Suzuki GS450e start wel, maar blijft niet lopen

Collywobbles

Rookie
1 mei 2013
4
0
Broekland (Overijssel)
Hoi!

Mijn Suzuki GS450e uit 1989 start wel, maar slaat af zodra je het gas dichtdraait. Eigenlijk wil hij niet stationair lopen. Er zit genoeg benzine en olie in. Ook klinkt hij wat blikkerig op het moment dat hij wel loopt (dus met gas open).

Heb het volgende geprobeerd:
- Tank open en starten, geen verschil
- Benzinekraan op stand PRI of op stand open maakt ook niets uit
- Choke open of dicht maakt geen verschil

Ik verdenk zelf de carburateurs, omdat hij wel loopt als je gas geeft, maar niet zodra je de gashendel dicht draait. Kan het zijn dat de carburateurs gedeeltelijk dicht zitten? Ik heb vorige week zondag nog een rit gemaakt van 75 kilometer, waarbij er niks aan de hand was. Tussendoor heb ik niet meer gereden.

Wat kan er aan de hand zijn? Alvast bedankt!
 
Mijn GS450 liep moeilijk stationair en liep maar op 1 cilinder, reden: membraam in benzinekraan lek.

Uitvallen kan ook als de stationair te laag staat ingesteld, als hij verder prima rijd?

Ik weet niet waar je woont, ik kan ze eventueel ultrasoon reinigen, een keertje synchroniseren doet ook wonderen.
 
Laatst bewerkt:
Mocht 't niet meteen lukken kunnen we evt. wel samen kijken...
Lijkt me wel leuk om aan zo'n old-scool lesmotor te frutten..

Toevallig lange tijd stil gestaan??( de motor dan, jij niet..)
 
Mijn GS450 liep moeilijk stationair en liep maar op 1 cilinder, reden: membraam in benzinekraan lek.

Uitvallen kan ook als de stationair te laag staat ingesteld, als hij verder prima rijd?

Ik weet niet waar je woont, ik kan ze eventueel ultrasoon reinigen, een keertje synchroniseren doet ook wonderen.

Hoi Rens,

Voorheen liep de motor altijd wel prima stationair, geen enkel probleem mee gehad. Zou dit dan de oorzaak kunnen zijn? Lijkt me (als leek) dat je dan wel gemerkt zou moeten hebben dat ie slecht liep?

Woensdag zal ik eens kijken of ik makkelijk bij de vlotterbakjes kan komen, kijken of de stationairsproeier verstopt zit. Ik woon in Broekland, vlakbij Raalte (Overijssel). Weet niet of dit voor jou in de buurt is?

@ Sammie bedankt voor je aanbod! Dat stel ik zeer op prijs, je bent zeer welkom. Zal alleen woensdag eerst even zelf proberen.

Kan 't trouwens ook nog een kapotte bougie zijn? Omdat hij zo blikkerig klinkt en totaal niet stationair wil lopen (op 1 cilinder lopen?) Die hebben we nog niet gecheckt namelijk.
 
Volgorde bij motorstoring oplossen is nog altijd :

1. accu + laadspanning in orde? zo ja, ga door naar 2
2. ontsteking in orde? zo ja ga door naar 3
3. benzine toevoer naar carbs in orde? zo ja, ga door naar 4
4. carburateurs in orde?

Dus eerst je ontsteking checken en dan pas aan je carburateurs gaan werken.
 
Note: ben de vriend van Collywobbles

Motor is naar de motorzaak gebracht, uitkomst:

Nokkenasketting was uitgerekt c.q. versleten, hierdoor is een tandje overgeslagen. Gevolg was dat de timing van de nokkenas verzet was en hierdoor hebben een aantal kleppen de zuiger geraakt.

Wat moet er nu gebeuren:

- Nieuwe nokkenasketting + spanner
- Nieuwe kleppen (nog niet duidelijk hoeveel er beschadigd zijn)
- Nieuwe koppakking

Al met al een kostenpost van rond de € 600 gaf de motorzaak aan.

Opties nu zijn:

- Ander motorblok, blok kost rond de € 150,- + klein spul, totaal € 250 schat ik?
- Nieuwe kop er op zetten en de nokkenasketting + spanner vervangen, kosten onbekend
- Alles laten repareren, kosten rond de € 600,-

We gaan overigens in juli een reis maken van 4000 km, dus betrouwbaarheid van de motor is wel belangrijk.

Wat zouden jullie doen? Ik neig naar een ander motorblok, maar het nadeel is dat je nog niet weet wat je hebt..
 
Ik denk dat de keus afhankelijk is van je eigen technische kennis en kunnen. Ik zou een ander blok zoeken, of zelfs een complete (donor) motor.

Als die ketting zo versleten is zal de rest van de motor dat ook wel zijn...
 
Slijtage van de nokkenas cq distribitie ketting is een normaal fenomeen en zegt niks over de staat van de rest van het motorblok. Je weet wat je hebt aan dit blok, dat is bij een ander blok maar afwachten. Wil je het goed doen moet je daar uit voorzorg ook de ketting vervangen. 600e als je het laat doen door een motorzaak vind ik niet duur, en je krijgt er frisse kop voor terug waarvan je weet dat het goed zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan