suzuki savage ls 650 snerpend geluid motorblok/transmisse

20 mei 2014
3
0
Lisse
Hallo,

Ik heb een suzuki savage. Hij maakt een snerpend geluid alsof er twee metalen langselkaar schuren. En het geluid is loopt op gelijk met toeren per minuut. De plaats waar het zit is aan de rechter zijde onderaan het motorblok en transmissie. Ik dacht eerst dat het de startmotor was maar dat is het niet. En later dacht ik aan de oliepomp, omdat het geluid ongeveer bij het olie filter zit. Echter geloof ik dat het bij de overgang van de krukas naar de transmissie is. Alleen zeker weten doe ik het niet.

Een paar maanden terug heb ik hem bijgevuld met 15w40 omdat de motor bijna droogliep. Daarna liep hij weer als een zonnetje. Een maand terug heeft de motor even te lang op toeren gedraaid bij het meten van de accuspanning.

Komt dit geluidsprobleem je bekend voor? Help mij alsjeblieft. De motor komt uit 1991.

Alvast bedankt. Groet,

Dennis
 
Een paar maanden terug heb ik hem bijgevuld met 15w40 omdat de motor bijna droogliep. Daarna liep hij weer als een zonnetje. Een maand terug heeft de motor even te lang op toeren gedraaid bij het meten van de accuspanning.

Ik weet het niet precies, maar ik weet wel dat die blokken altijd bekent stonden als erg gevoelig, er gaat vaak veel aan kapot. Dus ik hoop echt voor je dat het mee valt..... -O-



edit; idd een uitgelopen big-end lager bonkt.
 
Laatst bewerkt:
De motor heeft 38.000 km gelopen.

Nokkenaskettingspanner die eruit ligt is het eerste waar ik aan denk. Is een zwakke plek van de Savage. Deze spanners vallen na een tijdje (Moeten om de 30.000km vervangen worden en de kettinggeleiders + ketting om de 40.000, meen ik) gewoon uit elkaar. Als dat zo is dan hoor je een ratelend/schurend geluid uit de buurt van de oliefilter komen.

Lijkt het geluid hierop?


Zo ja?

Dan zet je savage eens op de zijstandaard (Zo verlies je minder olie) en haal je koppelingsdeksel er eens vanaf (wel een nieuwe pakking monteren). Je ziet de spanner dan net schuin boven je koppeling zitten.

Edit: mocht je spanner het probleem zijn, hier staat hoe je dat op kunt lossen.

SuzukiSavage.com - Cam Chain Adjuster check

Bij mijn savage heb ik de spanner ook gewoon verlengd. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ketting en spanner zijn inderdaad een probleem bij de Savage, in de zin dat ze een beperkte levensduur hebben. Ik vraag me af de spanner verlengen een goede oplossing is. Feitelijk is namelijk je nokkenasketting aan vervanging toe. Verlengen van de spanner is geen oplossing, maar slechts tijdelijk uitstel van onderhoud. Daarnaast zal dat een gevolg hebben voor je kleptiming, waardoor de motor er zeker niet beter door zal gaan lopen.
Wellicht is het verstandiger je aan het voorgeschreven onderhoud te houden en de ketting en spanner te vervangen, zoals Suzuki voorschrijft.
 
Ik help wel eens mee in een motorsloperij en wij hebben de indruk dat ze wel eens kapot lopen omdat het verlengen van de spanner 'over the top' wordt getild. Op een gegeven moment zul je toch echt de ketting moeten vervangen.
Het blok steekt technisch inderdaad niet heel goed in elkaar, waardoor het bij ons de bijnaam 'Ravage' heeft gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan