demonteren koppeling Africa twin

Al28

Rookie
4 aug 2010
16
0
Sliedrecht
Hallo,
Ik ben bezig met het vervangen van de koppelingsplaten van mijn Africa twin. Ik ben redelijk ver in het proces, alleen lukt het mij niet om de moer(zie afbeelding) los te krijgen. Nou was mijn vraag: is hiervoor een speciale techniek, of moet die persé gebeuren met een slagmoersleutel?

Alvast bedankt
full
 
Je moet de ingeslagen borgring op de koppelingsmoer er uit tikken (De moer moet je van Honda vervangen). Het tandwiel vóór de koppeling (waar de krukas op zit) bestaat uit twee delen, die je tijdelijk aan elkaar moet fixeren d.m.v. een M6 boutje.

Betreffende het loshalen: De meeste doen het (de) monteren met een slagmoersleutel. Honda zelf gebruikt een zgn. "Clutch center holder" (07jm8-mn50300), en vervolgend een dop 32mm op een wringijzer.

Installatie geschied door de betreffende moer op 130 NM aan te trekken en te borgen door het beschadigen van de rand. De kleine 6 mm boutjes gaan op 10nm. Vergeet ook niet je 6mm boutje uit het voorste tandwiel te halen.

Ik heb vorige week het werkplaatshandboek van mijn Twin ontvangen - Leuk dat jij er eerder profijt van hebt dan ikzelf.... :+
 
Je moet de ingeslagen borgring op de koppelingsmoer er uit tikken (De moer moet je van Honda vervangen). Het tandwiel vóór de koppeling (waar de krukas op zit) bestaat uit twee delen, die je tijdelijk aan elkaar moet fixeren d.m.v. een M6 boutje.

Betreffende het loshalen: De meeste doen het (de) monteren met een slagmoersleutel. Honda zelf gebruikt een zgn. "Clutch center holder" (07jm8-mn50300), en vervolgend een dop 32mm op een wringijzer.

Installatie geschied door de betreffende moer op 130 NM aan te trekken en te borgen door het beschadigen van de rand. De kleine 6 mm boutjes gaan op 10nm. Vergeet ook niet je 6mm boutje uit het voorste tandwiel te halen.

Ik heb vorige week het werkplaatshandboek van mijn Twin ontvangen - Leuk dat jij er eerder profijt van hebt dan ikzelf.... :+

Hallo,
Ik ben er nu geruime tijd mee bezig, maar zelfs met een slagmoetsleutel gaat de moer er niet vanaf. Ik kan de borgring niet vinden. Zit de borgring nou in de moer of ergens anders? Misschien kan je het door middel van afbeeldingen laten zien? Ik heb echt hulp nodig dus hoor het graag van je.
 
honda-xrv750-africa-twin-1990-austria-clutch_bigecv1l41e__0700_c3d1.gif


Lijkt alleen een moer met een stuikrandje te zijn. Bietje flinke luchtsleutel heeft daar geen moeite mee. Anders dat stuikje uit de uitsparing van de as buigen.
 
Laatst bewerkt:
Een deel van de moer (de dunne rand die rondom de moer loopt) wordt in het deel van de as zonder schroefdraad (bovenop de foto) getikt.

Probeer anders ééns met een verfstripper de as/moer heet te stoken, en vervolgens enkel de as af te koelen met "ijsspray."

Ijsspray is te koop in elke automaterialenzaak. Wordt gebruikt om elektrische storingen op te zoeken.
 
Waarom wil je die moer los hebben? Ga je de korf vervangen? Voor je platen, het normale slijtage artikel hoeft die moer niet los.
Kijk nog eens naar het plaatje ;)

Als die moer er zo uit ziet wil ik die dop ook zien.
Of de dop past/deugt niet of heeft een te diepe afschuining aan de binnenkant.

Stuikje is uitgelegd door Part 66
 
Terug
Bovenaan Onderaan