De hemelse Husaberg! [de soap]

gvanminnen

Die hard MF'er
26 jun 2007
706
0
Ik wilde de klepspeling controleren van mijn Husabeg FE 550 2005, maar kwam er achter dat er een inlaat klepveer gebroken was. Deze lag nog netjes op zijn plek en heb eerlijk/serieus niks gemerkt. Ik weet niet hoelang ik hiermee gereden heb. Had in ieder geval totaal geen problemen.

Zelf heb ik geen gereedschap om mijn klepveren te vervangen dus dit heb ik laten doen.
Ik heb bij Taffmeisters (europese Husaberg dealer) dubbele klepveren besteld in plaats van de conische. Deze schijnen betrouwbaarder te zijn en leveren meer vermogen op.
Na de reparatie van de klepveren, 1 klep, koppakking en klepseals liep de motor erg slecht. Er is een klep vervangen, omdat deze iets krom was.
Uit de uitlaat kwam erg veel blauwe rook en hij verbruikte erg veel olie. Ook was er een bonkend geluid uit het blok, leek op een slecht kogellager of een kogellager die verkeerd belast wordt.

Motor gelijk weer terug gebracht en er moest gezocht worden naar een oplossing.
Uiteindelijk zijn er weer orginele klepveren ingezet en de motor startte weer beter en rookte niet meer blauw.
Probleem nu is dat hij zwart rookt en erg inhoud bij half gas of meer. Volgens mij loopt hij nu veel te rijk.

Zelf heb ik hier te weinig ervaring mee, maar ik denk het volgende.
Dubbele klepveren worden vaker toegepast en moet gewoon te doen zijn. Misschien dat de eerste keer de koppakking niet goed zat.

Ook denk ik dat de inlaatklep niet goed afsluit in de kop, omdat deze nieuw is en de zitting oud is. De motor loopt namelijk ook niet goed in hogere toeren.

De kop scheen er goed uit te zien en is dus alles zo weer in elkaar gezet.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en kan helpen. De motor staat nu al 8 weken stil en blijf maar afwachten.
 
Ik ben heel erg blij, maar vooral opgelucht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

*O* *O* * :] :] :] *O* *O*

Het probleem zat in de uitlaatdemper. Het binnenwerk bestaat uit twee stukken en de lassen waren losgescheurd. Hierdoor lagen ze los en blokkeerde ze de doorgang.

Gekke is dat je niks hoorde trillen in de demper.

Ik ga het weekend crossen :W

The end of this motherf...... soep!!!!!!!!!!!!


Dat doet me denken aan een zeer leerzame ervaring voor mij.
Ben ooit eens 6 weken bezig geweest met een 300cc 2takt enduro.
Deze starte perfect en liep mooi tot een kwart gas en daarna alleen maar stotteren/verzuipen en dampen als een gek. Dit probleem ontstond van de 1 op de andere dag.
Vervolgens blok compleet gereviseerd, blok daarna voor een 2e keer compleet gesplitst want misschien had ik wel wat over het hoofd gezien.
Vervolgens elektrische circuit compleet doorgeakkerd en alle puntjes gehad.
Zelfs de kabelboom opengesneden, want misschien werd er wel kortsluiting gemaakt oid.
Vervolgens cdi/bobines/ontstekingen gaan uitwisselen.
Carburateur tig duizend keer uit elkaar. Ultrasoon reinigen etc etc.
En het probleem liet zich maar niet vinden.

Compleet radeloos voor een 3e keer de motor uit elkaar trekken.
Demonteer het subframe incl demper en leg deze weg.
Vervolgens vraag ik mij af. Hoorde ik nou net wat rammelen in die demper?
En ja hoor...Doorlaat van de demper was geblokeerd door een gebroken interne buis B| :X |( :/ .

Zoiets simpels....
De eigenaar had nu wel een frisse motor er voor terug :+

Dus je verhaal is herkenbaar :P
 
Laatst bewerkt:
Dat doet me denken aan een zeer leerzame ervaring voor mij.
Ben ooit eens 6 weken bezig geweest met een 300cc 2takt enduro.
Deze starte perfect en liep mooi tot een kwart gas en daarna alleen maar stotteren/verzuipen en dampen als een gek. Dit probleem ontstond van de 1 op de andere dag.
Vervolgens blok compleet gereviseerd, blok daarna voor een 2e keer compleet gesplitst want misschien had ik wel wat over het hoofd gezien.
Vervolgens elektrische circuit compleet doorgeakkerd en alle puntjes gehad.
Zelfs de kabelboom opengesneden, want misschien werd er wel kortsluiting gemaakt oid.
Vervolgens cdi/bobines/ontstekingen gaan uitwisselen.
Carburateur tig duizend keer uit elkaar. Ultrasoon reinigen etc etc.
En het probleem liet zich maar niet vinden.

Compleet radeloos voor een 3e keer de motor uit elkaar trekken.
Demonteer het subframe incl demper en leg deze weg.
Vervolgens vraag ik mij af. Hoorde ik nou net wat rammelen in die demper?
En ja hoor...Doorlaat van de demper was geblokeerd door een gebroken interne buis B| :X |( :/ .

Zoiets simpels....
De eigenaar had nu wel een frisse motor er voor terug :+

Dus je verhaal is herkenbaar :P


Allejezus, heb je het wel helemaal goed zitten.
Ik had hem al lang aangestoken :)
 
Dat doet me denken aan een zeer leerzame ervaring voor mij.
Ben ooit eens 6 weken bezig geweest met een 300cc 2takt enduro.
Deze starte perfect en liep mooi tot een kwart gas en daarna alleen maar stotteren/verzuipen en dampen als een gek. Dit probleem ontstond van de 1 op de andere dag.
Vervolgens blok compleet gereviseerd, blok daarna voor een 2e keer compleet gesplitst want misschien had ik wel wat over het hoofd gezien.
Vervolgens elektrische circuit compleet doorgeakkerd en alle puntjes gehad.
Zelfs de kabelboom opengesneden, want misschien werd er wel kortsluiting gemaakt oid.
Vervolgens cdi/bobines/ontstekingen gaan uitwisselen.
Carburateur tig duizend keer uit elkaar. Ultrasoon reinigen etc etc.
En het probleem liet zich maar niet vinden.

Compleet radeloos voor een 3e keer de motor uit elkaar trekken.
Demonteer het subframe incl demper en leg deze weg.
Vervolgens vraag ik mij af. Hoorde ik nou net wat rammelen in die demper?
En ja hoor...Doorlaat van de demper was geblokeerd door een gebroken interne buis B| :X |( :/ .

Zoiets simpels....
De eigenaar had nu wel een frisse motor er voor terug :+

Dus je verhaal is herkenbaar :P

Komt ie nu mee.... _O-
 
uitlaat vol benzine dan had deze soap er zo kunnen uitzien cliffhanger

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan