Blokkeren en harde knal bij elektrische start

pineapple

Rookie
9 mei 2014
8
0
Toen ik vanmorgen mijn motor startte (een Kawa ZZR uit '98) blokkeerde de elektrische start opeens. De motor had 3 dagen stilgestaan.

Bij de eerste keer starten hoorde ik het 'startgeluid' ongeveer 1 seconde waarna het wegviel. Bij het nog een keer indrukken van de elektrische start gebeurde er niks (hoorde wel zacht iets zoemen).

Even gewacht en het nog een keer geprobeerd. Toen gaf de motor een harde knal (niet uit de uitlaat volgens mij) en toen deed hij het weer. De motor startte direct en hij liep en reed weer als vanouds, soepel en stabiel. Niks aan te merken.

Ik had dit nog nooit eerder meegemaakt. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Kan dit ook een eenmalig iets zijn?
 
Laatst bewerkt:
ik zou alleen de startkoppeling vervangen.
Ik zou eerst zeker willen weten wat het is, en daarna dat vervangen :)

Startkoppeling is een goeie. Nog een paar keer proberen, en dan komt de starter er ook nog bij....

Kwestie van nakijken wat er is, en niet klakkeloos vervangen, gokken of efkes proberen of de motor nog steeds stuk is.
 
er is niets met de startmotor aan de hand.
zoals de TS het beschrijft, is gewoon de startkoppeling stuk.
als de TS op de startknop drukt en hij hoort alleen een gezoem, wat het geluid van een loos rond draaiende startmotor is, dan is dat een startkoppeling die niet meer werkt.
startkoppeling vervangen is niet zo moeilijk, hij zit achter de dynamo.
je moet wel een stuk speciaal gereedschap hebben om de rotor los te trekken.
misschien heb je geluk en zitten alleen de 3 bouten los, wat nog wel eens voorkomt.
 
Laatst bewerkt:
draai de oliedop eens open en kijk even naar de koppelingskorf. Als daar een hoop deuken in zitten is de spanner van je starterketting overleden. Wellicht dat die de boel blokkeerde. (euvel met de zrx, veel gelijkenis met de zzr)
 
er is niets met de startmotor aan de hand.

Zoals ie nou bezig is, komt dat vanzelf.

zoals de TS het beschrijft, is gewoon de startkoppeling stuk.
Daar lijkt het wel op :Y

Eerst kijken en hij weet het zeker. Kan ook het kopje van de as vd starter zijn die hij er afgerost heeft. Al twee keer gezien bij een zzr600. En dan was de startkoppeling ook nog stuk.
als de TS op de startknop drukt en hij hoort alleen een gezoem, wat het geluid van een loos rond draaiende startmotor is, dan is dat een startkoppeling die niet meer werkt.
startkoppeling vervangen is niet zo moeilijk, hij zit achter de dynamo.
je moet wel een stuk speciaal gereedschap hebben om de rotor los te trekken.
misschien heb je geluk en zitten alleen de 3 bouten los, wat nog wel eens voorkomt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gezoem komt niet van een draaiende startmotor die niet aangrijpt. Wellicht heb ik het 'zoemen' niet goed beschreven. Het is meer een soort zachte pieptoon. Net als bij een elektrische vliegenmepper, hoor je zacht iets zoemen als je hem aanzet, maar dan iets lager. Alsof de accu iets probeert, maar dat niet lukt.

Heb er een vriend naar laten kijken, en die heeft een paar tests gedaan. Met de startmotor is niks aan de hand volgens hem. Kwestie van een zwakke /lege accu.

De motor start de afgelopen dagen weer zonder enige problemen of vreemde geluiden. Ik heb er dagelijks op gereden.

Als ik hem weer wegzet voor een paar dagen zal hij waarschijnlijk weer problemen gaan vertonen. Ik ga een acculader proberen.
 
Laatst bewerkt:
Het zoemen is de brandstofpomp....als je geluiden gaat beschrijven maakt iedereen er weer iets anders van. De best man hier is een leek en kan beter naar iemand toe gaan die er wel kaas van gegeten heeft. Lijkt mij.
 
Lees door de wirwar van antwoorden dat het weer is gebeurd, misschien het startrelais. Komt vaak voor bij de Kawasaki types uit de negentiger jaren. Zou naar een dealer gaan.
 
Bedankt voor de antwoorden iedereen. Wegens mijn technische onkunde (excuses hiervoor) is dit topic niet goed uit de verf gekomen. Afijn, ik heb geleerd dat enige technische kennis noodzakelijk is om een probleem duidelijk te kunnen beschrijven en gegeven antwoorden goed te kunnen interpreteren.

Zoals vicking al zegt, ik zal langs een dealer moeten gaan...
 
Naar de dealer geweest en na mijn verhaal + tests blijkt het een lage accuspanning te zijn. Door de korte ritjes die ik maak laadt de accu ook niet goed op. Een acculader zou uitkomst moeten bieden. Er is dus gelukkig niks aan de hand met de startmotor of de startkoppeling.

Het zoemen/piepen zou van het 'startrelais' zijn die te weinig 'energie' krijgt, waardoor hij de startmotor niet in werking kan zetten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan