uitlaat inbus bouten verrot. Moer oplassen?

robin86

MF veteraan
19 jan 2010
2.135
0
Hoofddorp
Goedemorgen.

Ik ben bezig een bandit 1200 op te knappen die 5 jaar stil gestaan heeft na een valpartij.
Nu zijn de imbus bouten van het spruitstuk dus verrot. Ik heb er 4 uitgekregen en er zitten dus nog 4 in de kop.

Nu lijkt mij de beste oplossing om r een moer op te lassen.
Maar ik heb zelf geen las apparaat.

Is er misschien iemand hier uit hoofddorp in het bezit van een lasapparaat die hier ervaring mee heeft?
En dit euvel voor mij op zou kunnen lossen?

Groeten robin.
 
koop een "Engelse" imbusbout in inches, lukt vaak wel bij een verrotte zeskant (net iets andere maat) + de tip van Zot, kop warm maken, bout schrikken en proberen los te draaien.
 
Inbus


Een inbusbout en inbussleutel
Een inbusbout is een bout die met een inbussleutel kan worden aangedraaid. Meestal wordt een inbus een bout genoemd, maar ook de definitie van een schroef is van toepassing op een inbus. Men spreekt van 'binnenzeskantschroef' of 'binnenzeskantbout'. INBUS = Innensechskantschraube Bauer und Schaurte ('Innensechskantschraube' is Duits voor 'binnenzeskantschroef'; Bauer und Schaurte (Neuss, Duitsland) heeft die gepatenteerd).
Een inbuskop op een bout bestaat uit een gat met zes zijden waarin de inbussleutel past. Er zijn inbusbouten en -sleutels in verschillende maten in twee reeksen: metrisch (maten in millimeters) en in inches. De maat is de afstand tussen twee tegenover elkaar liggende vlakke zijden.
 
Niet te moeilijk doen, gewoon lekker heet stoken, moertje oplassen en losdraaien.
Werkt altijd.
Niet lopen klooien met uitdraaiers of linkse tappen, die dingen breken altijd en dan ben je nog veel verder van huis.
Heet stoken.
Niet bang zijn en gewoon heet stoken.
Aluminium van je blok zet harder uit dan het staal van de bout dus zo creëer je vanzelf ruimte. En met lassen wordt het vanzelf lekker warm.
Als de las breekt kun je niet lassen, heeft niks met bros worden te maken. Het wordt pas bros als je het afkoelt met water (schrikken).
 
Heb dat ook eens voorgehad met een uitlaatcollector. Inbus koppen inwendig rond. De koppen eraf geslepen, en de uitlaatcollector eraf. Op de overblijfselen las je ringrond op het uiteinde gewoon een drietal punten (dek daarbij wel de uiutlaatgaten dicht, je wil daar geen las spatten in krijgen), en dan een griptang erop, eens ze los hebt, gaat het verder uitdraaien vanzelf :Y
 
Als je elektrisch last dan zou ik oppassen met de opgewekte stromen en daarbij komende schade aan elektrische componenten.

Als alleen de kop van de bout rot is maar ze zitten niet vast gerot in de kop, dan zou ik een gaatje boren en ze met een buituidraaier verwijderen.

Mocht dat echt niet werken dan is het een kwestie van voorzichtig de bout helemaal uitboren en de schroefdraad oplappen (zelf geen ervaring mee)....
 
Als je elektrisch last dan zou ik oppassen met de opgewekte stromen en daarbij komende schade aan elektrische componenten.

Als alleen de kop van de bout rot is maar ze zitten niet vast gerot in de kop, dan zou ik een gaatje boren en ze met een buituidraaier verwijderen.

Mocht dat echt niet werken dan is het een kwestie van voorzichtig de bout helemaal uitboren en de schroefdraad oplappen (zelf geen ervaring mee)....

Hoe las je niet electrisch? Tot nu toe aan tig voertuigen gelast, zorgen dat de aarde goed dicht bij zit dan is er niets aan de hand..
 
Hoe las je niet electrisch? Tot nu toe aan tig voertuigen gelast, zorgen dat de aarde goed dicht bij zit dan is er niets aan de hand..
wel eens gehoord van autogeen lassen. is gewoon met vlam van acetyleen en zuurstof komt geen elektra aan te pas.
en zo heb je ook nog frictie lassen en explosielassen komt ook allebei geen elektra aan te pas. al zijn die wel wat lastig toe te passen in dit geval.
 
Laatst bewerkt:
Ja met frictie lassen worden ook de klepschotels aan de klepstelen gelast. Gewoon steeltje vast in klemmen en schoteltje snel rond laten draaien en dan maar ff stevig aandrukken. Wordt dan roodgloeiend en versmelt uiteindelijk.
 
wel eens gehoord van autogeen lassen. is gewoon met vlam van acetyleen en zuurstof komt geen elektra aan te pas.
en zo heb je ook nog frictie lassen en explosielassen komt ook allebei geen elektra aan te pas. al zijn die wel wat lastig toe te passen in dit geval.

Snap ik. Onder een blok tussen de uitlaat bochten. Ik zie bovenstaande technieken niet echt een succes hebben :P
 
van snap on of krieger werkzeug zijn er doppen te verkrijgen die je over de kop heen mept. Ze zijn van gehard materiaal zodat ze alle inbusbouten..en rondgedraaide zes/12 kant bouten pakke. Er op rammen en dan losdraaien. Soort van linkse tap..maar dan aan de buitenzijde. Voordeel is dat je niet hoef te boren en het materiaal "uitzet" in de schroefdraad. Wat gewone links tappen wel doen..en eigenlijk kut is.
Als je maatje 19/21 hebt kan je ook veel wielsloten losmaken van auto's.
Handig als het adaptertje weg is.....maar ook voor dieven :P

:^
Ik heb ze van snap-on, werkt top. Grijpt zichzelf vast dus altijd grip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan