band blijft leeglopen

freakteacher

MF veteraan
9 jan 2006
2.246
38
Bemmel
Heb iets geks met een nieuwe band:

- Afgelopen week dus een nieuwe Dunlop Sportsmart in huis gehaald.
- Vriend van me heeft de band er op z'n werk opgelegd.
- Omdat hij er 2,8 bar in had gepompt ipv de voorgeschreven 2,5 (bron: dunlop) heb ik de band flink leeg laten lopen. Waarschijnlijk veel te leeg.
- Gisteren de band weer opgepompt bij tankstation tot 2,4 bar (hou altijd 0,1 minder aan als aanbevolen door fabrikant). Daarna velg weer in de fiets gezet.
- Vanochtend wil ik wegrijden en staat m'n Striple met een lege band. Geen meter mee gereden.

:?
 
Gisteren wiel in bad en idd lek tussen de velg en de band. Moet er nu dus weer vanaf en weer erop. Makker van me is wel bang dat de wang van de band beschadigd is/raakt, maar dat zie we dan wel weer.

Onzin.

Laat eerst de band eens leeglopen, even rondom 'kneden', weer oppomper tot 3bar - leeg laten lopen tot een halve bar, met gewicht op de band hangen, en wiel ronddraaien, weer opompen tot 3 bar, en weer terug naar 2.5bar.

En dan nog eens kijken.

Scheelt een hoop als je de band even opnieuw 'zet'

Heb dat al vaak gehad.

Overigens werkt deze procedure ook heel goed als je 'vierkante' banden hebt.
( wil wel eens voorkomen met oude meuk :+ )

Leeg laten lopen tot een halve bar, stukje rijden, keihard oppompen, weer rondrijden, weer halve bar (of zacht) , weer rond rijden, weer 3bar, weer rond rijden, en dan terug naar 2.5bar.
 

Onzin.


Laat eerst de band eens leeglopen, even rondom 'kneden', weer oppomper tot 3bar - leeg laten lopen tot een halve bar, met gewicht op de band hangen, en wiel ronddraaien, weer opompen tot 3 bar, en weer terug naar 2.5bar.

En dan nog eens kijken.

Scheelt een hoop als je de band even opnieuw 'zet'

Heb dat al vaak gehad.

Overigens werkt deze procedure ook heel goed als je 'vierkante' banden hebt.
( wil wel eens voorkomen met oude meuk :+ )

Leeg laten lopen tot een halve bar, stukje rijden, keihard oppompen, weer rondrijden, weer halve bar (of zacht) , weer rond rijden, weer 3bar, weer rond rijden, en dan terug naar 2.5bar.
Ik heb een keer een band op laten leggen op het voorwiel en die liep ook leeg.
Toen ze de band er af haalde werd duidelijk dat ze een scheurtje inde band hadden getrokken met het opleggen waardoor de lucht ontsnapte tussen de band en velg.
Blijkbaar hadden ze iets verkeerd gedaan.
die grap kosten hun een nieuwe band.
 
Ik heb een keer een band op laten leggen op het voorwiel en die liep ook leeg.
Toen ze de band er af haalde werd duidelijk dat ze een scheurtje inde band hadden getrokken met het opleggen waardoor de lucht ontsnapte tussen de band en velg.
Blijkbaar hadden ze iets verkeerd gedaan.
die grap kosten hun een nieuwe band.

dan toch de truc met de tay-rips maar doen. :+
 
Ik heb een keer een band op laten leggen op het voorwiel en die liep ook leeg.
Toen ze de band er af haalde werd duidelijk dat ze een scheurtje inde band hadden getrokken met het opleggen waardoor de lucht ontsnapte tussen de band en velg.
Blijkbaar hadden ze iets verkeerd gedaan.
die grap kosten hun een nieuwe band.

Kan best zijn, maar voordat je de band eraf gaat halen is deze methode een kleine moeite om even te proberen.
Ben je misschien 5 minuten mee bezig en dan weet je het.

Heb zelf wel is gehad dat het stukje wang rand, dat op/in de velg zit, dubbel zat.
Hoe krijg je het voor elkaar zou je zeggen.

Nadat ik de band leeg had laten lopen, en de band opnieuw ging zetten zag ik dat.
Daarna weer oppompen en het was klaar.
( kwam trouwens omdat ik geen bandenvet of (groene) zeep had gebruikt :+ )

e.v.t. zou je de rand van je velg en band kunnen voorzien van wat extra bandenvet of (hand) zeep. Dan popt hij er als het goed is beter op.

Als het dan nog niet wil kan je natuurlijk verder kijken.
 
Laatst bewerkt:
Band zit er inmiddels weer tijdje op :] .

We hebben 'm er niet af gehaald, maar opzij geduwd op de plek waar het lek zat en toen bleek idd dat er resten van de oude band zaten. Die verwijders en probleem opgelost.

Bedankt allen voor het meedenken.

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan