Super B accu laden (Li-ion)

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
Ik heb er 1 maar nu wil ik hem laden.
Standaard druppel laders schijnen niet te mogen worden gebruikt omdat de super B accu een continu spanning nodig heeft.
Kan dus alleen met een "speciale" Super B accu lader, maar deze is nogal erg prijzig.

Zijn er andere opties?
Zou ik de adapter van mijn laptop kunnen pakken? Is toch ook gelijkspanning?

Ik ben technische genoeg om dingen te kunnen ombouwen en aan te sluiten, maar van de achterliggende gedachten van elektro heb ik geen (niet genoeg) kaas gegeten... Wie o wie kan mij helpen?
 
Laatst bewerkt:
Simpel en doeltreffend is een labvoeding met regelbaar voltage / amperage..
Kun je van alles mee laden mits je je een beetje verdiept in de techniek van het laden van accu's/batterijen.
Vervolgens de specs van de bron/fabrikant erbij.
Begrijp dat dat hier is laden met 14,4 volt.
Vervolgens het maximale amperage op de voeding instellen wat de fabrikant voorschrijft of wat minder wat de levensduur tegoed zal komen.
Als het amperage maximaal ingesteld wordt zal de accu sneller laden.
Bij het verstrijken van de tijd wordt automatisch de spanning hoger (tot 14,4v en het amperage minder) en kun je de lader van de batterij afhalen.
Staat nog iets leuks op marktplaats wat hiervoor prima geschikt is, en niet alleen voor dit type accu maar allerlei types met ook hogere voltages.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Een ctek lader kan je hiervoor gebruiken. Deze laadt niet boven de 15 volt. En dat is nou net wat je ion accu nodig heeft. Ik gebruik al jaren ion accu's in de ONK race en laden deze met de ctek xs0.8.

Andere slimme laders geven bij diepe ontlading rond de 18 volt. Hiermee gaat je ion accu kapot. Optimate heeft ook een ion lader in het programma. Dus je kan meerdere laders vinden voor je accu. De prijzen verschillen van 44 tot 119 euro. Ps: de superB accu's zijn nog zwaar in verhouding tot andere merken ion accu's. Onze accu's zijn ongeveer 600 gram 😉
 
heb het geladen met een voedingkastje regelbaar van 0 tot 30v en 0 tot 5 ampere.
Instellen op je gewenste voltage en laden maar.

Mooi controlerend proces en niet duur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan