Fireblade SC33 koppeling niet geheel vrij?

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
2
Huizen
Hi

Ik heb een Honda Fireblade SC33. En sinds kort merk ik dat de koppeling niet helemaal meer vrij komt. Hij gaat moeilijk in z'n vrij en knalt flink in z'n 1 en z'n 2.

Nou had ik 2 jaar geleden last van een slippende koppeling en heb ik de koppelingsplaten vervangen door nieuwe EBC platen. Daarna had ik eventjes last van dat de motor met ingetrokken koppeling wat vooruit wilde gaan. Maar na een tijdje gereden te hebben ging dat weg. Gewoon even inslijten.

Nou heeft mijn motor ongeveer een jaar stil gestaan. Ik moest de nokkenasketting vervangen, maar heb een 2e motor en heb daar lang over gedaan. ;)

Afgelopen dinsdag heb ik hem weer in elkaar gezet. En hij rijdt als een zonnetje.

Echter, hij schakelde wat moeilijk. En gisteren kreeg ik hem ineens niet meer goed in de vrij. Vandaag de koppeling uit elkaar gehaald om te zien of er iets mis was. Maar ik kon niks vinden.

Ik had wat verbrande tussenplaten, dus die heb ik meteen maar vervangen met goede tussenplaten uit een sloopblok. Ook de aandrukplaat met het lager en de pen heb ik maar over gezet (hoewel de oude niet slecht was).

Maar nadat alles weer in elkaar zat, had ik nog steeds hetzelfde probleem. Met ingetrokken koppelingshendel sleept de koppeling nog steeds, en is hij nog steeds moeilijk in z'n vrij te krijgen. Hij wil vooruit wandelen, etc.

Ik denk dat het dus niet aan de platen ligt. Ik heb verder overal aan gevoeld en getrokken, en kon niks vinden wat los zat of waar speling op zat. Daarbij heeft het een tijd prima gewerkt. Dus het zou allemaal goed moeten zijn, zou je zeggen. Zo complex is het allemaal niet.

De vraag is dus: wat kan nog meer het probleem zijn? Ik heb echt geen idee.

De koppelingskorf zelf heb ik niet los gehad omdat ik er geen nieuwe moer voor heb, en ook geen tool om de korf vast te houden bij het vastdraaien. Maar zou er achter de korf nog iets kunnen zitten dat niet goed meer is?

Edit:

Of zou het kunnen zijn dat het wel kwam door de oude (deels verbrande) tussenplaten en ik nu met nieuwe(re) tussenplaten even moet afwachten tot het vanzelf weer beter wordt?
 
Laatst bewerkt:
Verkleefde platen los maken kun je soms ook bereiken door een paar "Moto-GP starts" te doen. Met veel toeren en vooral bruusk op laten komen van de koppeling.

Maar de vraag blijft staan: Heb je andere olie in het blok gedaan dan voorheen?

Nope. Castrol 4T 10w40 semi-synthetisch (voor de motor dus ;)). Dat doe ik er al in sinds ik hem heb.

Ik heb vandaag niet meer gereden, maar morgen met de motor naar mijn werk, dus ik laat het wel horen.

Misschien kleven ze nu inderdaad omdat er andere tussenplaten tussen zitten. De gevoerde platen waren nat van de olie, maar ik heb er niet aan gedacht de tussenplaten ook in de olie te zetten. En die waren kurkdroog. Misschien maak ik me zorgen om niks, kwam het door kromme/verbrande oude platen, en na vervanging door te weinig olie.

Die startjes komen wel goed. In z'n 2, motor zo recht mogelijk houden, zo ver mogelijk voor op de tank zitten, 5000 rpm gas, voetje op de rem, dan koppeling snel doch gecontroleerd op laten komen, bijremmen als het voorwiel los komt, opschakelen voordat de limiter aan slaat. ;)

Maar die startjes gaan alleen gebeuren als ik zeker ben van de koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Ah, nou denk ik ook dat ik weet wat er met EBC aan de hand is. De vierkantjes koppelingsmateriaal op de originele gevoerde platen zijn een stuk kleiner dan de vierkantjes van de EBC koppelingsplaten. Er zit origineel dus meer ruimte tussen. Dus kan er makkelijker olie tussen komen.
 
Nope. Castrol 4T 10w40 semi-synthetisch (voor de motor dus ;)). Dat doe ik er al in sinds ik hem heb.

Ik heb vandaag niet meer gereden, maar morgen met de motor naar mijn werk, dus ik laat het wel horen.

Misschien kleven ze nu inderdaad omdat er andere tussenplaten tussen zitten. De gevoerde platen waren nat van de olie, maar ik heb er niet aan gedacht de tussenplaten ook in de olie te zetten. En die waren kurkdroog. Misschien maak ik me zorgen om niks, kwam het door kromme/verbrande oude platen, en na vervanging door te weinig olie.

Die startjes komen wel goed. In z'n 2, motor zo recht mogelijk houden, zo ver mogelijk voor op de tank zitten, 5000 rpm gas, voetje op de rem, dan koppeling snel doch gecontroleerd op laten komen, bijremmen als het voorwiel los komt, opschakelen voordat de limiter aan slaat. ;)

Maar die startjes gaan alleen gebeuren als ik zeker ben van de koppeling.

De olie kan het dus niet zijn.

Als je koppeling niet slipt (Jij hebt last van het tegenovergestelde, een koppeling die niet gehele vrij komt.) kun je rustig een heftige start maken. Een echte MotoGP start hoeft nou ook weer niet, het gaat er maar om dat de koppeling een "opdonder" krijgt. (en de verkleefde platen van elkaar los komen.) Mits je zeker bent van de rest van je montage kan dit bij een klevende koppeling geen enkel kwaad.

Overigens denk ik niet dat dat helpt, ik denk dat je tussenplaten krom zijn. Dit zie je vaak niet met het blote oog. In het geval van kromme tussenplaten en nieuwe frictieplaten wordt het totale pakket te hoog. Een te hoog pakket zorgt ervoor dat de koppeling niet meer helemaal vrij komt. Haal de platen er weer uit en kijk of ze door oververhitting getordeerd zijn. Dit test je voor koppelingsplaten het beste met een rei en voelermaatjes. Heb je die niet en ken je niemand die deze spullen heeft? Gebruik dan een glasplaat om te kijken of de platen recht zijn.

Zijn de tussenplaten recht dan blijft als oorzaak alleen je koppelingspomp of koppelingskorf over. Kijk goed naar kleine inslaggroeven" in de korf op de plek waar de frictieplaten in de korf zitten. Ook deze kunnen voor een "plakkende" koppeling zorgen.

Persoonlijk vervang ik altijd het hele zooitje: Veren, frictieplaten, tussenplaten en pakking. Als je korf ingeslagen is moet deze vervangen worden. Dat is een klein klusje als je de goede gereedschappen en hulpstukken hebt en kan een drama zijn als je ze niet hebt.
 
Laatst bewerkt:
Maar die startjes gaan alleen gebeuren als ik zeker ben van de koppeling.

Andere manier voor losmaken van verkleefde koppelingsplaten bij een motorfiets met een natte platenkoppeling is trouwens de motor vanaf 30 a 40 km/u met de koppelingshendel ingeknepen stevig afremmen met uitsluitend de achterrem.

Is helaas wel een wat minder spectaculaire manier dan de GP start ;)
 
Andere manier voor losmaken van verkleefde koppelingsplaten bij een motorfiets met een natte platenkoppeling is trouwens de motor vanaf 30 a 40 km/u met de koppelingshendel ingeknepen stevig afremmen met uitsluitend de achterrem.

Is helaas wel een wat minder spectaculaire manier dan de GP start ;)


die lijkt me toch een stuk veiliger, vooral voor je rijbewijs. ;)
 
die lijkt me toch een stuk veiliger, vooral voor je rijbewijs. ;)

Ho, Ho..Ik rijdt uitsluitend met GP starts weg bij het stoplicht en heb nog steeds mijn rijbewijs. :/

Gewoon met ongelofelijk veel gas ontzettend hard wegtrekken en dan bij de 50 al weer het gas dicht doen. })

Ik wordt daarna wel altijd wat raar aangekeken, weet ook niet waarom :?
 
Andere manier voor losmaken van verkleefde koppelingsplaten bij een motorfiets met een natte platenkoppeling is trouwens de motor vanaf 30 a 40 km/u met de koppelingshendel ingeknepen stevig afremmen met uitsluitend de achterrem.

Is helaas wel een wat minder spectaculaire manier dan de GP start ;)

Pff, met een racer werkt die achterrem nogal zwart/wit: niets of alles. Niet echt veilig. :)

Ik denk dat het dan veiliger is om hem op de achterbok te zetten (voorrem vastzetten met tierap), motor in de 1, gas geven, koppeling in en dan op de achterrem stappen. :)
 
Maar ondanks de lol, en ondanks dat ik eigenlijk ook wel weet dat als het niet overgaat, ik de boel toch beter verder uit elkaar kan halen dan ik heb gedaan, leer ik wel weer een paar dingetjes.

Ik heb vandaag gereden, en nu viel het eigenlijk wel mee. Zometeen weer terug, kijken hoe het dan is.

Als blijkt dat het eigenlijk soms wel en soms niet optreedt, tja, dan moet hij echt uit elkaar.

Weet iemand nog waar ik goedkoop pakkingen kan krijgen?
 
Ja, heeft te maken met gevaar.

Ik denk dat als je heeeeel creatief bent als agent zijnde je wellicht nog iets kan schrijven voor 'onnodig gasgeven', maar art 5? :+

Er zou nog een voetganger kunnen oversteken.

Maar waarschijnlijker is dat er nog een auto effe snel door rood zou kunnen rijden. Dis is dan fout, natuurlijk. Maar het had de politie een hoop veegwerk gescheeld als je dan gewoon had opgetrokken en op tijd weer stil had kunnen staan.

Niet dat ik geen GP startjes doe. ;)

Anyway, op de terugweg ging het ook weer prima. Dus misschien toch een tijdelijk gebrek aan olie tussen de platen.
 
Er zou nog een voetganger kunnen oversteken.

Maar waarschijnlijker is dat er nog een auto effe snel door rood zou kunnen rijden. Dis is dan fout, natuurlijk. Maar het had de politie een hoop veegwerk gescheeld als je dan gewoon had opgetrokken en op tijd weer stil had kunnen staan.

Niet dat ik geen GP startjes doe. ;)

Anyway, op de terugweg ging het ook weer prima. Dus misschien toch een tijdelijk gebrek aan olie tussen de platen.

ik hoop dat het zo opgelost is, ik heb een sc28 en je weet maar nooit hé?
 
Ja, heeft te maken met gevaar.

Ik denk dat als je heeeeel creatief bent als agent zijnde je wellicht nog iets kan schrijven voor 'onnodig gasgeven', maar art 5? :+

Er zou nog een voetganger kunnen oversteken.

Maar waarschijnlijker is dat er nog een auto effe snel door rood zou kunnen rijden. Dis is dan fout, natuurlijk. Maar het had de politie een hoop veegwerk gescheeld als je dan gewoon had opgetrokken en op tijd weer stil had kunnen staan.

Niet dat ik geen GP startjes doe. ;)

Anyway, op de terugweg ging het ook weer prima. Dus misschien toch een tijdelijk gebrek aan olie tussen de platen.

Blij dat ik het mis was, zo te horen niets mis met je tussenplaten.

En ik rijd best wel met mijn verstand hoor, ik kijk bij het maken van mijn GP starts weliswaar inderdaad niet of er nog voetgangers door rood lopen of automobilisten door rood rijden maar check ALTIJD of er geen politie in de buurt is, al dan niet vermomd in een burgerauto. Je wilt natuurlijk geen artikel 5 aan je broek krijgen :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan