BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou misschien was bij de Intratuin geweest.

full
 
Laatst bewerkt:
...nope, dat is niet mijn ex-RodeToerer...

...ik had een andere kentekenplaat achterop zitten, en toen ik 'm 3 jaar geleden inleverde stonden er boven de 40.000 kilometers op...




...plus dat die van mij altijd rechtop stond... :/
 
...ja..., moet ik nog aan werken...
...maar ik ben een soort van druk...

...klinkt raar..., zonder werk zitten, en dan toch druk zijn...

...vandaag trouwens op uitnodiging een flink blokje om gedaan met de NineT...

...foto's en verslag volgt !... :Y :Y
 
...Ron... is een bezig baasje:
...ja..., moet ik nog aan werken...
...maar ik ben een soort van druk...
...klinkt raar..., zonder werk zitten, en dan toch druk zijn...
...vandaag trouwens op uitnodiging een flink blokje om gedaan met de NineT...
...foto's en verslag volgt !... :Y :Y

Ik begrijp je wel :Y. Ik hou van m'n baan hoor, het kost alleen zo ongelooflijk veel vrije tijd :X

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met de R nineT. Er staat een verslag over in de laatste MotoPlus. Ze vinden hem de mooiste BMW motorfiets ooit :$ . Al vervolgen ze dat criticasters dat dan weer graag zullen ombuigen naar "hun eerste mooie motorfiets" _O-
Ze zijn blij dat er naast de S1000RR eindelijk nog een BMW zonder telelever op de markt verschijnt :? Het schijnt dat "de upside down voorvork bij uitstek geschikt is voor rijders die een glasheldere feedback van de voorkant net zo belangrijk vinden als een lekkere klodder mayonaise bij de friet". "Ultradirect, supereerlijk, en niet direct iets voor waterbedslapers" _O-
En..."wie nog nooit liefde op het eerste gezicht heeft ervaren is voor € 16.800 de man" ;)
Het zeer bloemrijk geschreven artikel beslaat bijna een pagina en ik zal het niet helemaal citeren. Het geeft je bij het lezen echter wel opwindende kriebels in je buik :P. Dus Ron, laat ons niet al te lang wachten en laat gauw weten of de R nineT je inderdaad de gesuggereerde orgastische rijgenoegens heeft geschonken :9~
 
en strooi dan wat lekkers in 1 of andere hoek...
Afbeelding107.jpg




Zaterdag 17-05-2014



Weet U het ook nog van vroeger, dan had bijvoorbeeld zo'n Jamin-winkel een ongekende aantrekkingskracht op ons poep-in-de-broek-mannetjes.

Want zoete geuren en fraaie kleuren.

Zelluf snoep scheppen in een te grote puntzak, en voordat je thuis was, was die zelfde puntzak al half leeg, en je maag stond inmiddels compleet op z'n kop van die ellendige zoetigheid... :r

En door de tijd evolueer je min of meer vanzelf van 'broekmannetje' naar 'puistekop', en als je het leven een klein beetje begrepen had, dan was de puntzak mee-geëvolueerd naar iets dat Zündapp, of Kreidler heette.

Of desnoods een Yamaha (FS1 of RD50).

Of van mijn part een Honda MB, of MT.
Als het maar een motor had, hard kon lopen, en twee wielen had.



yes,yes,yes..., lekkerder dan een puntzak met snoep
Afbeelding103.jpg




En in die tijd groeit dan voor jezelf de plaatselijke motorboer mee tot jouw eigen nieuwe Jamin winkel ; want de brave ondernemer van toen, vaak zelf ook nog rondlopend in een ietwat vettige en meestal blauwe overall, had in alle hoeken en gaten van het vaak ietwat sombere, en naar motorolie ruikende motorwinkeltje altijd wel wat twee-wielig lekkers op voorraad staan.

Die sombere zaakjes en morsige blauwe overalls zijn (op ongeveer StarTwin in Loenen na dan...) zo'n beetje allemaal wel van de Nederlandse Aardbodem verdwenen.
Maar wat gelukkig wel gebleven is, is dat is dat er nog steeds her en der, en in allerlei hoeken en gaten wel wat lekkers staat... :Y



dat zeg ik ; in allerlei hoeken en gaten...
Afbeelding104.jpg




En dus daarom waren we (want vrouwlief was mee) gisteren bij 'de Jamin' in Amersfoort.
Als koffiepauze-rustmoment in ons Garmin-OnRoute toertje van een ongeveer een kilometer of 252,8.

Heen via mooie plekjes langs het water, en retour via mooie plekjes over de Veluwe.
En dus een keihard geplande tussenstop bij de altijd gezellige mannen van Van Harten.



Ik ben amper binnen, roept enthousiaste Roel zo tussen het aan de man/vrouw brengen van een hele stapel motorlaarzen, dat alleen vandaag de NineT er nog staat..., en dat ik maar even een blokkie-om met het ding moet gaan doen..., en dat het ding ongekend blaft en klapt uit de optionele Akra demper, en dat het ook nog een keer allemaal helemaal straatlegaal is, en in Duitsland kein centje pijn gibt om daarmee rond te knappen, en dat het allemaal helemaal fantastisch is, die NineT...

Hij is duidelijk een fan..., en hij vergeet bijna de man, de vrouw, en de motorlaarzen... :)

Ik bedank echter voor dit gracieuze aanbod, want volgens mij kan het niet echt wat zijn, zo'n uitgeklede retro-brommer-voor-serieus-geld. En ik bedenk een smoes van dat ik met vrouwlief ben vandaag, enzo.

Zo...., ook weer opgelost denk ik... *O*

En ik weet tenslotte ook wel hoe een nakende fiets rijdt, want gisteren nog een flink blokje rond gedaan met mijn gif-groene Engelse 3-pitter.

Na nog een bekertje warme chocomel (waarom zit er eigenlijk geen slagroom in de automaat heren ??!!), roept Gertjan ook nog een keer, en ongeveer met de dezelfde soort van spraakwaterval dat ik toch echt even een rondje 'moet' gaan doen met die NineT, want bla-die-bla-bla..., en hoe geweldig dat ding toch allemaal wel niet helemaal is...

En dan is het (mijn...) vlees zooooow zwak hé..., en een paar minuten later reutelt er een dikke boxer in relatief laag fietsje.
Want als je een grote GS/GSA/RT gewend bent, dan voelt de NineT klein aan.



En wat een grappenmakers vandaag de dag bij BMW zeg, want deze 1200-DOHC-boxer loopt compleet afwijkend stationair als hun andere 1200-boxers.
Het ding loopt een strakke duizend toeren stationair, en ligt daarbij behoorlijk hard-core te bonken in het frame, en af en toe klinkt het alsof er een vonkje wordt gemist.

Normaal pruttelt het 1200-ding best mooi rond, en dan graag met zo'n 1200 toeren van zich af.



...de minst mooie hoek op deze manier ; enge nummerplaathouder ook !
Afbeelding092.jpg




Toch wel grappig nu..., want het blok in de NineT loopt stationair soortgelijk als hoe de R1100S blokken stationair lopen.

Hoppa..., en een snufje gas resulteert in een blok dat ongeveer om z'n krukas in het frame wil omkeren..., en met ook direct een akelig verslavende 'BWOAP' uit die korte titanium Akrapovic demper... :9

Ik 'roetsh' het zeer korte versnellingspookje in 1 (zonder ook maar iets van een klik... ;) ), en rol de Bergstraat uit.

Zitpositie aan het stuur soortgelijk als op de Speed Triple. Zadel smal en vooral heel hard. Slecht zicht in de spiegels, want ik vind ze te dichtbij staan. Fiets voelt klein aan, en de voetsteunen zitten relatief ver naar voren.
Beetje een gedrongen ouderwetse zithouding.

Voorvork voelt erg stevig, maar toch ook mooi sensibel aan over de klinkertjes. De achtervering vind ik echter in deze set-up helemaal niks.

Veel te hard, en geeft bonkjes door aan de rug.

Eerste rode verkeerslicht ; iets remmen, en heel ontypisch duikt de boxer iets. Niet veel, maar toch.
Mijn Speed duikt duidelijk veel meer ; en met die fiets vergelijk ik de NineT maar even een beetje.
Want vergelijken met de RT lukt natuurlijk nooit, behalve het blokgedeelte dan.

En zo rol ik lafjes Amersfoort uit..., en wat hebben die gasten van BMW toch gedaan met de software van het injectiesysteem...?!
Tjonge jonge, dit ding reageert als door een horzel gestoken op elke kleine gasbeweging..., vanaf gewoon geen toeren, pakt het blok ongekend sterk op.

Maar dit is even lekker !
Wat een koppelfiets is dit !!

Kan ik zo'n DOHC-blok, met deze (standaard !) afstelling niet gewoon in de Sportboxer krijgen...?!

En bij gas dicht, blaft en plopt het in de Akra demper dat het een serieuze lust is. En hoe is het toch mogelijk hoe deze demper ooit een E-keurmerk gekregen heeft... :?



...sapper-de-flap zeg..., dit is allesbehalve stil !...
Afbeelding093.jpg




Mijn boxer-referentiekader staat lichtelijk op z'n kop..., want wat een über-grappige fiets is dit !
Een ongekende wilskracht bij elk snufje gas, eigenlijk toch wel een prima zitpositie, de kop zwaar in de wind, maar zeker niet vervelend, en een versnellingsbak die ook werkelijk als vettige olijfolie zo soepeltjes schakelt !

Alsof je een fileermes door het randje vet van het stukje rundvlees laat glijden.

Staat er stiekem ergens 'Made in Japan' op ofzo...??

Geen 'klonkje', en geen 'bonkje'. Snaarstrak, en super trefzeker, en sowieso valt mij op dat het blok (nog met een relatief maagdelijke 3700 km. op de digi-teller) verschoond blijft van allerlei storende mechanische geluiden.

Deze NineT loopt dan ook mechanisch veel stiller dan het soortgelijke blok in onze RT.
Bijzonder !



Old-Skool borduurwerk...
Afbeelding091.jpg




Wat een feestje zeg, deze soort van nakende retro-boxer. Of je er echter in 1 streep 'even' mee naar 't snoeihete Zuid-Frankrijk boxt..., mwha..., don't think so..., maar als je er 3 dagen over mag doen, of van mijn part 4, dan kan dat allemaal heel best, denk ik.

Alleen het sturen moest ik erg aan wennen, en dan niet aan die voorvork, want dat scheelt mij persoonlijk niks wat voor stokken er aan een voorwiel vastzitten..., het sturen an sich, en het vertrouwen dat lukt altijd wel, maar wel aan de veel te harde achterveer... :/



op-z'n-kopse-voorvork ; smoelt goed, stuurt goed en een leuk kleurtje ook !
Afbeelding090.jpg




Jammer..., het ding stempelde van achteren door de bocht(en), en dat komt dan niet echt vertrouwenwekkend over.
Maar goed..., de veer is voorzien van draaiknoppen, en dus zal er best wel een instelling te bedenken zijn die beter bij mij, cq. de fiets als totaalplaatje past.

Ook een beetje wennen is de toch wel niet helemaal lekker afleesbare kilometerteller, want een dikke wijzer, en dikke strepen, en dikke getallen maken het kleine tellertje er niet makkelijker afleesbaar op.



kilometerteller..., de afleesbaarheid valt tegen in het eggie...
Afbeelding094.jpg




En..., ik zou 'm graag iets meer 'op z'n kop' willen hebben staan..., iets schichtiger sturen graag, want deze pretfabriek op twee wielen voelt nu een tikkie zwaar op de hand aan.

Maar verder..., HE-LE-MAAL leuk..., om maar eens wat suf & modern woordgebruik te herhalen...

Over het uiterlijk kunnen we kort zijn..., want dat is zo persoonlijk als wat. En persoonlijk vind ik de achterkant de grootste domper op deze tijdelijke feestvreugde.
Geen gezicht hoe bijvoorbeeld dat achterlicht en die nummerplaat er aan 'hangen'.



ja..., tuurlijk..., je kunt ook de fiets pakken natuurlijk...
Afbeelding101.jpg




En die retro-spaakvelgen mogen van mij ook gelijk de groene Kliko in...; als je 'vroeger' een Honda CB550F (ofzo) had, dan stond hoog op het verlanglijstje een setje gietwielen..., en zo mag het wat mij betreft bij deze fiets ook zijn..., gewoon een mooi setje hoogglans zwarte gietwielen van een R1200S er in !

En een knappe nummerplaathouder. En graag en vooral even geen LED-knippers..., want dat is niet des retro's... ;)



blijft een leuk koplampdetail ; de Golf 4 (introductie 1997) had een VW-logo in de koplamp zitten
Afbeelding097.jpg




Conclusie (de mijne dan ; de Uwe kan natuurlijk afwijken...)

Pretpakket pur sang. Akelig fijne versnellingsbak, en een ronduit magnifieke gas reactie. Uitlaat klinkt gemeen en hard.
Gashandvat werkt dan ook als een volumeknop.

Vering/demping voorkant voelt top, achter heeft nog even aandacht nodig. Zitpositie best goed, en die 'ezelsoor' spiegels zou ik er gelijk af rukken, en vervangen door een setje mooie bar-end mirrors.



...ik denk, ik neem 'm FF mee naar huis..., want my home is my castle... ;)
Afbeelding102.jpg




En zoals die krullenbol in die foute Independer TV-spot het beste in de verzekeraars naar boven haalt, zo haalt de NineT de hooligan in de stoffige RT-rijder naar boven... ;)

Pothelm, bril, verwassen Levi's 501 aan de heupen, iets afgesleten old-skool leren jack, en een paar oude stappers om de voeten, en natuurlijk van die beige leren handschoentjes aan de vingers..., en laat dan de zomer en de boulevards maar komen...

Een beetje James Dean.
Of The Fonz..., maar dan met een (pot)helm op... ;)

fonzie-on-bike.jpg




Kan ik niet gewoon de Sportboxer en de Triple ruilen voor zo'n NineT...?
Ja, kan dat...?? ;)




Ik zeg : Ace Café, here we come...! :]





(met dank aan Roel en Gertjan van de 'Jamin-tweewielerwinkel' in Amersfoort !) :W


uit oude hoeken en gaten *D
Afbeelding106.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tsja, de vering is vast aan te passen.

Mooi verslag Ron.
Ik heb die Nijtje bewonderd bij MPW, maar niks voor mij.
Hoe die rijdt weet ik niet natuurlijk.



En nou ben ik benieuwd of de heren uit de Bergstraat Rolette ook zo verwend hebben })
 
Ha Ron, man wat heb je dat mooi opgeschreven!!! :9~ :9~ :9~ :9~
We moesten er even op wachten, maar dan hebben we ook wat!! :Y :Y :Y

Ik dacht al dat jij hem wat te hard geveerd zou vinden omdat ze in de Motoplus schreven dat het geen motor voor waterbedslapers is (en dat moet je overdrachtelijk beschouwen hoor)
Maar je zult allicht gelijk hebben dat je met het aanpassen van de achterveer al een heel stuk kunt bereiken zodat hij in ieder geval z'n achterpartij op het asfalt houdt..
Ik krijg helemaal zin om hem te gaan testen, ook omdat ik natuurlijk nog steeds een zwak heb voor de naked R(1200R), mijn eerste motorliefde :')
Anderzijds, er kunnen geen koffers op dus het zal nooit echt wat worden tussen de R NineT en mij, want een motor moet (voor de vakanties) ook een pakezel kunnen zijn.

Bevestig jij trouwens dat een upside down voorvork veel directer en scherper stuurt dan een telelever systeem zoals Motoplus schrijft? Ik dacht altijd dat het telelever systeem het summum is, maar blijkbaar komt het de sportiviteit niet ten goede. Ik hoorde geruchten dat BMW bij de nieuwe R1200R ook van het telelever systeem af gaat stappen, ben benieuwd of dat zo is.

Ik was eigenlijk ook verbaasd dat Motoplus de NineT "bloedmooi" vindt. Ik vind net als jij de achterkant niet zo geslaagd. Doet me denken aan een hond met de staart tussen de poten door dat afhangende achterlicht. En zonde van dat nummerbord inderdaad, maar ja, daar kan BMW niks aan doen. Maar de voorkant is prachtig en imposant, zeker op de laatste foto die je (in aparte post) hebt geplaatst, daar komt hij prachtig op uit :P

Misschien een idee om je testverslag ook op het R1200R-topic te zetten, die hebben waarschijnlijk meer met de R Nine T dan de meeste RT-rijders ;)
 
Enjoy-Rider vraagt...:

Bevestig jij trouwens dat een upside down voorvork veel directer en scherper stuurt dan een telelever systeem zoals Motoplus schrijft?

Ik dacht altijd dat het telelever systeem het summum is, maar blijkbaar komt het de sportiviteit niet ten goede.

...vind niet dat een conventionele, of UPSD-vork nou zo directer en scherper stuurt, het stuurt wel anders, maar vooral het gevoel in het stuur is compleet afwijkend...

...met een gewone voorvork wordt er veel minder contactgevoel weggefilterd...
...en dat doet 'onze' voorvork wel...

...heb echter op een minder goed wegdek liever onze vork (met ESA en comfortstand... ;) ) dan een relatief harde 'echte' voorvork...

...want dat geklapper in je handen ben gauw zat, kan ik je melden...

...en dat je niet sportief kunt rijden (en/of sturen) met onze voorvork vind ik complete flauwekul ; dat zit allemaal tussen de oren...
...want ik denk dat je (ook) met een RT een behoorlijk potje kunt 'hoeken'...

...en dat zie je ook wel aan en bij de GS/GSA jongens...
...een beetje piloot rijdt de gemiddelde sportbroeder met echte voorvork op de bochtige en vooral heuvelachtige trajecten compleet zoek...




...tis dus gewoon een andere beleving ; en dat past je, of dat past je niet...
...en vergeet niet dat de beroeps-motorjournalist zijn dagen vult met een gewone vork aan de vingertoppen..., en als je dan voor een uurtje of wat om moet schakelen op onze vork, dan is opeens de telelever niet 'je dat'...
 
De R1200GS heeft inderdaad een telelever voorvork, maar de F800GS (die ik heb) niet. Die heeft volgens mij een telescoopvork, en dat is als ik het goed heb een omgekeerde upsidedown vork?
Ook mijn R1200R had een telelever vork, en die vond ik zeer scherp sturen, veel scherper dan mijn F800GS. Maar dat zal niet aan de vork gelegen hebben denk ik. In ieder geval heb ik volgende maand een afspraak bij Hyperpro in Alphen om voor en achter progressieve veren onder m'n 800GS te zetten. Hij duikt dan minder (hoewel ik dat niet zo erg vind want waar met name over geklaagd wordt, bergen rijden, is voor mij minder een probleem omdat ik niet pas keihard vlak voor een bocht afrem maar al veel langer van te voren (help, een bocht! :X) ;)). Anderzijds, misschien is het wel kip/ei en ga ik met Hypero's heel anders op een bocht af :]

Je moet inderdaad niet elke journalist geloven, dat zijn ook maar mensen met hun smaken, zwaktes en voorkeuren ;)
 
Laatst bewerkt:
...dus..., een 'omgekeerde upside down vork', is vanaf nu een 'downsideup-upsidedown-vork'....


... :+ ...
 
Laatst bewerkt:
.


...nog een soort van verhaaltje...
...omdat we toch een beetje dit topic vol moeten krijgen, zeg maar... ;)


...gisteren, ergens onderweg in de buurt van een stoomgemaal, Nijkerk, en Bunschoten-Spakenburg...


nou..., hier waren we dus !
qZaterdag17Mei2014cenhierwarenwe.jpg



...een kleine pauze voor een wit bolletje met lekkers, en een bekertje koffie uit de welbekende groene thermoskan...

...op het moment dat wij aan komen RT-jen, staat er al een donker gekleurde Van Harten RT...
...man en vrouw, en allebei zo gezellig knabbelend aan een krentenbol...

...de beste meneer heeft echter blijkbaar een soort van haast, want plotseling trekt hij zijn jas aan, drukt de helm over de schedel, en is eigenlijk van plan om verder te gaan toeren...

...Mevr. de Duo zit echter nog behoorlijk van zich af te kauwen in die krentenbol...
...sterker nog..., ze heeft het ding nog maar voor de helft op...

...de RT loopt inmiddels stationair...

...mevrouw kauwt nog...
...en wordt aangespoord om haast te maken...

...roept zij terug : IK KAN TOCH NIET ETEN MET DE HELM OP...!! B|


qZaterdag17Mei2014bendantijdvooreenbolletjeeneenbakkiekoffie.jpg




...zo leuk hé ; zo'n dagje met z'n tweetjes op de motor... :+ :+



...ik heb er een plaatje van gemaakt... ;)
 
Laatst bewerkt:
"......uit de welbekende groene thermoskan......"


Wacht eens even! :o
Je had toch een nieuwe thermoskan gekregen van vrouwlief!? Dat was toch geen groene? :X
 
Laatst bewerkt:
dZaterdag26April2014dtweedepauzeceigenthermoskanmeeb.jpg



...mijn RVS-thermosfles (geen -kan !) is voor de koude dranken, de groene thermoskan is voor de koffie... ;)

...uiteraard gisteren allebei mee... :Y
 
Laatst bewerkt:
Leuk verhaal Ron over de RNine T.

De rij indrukken die je beschrijft, het ploppen vd uitlaat, met de kop in de wind zitten, doen mij herinneren aan m'n MT-03:

Foto800-EAZ3GIYG.jpg


Voor puur rijplezier heb je verbazingwekkend weinig motor nodig!

De MT had een conventionele vork met hyperpro vering, ik had daarvoor 10 jaar met een telelever gereden, en nu weer op de RT, maar rijd ook nog de KTM met een WP usd vork.

Wat je zegt: de meeste grip/vertrouwen moet je tussen je oren zoeken.

De telelever van de RT geeft mi al veel meer feedback dan die van de R1100S en R1200S: voel nu ook de kleine oneffenheidjes (in de sport stand).

Wat je niet voelt, en met een normale of usd vork wel, is het 'wringen' tijdens remmen en insturen, dus onder hellingshoek. Als je op het scherpst van de snede en om de laatste milliseconde strijdt zul je dat gevoel wel missen wellicht, maar op straat niet.

M'n RT mist dan wellicht net dat beetje extra feedback, van de KTM zijn de veerwegen te lang en te soepel (want ook voor off-road genoeg tractie moeten bieden), maar als je genoeg rijdt, ervaring en vertrouwen op doet rijdt je gewoon mee met supersport motoren.

De MT is de best sturende motorfiets die ik ooit gereden heb... met z'n simpele normale voorvork.

HJ
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan