Moer ontluchtingsschroef doorgedraaid

Bromgek

MF'er
31 jan 2014
173
29
Een goedemiddag,

Ik dacht even mijn voorrem te ontluchten, maar nu is de moer van de ontluchtingsschroef doorgedraaid. Met een standaard steeksleutel draai ik gewoon door.

Iemand een tip hoe ik deze toch nog los kan krijgen?

Gr.!
 
Met het juiste gereedschap is dat goed mogelijk.
Hoe minder arm het gereedschap heeft, hoe meer gevoel je hebt.
Als je een schroevendraaier met dop 8 neemt zal je het verschil tussen 4-6Nm duidelijk voelen.
Met een 1/2" ratel zal je dat nooit lukken.
Op alle slakken legt men zout.
Jij kan dat misschien uit een hele kritische ervaring en visie. :P
Bij een conische dichting lijkt mij 2.2 Nm heel moeilijk.
Een kop koffie teveel, de zon schijnt, haastwerk en je arm is 10 Nm sterker. :+
Wat is de tolerantie van de mens per dag gezien?
Zeker minder ervaren sleutel koningen.

Ik ben ook wel eens op een meetcursus geweest.
Allemaal metaal (draai)experts.
Geen enkele groep kwam met dezelfde waarde met een schuifmaat.

Vaak schroef je ook in aluminium.
Dat corrodeert graag
Vooral het staal veroudert enorm bij oude motorfietsen.
Dat maakt het te zacht en vervormt te makkelijk als het iets vast zit al dan niet door corrosie (wel vaak). .
Bij een kwalitatief betere nippel is dat beetje corrosie geen enkel probleem.
Regelmatig onderhoud wel graag.
Elke twee jaar laat corrosie ook weinig kans.
Pekelfietsen / weer wind.

Bij de circuitfiets hier elk jaar.
Geen bloemkooltje die daar groeit. :+
 
Laatst bewerkt:
Daarom is van belang om in aluminium een "anti seize " pasta te gebruiken waarvan ceramisch vet een bekende is .
Voordeel is dat het ook je schroefdraad dan minder lucht lekt bij het ontluchten
Ik zie dat bijv @Janbros wel met teflon tape werkt, om de schroefdraad bij ontluchten te dichten, @Janbros laat je dat na de werkzaamheden zitten???
 
Het slaat alleen nergens op. Hij dicht af op de conus
Jahoor, daar weten we alles van... Het slaat nergens op omdat je geen remolie langs de schroedraad knijpt of nog belangrijker lucht terugzuigt tijdend het ontluchten en je geen corroderende interactie tussen alu en staal hebt, daar slaat het op.
En anders kom je ook nooit van die tape af
 
Jahoor, daar weten we alles van... Het slaat nergens op omdat je geen remolie langs de schroedraad knijpt of nog belangrijker lucht terugzuigt tijdend het ontluchten en je geen corroderende interactie tussen alu en staal hebt, daar slaat het op.
En anders kom je ook nooit van die tape af
Het zou geen last kunnen om het te laten zitten, maar als je de nippel eruit haalt om het te verwijderen en van de remhendel afblijft
zal er door de hele geringe druk van bovenaf (gewicht van de vloeistof in het potje) ook geen lucht in het systeem komen.
Je moet halverwege niet effe een peuk gaan roken, dan is je potje eerder leeg dan je peuk op is.
 
Jahoor, daar weten we alles van... Het slaat nergens op omdat je geen remolie langs de schroedraad knijpt of nog belangrijker lucht terugzuigt tijdend het ontluchten en je geen corroderende interactie tussen alu en staal hebt, daar slaat het op.
En anders kom je ook nooit van die tape af
Jij gebruikt dat toch niet echt?
 
Ik gebruik keramisch vet op draad. Ben voorzichtig met remklauwen.

Nog nooit een probleem gehad met de ontluchtingsnippel, mbt afdichten, lucht trekken of zoiets.

Wel verrotte passing van de 8 mm, 10 mm of 11 mm. Of gewoon verrotte klauw. Nippel is doorgaans sterker dan de rest.
 
Ik gebruik keramisch vet op draad. Ben voorzichtig met remklauwen.

Nog nooit een probleem gehad met de ontluchtingsnippel, mbt afdichten, lucht trekken of zoiets.

Wel verrotte passing van de 8 mm, 10 mm of 11 mm. Of gewoon verrotte klauw. Nippel is doorgaans sterker dan de rest.
Moet je geen M6 ontluchtingsnippels hebben die breken eerder dan het zeskant rond gaat is mijn ervaring met oudere remklauwen
 
Als beginnend sleutelaar vind ik dit zeer interresant topic, moraal van het verhaal is goed gereedschap is het halve werk en voorkomt veel ellende.
Nippels niet met een steeksleutel maar met een passende ringsleutel, dopje of leidingsleutel ( weet nu waarom deze wat dikker zijn, voor meer grip op de moeren)
 
Als beginnend sleutelaar vind ik dit zeer interresant topic, moraal van het verhaal is goed gereedschap is het halve werk en voorkomt veel ellende.
Nippels niet met een steeksleutel maar met een passende ringsleutel, dopje of leidingsleutel ( weet nu waarom deze wat dikker zijn, voor meer grip op de moeren)
1/4" doppen hebben natuurlijk wel een dunnere wanddikte, en die heb je soms i.v.m. de beperkte ruimte ook nodig.
Pijpsleutels zijn zelf van pisbakkenstaal, maar door de wanddikte (en rond is sterk constructief gezien) kunnen ze een leven lang mee. ;)
(je kan de laatste wel met een tie-wrap buiten op de motor bevestigen, dan zal die wellicht sneller corroderen :+ )
 
Als ik een tweedehands motor ga kopen en ik zie nippels met teflontape dan laat ik hem staan. Het is een voorbode voor verrot gedraaide schroefdraad en splines gesmeerd met kopervet. Noem me bevooroordeeld, maar het valt bij mij in de categorie prutswerk.
Is gewoon handig als je met onderdruk ontlucht...

Maar je mag de mijne laten staan.
Hoewel je al heel goed moet kijken om het te zien zitten. Er hangen geen kilometers aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan