Honda nighthawk 650sc verbruikt meer als normaal

berowe

Rookie
2 sep 2012
28
0
beringen
Hallo,

Ik heb een tijd geleden een honda nighthawk 650 (bj 1985) gekocht en na heel wat gedoe om hem in te schrijven is ie nu eindelijk op de baan. Nu blijkt wel dat de motor veel meer verbruikt als normaal is (1l op 16km ongeveer). Volgens mij lekt ie ergens brandstof (onder mijn carburateur is er een plaatje dat gelig begint te worden en bij het wassen ligt er veel olie onder de motor (oliepeil is ok)). (zie foto) kan dit de oorzaak zijn en zoja waar moet ik dan beginnen te zoeken om het op te lossen.

alvast bedankt
-Sander
full
 
Je zet aandrijfenergie om in warmte door de slippende koppeling. En met gaten in de uitlaat heb je minder tegendruk, waardoor de motor niet helemaal optimaal loopt.

Ik heb ook nog niets gehoord over kleppen stellen en de carbs synchroniseren?
Kan zo meer wezen dat als je hier wat aan doet het verbruik naar 1:18 of 1:20 gaat.

Kleppen stellen bij de nighthawk is niet nodig.
 
Kleppen stellen bij de nighthawk is niet nodig.
In principe niet veel nodig bij dergelijke systemen.

Eens controleren kan geen kwaad, zeker niet bij opeens voordoend ander rijgedrag.

Ik heb zelf ook nog een half jaar met een CB650 gereden. Leuke motor.

Ook klepspeling gecontroleerd ivm wat klachten. Klepspeling bleek helemaal ok, was versleten zuigerveer/cilinder wat de klachten gaf. Beetje olieverbruik en wat walmen.

Was een 400 euro ding :)
 
Hallo,

Ik heb een tijd geleden een honda nighthawk 650 (bj 1985) gekocht en na heel wat gedoe om hem in te schrijven is ie nu eindelijk op de baan. Nu blijkt wel dat de motor veel meer verbruikt als normaal is (1l op 16km ongeveer). Volgens mij lekt ie ergens brandstof (onder mijn carburateur is er een plaatje dat gelig begint te worden en bij het wassen ligt er veel olie onder de motor (oliepeil is ok)). (zie foto) kan dit de oorzaak zijn en zoja waar moet ik dan beginnen te zoeken om het op te lossen.

alvast bedankt
-Sander]
Hoi Sander, als hij lekt (benzine ruik je duidelijk) is het natuurlijk niet goed.
Maar de motor gewoon netjes loop en zijn onderhoud gehad heeft is dit denk ik normaal voor dit model.

Ik het ook de ervaring dat dit model niet echt heel zuinig is. Hoe het komt weet ik niet, misschien door de afstelling (voor de Amerikaanse markt? Het is zover ik weet een model wat veel grijs geimporteerd is) .

Mijn vader heeft voorafgaand aan de Nighthawk een CBX550 en een CBR 750 gehad (allemaal nieuw gekocht toen der tijd), deze zijn wat opbouw betreft ongeveer gelijk, luchtgekoelde 16 kleppers met CV-carb's.
De Nighthawk, feitelijk een CBX650, luste die 3 motoren, met dezelfde bereider en dus rijstijl, ver uit het meeste benzine, zelfs veel meer als de 750.
Er was met de motor niets mis en waar het hem in zat heb ik nooit kunnen begrijpen. Het klopt echter geheel met jou bevindingen.

Succes met de motor,
 
Laatst bewerkt:
In principe niet veel nodig bij dergelijke systemen.

Eens controleren kan geen kwaad, zeker niet bij opeens voordoend ander rijgedrag.

Ik heb zelf ook nog een half jaar met een CB650 gereden. Leuke motor.

Ook klepspeling gecontroleerd ivm wat klachten. Klepspeling bleek helemaal ok, was versleten zuigerveer/cilinder wat de klachten gaf. Beetje olieverbruik en wat walmen.

Was een 400 euro ding :)

Oh,dat wist ik niet.
ik heb een sevenfifty met dezelfde hydraulische klepstoters en ik dacht dat je daar geen omkijken naar had.
Bij de volgende beurt toch eens naar laten kijken dan.
 
Oh,dat wist ik niet.
ik heb een sevenfifty met dezelfde hydraulische klepstoters en ik dacht dat je daar geen omkijken naar had.
Bij de volgende beurt toch eens naar laten kijken dan.
Alles kan slijten :Y

Met stoters gaat het verlopen echter veel minder snel dan bij bijv de ouderwetse schroefconstructies. En het systeem zou in staat moeten zijn om ev speling door slijtage zelf weer 'op te vangen'.

HD gebruikt ook een dergelijke manier van werken, daar kom ik het zelf ook het meeste tegen. Eéns in de zoveel tijd moet ook daar speling nagelopen worden.

Niks is 100% onderhoudsvrij.
 
Hoi Sander, als hij lekt (benzine ruik je duidelijk) is het natuurlijk niet goed.
Maar de motor gewoon netjes loop en zijn onderhoud gehad heeft is dit denk ik normaal voor dit model.

Ik het ook de ervaring dat dit model niet echt heel zuinig is. Hoe het komt weet ik niet, misschien door de afstelling (voor de Amerikaanse markt? Het is zover ik weet een model wat veel grijs geimporteerd is) .

Mijn vader heeft voorafgaand aan de Nighthawk een CBX550 en een CBR 750 gehad (allemaal nieuw gekocht toen der tijd), deze zijn wat opbouw betreft ongeveer gelijk, luchtgekoelde 16 kleppers met CV-carb's.
De Nighthawk, feitelijk een CBX650, luste die 3 motoren, met dezelfde bereider en dus rijstijl, ver uit het meeste benzine, zelfs veel meer als de 750.
Er was met de motor niets mis en waar het hem in zat heb ik nooit kunnen begrijpen. Het klopt echter geheel met jou bevindingen.

Succes met de motor,

Goed punt.

Kan zijn dat hij de versie heeft voor de Californische markt, bijvoorbeeld. Dat zit er extra milieu-crap systeempje aan de carbs vast. Als dat gaat slijten en verstoppen, gebeuren er ook aparte dingen.
 
Goed punt.

Kan zijn dat hij de versie heeft voor de Californische markt, bijvoorbeeld. Dat zit er extra milieu-crap systeempje aan de carbs vast. Als dat gaat slijten en verstoppen, gebeuren er ook aparte dingen.
:^ Belangrijk is om alles rondom de carbs te testen op lekkage. Wel of geen schermpje scheelt ook in het verbruik.

Het plaatje wat je aancirkelt is de afdekkap van de dynamo. Die is van aluminium en meestal beschermd tegen oxidatie met blanke lak. Door warmte kan dat vergelen. Door de leeftijd (1985 was overigens het laatste productiejaar) kunnen ook veel rubbers verhard zijn geraakt waardoor lekkage ontstaat, zowel benzine als olie. Ook de carterpan kan iets los komen door trillen (zelf meegemaakt). Kleppen worden bediend door hydrolische klepstoters, kun je niets aan afstellen, maar er kan er wel eentje vastzitten. dat is duidelijk te horen door harde tikken in de kop.

Heb jaren een CB650SC (of CBX650) gehad en veel aan gesleuteld. Zelfs nog een WPH van Clymer liggen waar ik maar moeilijk afstand van kan doen. ;)

Vond het altijd een fijne fiets:

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan