe dus een die absoluut meet en als je slim bent een die een zonnecel heeft zodat je nooit het batterijtje hoeft te vervangen en ook erg handig is een bereik van 0 tot 200.
Een absolute-digimatic-solar van 0-200mm kost zo'n 175 eu.
Voor dit alles geld dat als je de moeite neemt om te gaan zoeken je op het net hele mooie aanbiedingen kunt vinden die behoorlijk wat van de prijs af tikken.
En als je dan uietindelijk dergelijk spul hebt: nooit, maar dan ook echt nooit uitlenen....
Goed gereedschap is niet goedkoop en gaat een leven lang mee maar dan wel in je eigen handen....
 
Laatst bewerkt:
Hoe groter de schroefmaat, hoe groter de invloed van warmte...!

een kleine schroefmaat heeft nog niet of nauwlijks invloed van de warmte die je zelf inbrengt. een grote schroefmaat (van een meter, of nog meer) heeft heel veel last van warmte verschillen! maar gelukkig heeft 99,9% van de mensen hier nog nooit een schroefmaat vast gehouden |(

lineair uitzettingscoëfficiënt van staal is ongeveer 0,01mm per graad per meter... dus een beugel schroefmaat van 100mm wijkt 0,01mm af bij een temperatuurverschil van 10 graden ;) (een beugel schroefmaat van 1 meter wijkt dus bij 10 graden temperatuurverschil al 0,10mm af!!!)
Waar aan voorbijgegaan wordt is dat bij een grotere schroefmaat, die dus meer masa heeft, minder uit zal zetten dan hierboven uitgelegd wordt. Dit komt omdat je vingers maar een beperkte hoeveelheid warmte over kunnen dragen aan de schroefmaat en bij een grotere schroefmaat zal de opwarming dus veel minder zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan