Contactsleutel verloren naast de motor

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Beste allen,

Eergisteren kwam ik thuis en zette ik mijn motor(r6 2004) op slot. Dit ritueel bestaat uit het plaatsen van een kettingslot tegen het fietsenrek en 2 schijfsloten waarvan 1 met alarm(alles art4). Als laatste de hoes eroverheen.
Echter ben ik op een of andere manier mijn contactsleutel verloren. Ik heb grote vermoedens dat dit gebeurt is bij het op slot zetten van mijn motor.

Nou heb ik mijn rode sleutel en een reservesleutel maar het probleem is dat er een origineel sleutel in de buurt van mijn huis kwijt is waardoor ik nu een grote risico loop dat hij gejat wordt zonder enig moeite.

De makkelijkste oplossing is het vervangen alle sloten, ecu, echter zit hier een prijskaartje aan van 2700 euro. Tweedehands kost een setje (als je die kan vinden) rond de 500 euro. Laat ik eerlijk zijn, ik heb het geld voor beide niet.

Na een zoektocht ben ik op een site uitgekomen waar je zelfs sleutels kan laten maken als je ze allemaal kwijt hebt geraakt. Hiervoor gaan ze je ECU opnieuw inflashen en maken ze nieuwe sleutels aan. Dit is bij mij niet het geval want ik heb mijn rode en zwarte sleutel nog.

Het volgende schoot mij toen binnen:
Is het mogelijk dat ik de codering van de ECU laat wijzigen en mijn rode en zwarte sleutel laat herprogrammeren zodat de sleutel die ik kwijt ben geraakt niet meer herkend wordt door mijn immobilizer? Dan zou volgens mij de sleutel wel passen maar de motor niet starten. Zou het ook zin hebben om dit te gaan doen?

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Tja. Ik heb hem normaal aan een bidonhaak aan mijn sleutelbos zitten. Maar ik reed op mijn andere motor en had deze sleutel los in mijn zak zitten. Overal en nergens geweest, op en af de motor. En ergens die dag is hij uit mijn zak gevallen.

Het is dus niet een kwestie van dat hij in de buurt moet liggen van waar ik hem het laatst gebruikt heb. Ik kwam er ook pas twee dagen later achter dat hij niet meer in mijn zak zat.
 
Zit ie niet in het slot van je buddy seat.

Bij mijn motor werkt het zo.

Er zijn altijd twee sleutels bekend in de ECU.
Je koop een nieuwe blanco sleutel met chip bij de sleutelboer en die gebruikt je reserve sleutel om het profiel er in te slijpen.

Vervolgens heb je een procedure om de nieuwe sleutel in te programmeren. Deze procedure heeft de reserve sleutel nodig. De ECU overschrijft dan de code van de andere "verloren"" sleutel.

De programmeer procedure kan zonder speciale apparatuur.
 
Well. Pff. Ik moet boeten voor mijn grappige opmerking. Ik ben dus ook mijn sleutel kwijtgeraakt. Gelukkig geen HISS (CBR900RR uit '97), gewoon ouderwets mechanisch.

Ik was effe aan het kijken in dit topic, en ik zag www.carmo.nl voorbij komen. Maar ik heb geen HISS sleutel, dus hij hoeft alleen nagemaakt te worden. Enig idee of ik dat daar ook kan, of dat er betere (goedkopere) alternatieven zijn?
~[/quote]
Ik denk altijd maar: als iemand anders hem kan vinden, dan moet ik hem ook kunnen vinden. En dan zoek ik nog even door.

En meestal vind ik hem dan ook

~
Sorry kon het niet laten :+
Komt je vast bekend voor die tekst _O-
 
Ik ben de TS en zal vertellen hoe het bij mij afliep.

Ik heb een nieuwe OEM sleutel besteld en moest deze laten slijpen. Het inleren van de sleutels moest ik zelf doen dmv een aantal handelingen met de SELECT en RESET knoppen. Weet even niet meer hoe dat ging maar de sleutelboer had een handleiding voor mij geprint.

Het inleren gaat per sleutelset. Dus als jij een nieuwe sleutel hebt dan start je het codeerproces en moet je al je zwarte sleutels achter elkaar inleren.
Stel je hebt 3 sleutels waarvan er 1 werkt ende overige 2 nog niet, dan moet je ze alle 3 opnieuw inleren.

Dat coderen bij de motorzaak of sleutelboer moet alleen gedaan worden als je imitatiesleutels gebruikt. De sleutelboer uit haarlem (in amsterdamstraat) had imitatiesleutels waarvan de chip gekopieerd kon worden vanaf je originele sleutel. Omdat mijn nieuwe sleutel dus OEM was kon ik het zelf inleren.

Nieuwe sleutel was 40 euro en laten slijpen was 3.50

Het proces hierboven geld voor een Yamaha R6 uit 2004.
 
Ik ben de TS en zal vertellen hoe het bij mij afliep.

Ik heb een nieuwe OEM sleutel besteld en moest deze laten slijpen. Het inleren van de sleutels moest ik zelf doen dmv een aantal handelingen met de SELECT en RESET knoppen. Weet even niet meer hoe dat ging maar de sleutelboer had een handleiding voor mij geprint.

Het inleren gaat per sleutelset. Dus als jij een nieuwe sleutel hebt dan start je het codeerproces en moet je al je zwarte sleutels achter elkaar inleren.
Stel je hebt 3 sleutels waarvan er 1 werkt ende overige 2 nog niet, dan moet je ze alle 3 opnieuw inleren.

Dat coderen bij de motorzaak of sleutelboer moet alleen gedaan worden als je imitatiesleutels gebruikt. De sleutelboer uit haarlem (in amsterdamstraat) had imitatiesleutels waarvan de chip gekopieerd kon worden vanaf je originele sleutel. Omdat mijn nieuwe sleutel dus OEM was kon ik het zelf inleren.

Nieuwe sleutel was 40 euro en laten slijpen was 3.50

Het proces hierboven geld voor een Yamaha R6 uit 2004.

Hmm, die optie voor imitatie sleutels dat is nu juist niet de bedoeling.
 
Hmm, die optie voor imitatie sleutels dat is nu juist niet de bedoeling.
Bij bepaalde merken motoren en auto's moet je het inleren bij de dealer laten doen wat een dure grap is. Op zich is het wel een handige oplossing voor als je geen paar honderd euro kwijt wilt als je een extra sleutel wilt.
Zo kostte bij de dealer een originele sleutel voor mn oude bmw 3 serie uit 1999 zo n 280 euro exclusief het inleren. Een beetje duur natuurlijk.
 
Bij een tussenstop was vrouwlief bij vertrek haar sleutels kwijt.
Gelukkig is ze vrij technisch anders was ze er zo mee weggereden natuurlijk :-)
Maar goed, met z'n tienen zoeken over de parkeerplaats, bij de tafeltjes en achter de verwarming.
Kwamen uiteindelijk tevoorschijn uit de helmvoering. (had ze met de handschoenen ingelegd maar sleutels (niet zo groot want zonder code)waren tussen de bekleding gegleden.
 
Beste allen,

Eergisteren kwam ik thuis... heel verhaal
Heeft iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring mee maar wel eens uit moeten zoeken.

Een engels bedrijf:
Motomatrix ECU Repairs | ECU Reprogrammed

Eens mailen met precies wat je situatie is. Die kunnen het, als het kan, voor een interessante prijs.

Mocht iemand dit topic nog eens lezen kan het helpen :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan