Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Bolski
Ik heb hier zelf nog nooit een McDonald’s gezien. Dus even googlen en inderdaad, de eerste is in februari dit jaar in HCM geopend. Mijn laatste bezoek aan HCM was ca. een jaar geleden (oogarts). Wie is de afgelopen maanden in HCM geweest en heeft antwoord?
 
Lucky money.

Ik schreef eerder over Tet:
In de eerste drie dagen bezoekt men familie, vrienden, leraren etc. Indien mogelijk geeft men geld aan kinderen als “lucky money” voor een goed leven. Ook kunnen kinderen dit aan hun ouders geven.

Het begrip “Lucky money” wordt nu vaak misbruikt om toeristen mee te tillen. Men roept dit b.v. als de klant protesteert over de hoogte van de rekening. Heeft niets met Tet en Luck te maken, dus gewoon je poot stijf houden en niet accepteren.
 
Hospitaal Quan Dan Y in Nha Trang

Aanvulling op FredVN in "Vietnam"

Er zijn meer ziekenhuizen in Nha Trang. Maar als je hier gezondheidsproblemen krijgt is deze kliniek de beste keus.

Ik laat hier bv. ook elk jaar mijn bloed controleren. Voor deze specifieke test heb ik geen dokter nodig: ik kan de gevonden waardes inmiddels vrij behoorlijk zelf interpreteren. Ook hiervoor geldt, dat je gewoon zonder voorafgaande afspraak naar binnen loopt, aan de balie opgeeft welke test je uitgevoerd wil hebben, betaalt en naar de 2e verdieping loopt waar je in het slechtste geval een paar mensen voor je hebt. Je staat in no-time weer buiten en een paar dagen later kun je bellen voor de uitslag. Je bent je eigen huisarts. In dit soort situaties ideaal!

Voor de tandarts maak ik wel een afspraak om er zeker van te zijn dat de baas zelf aanwezig is. En voor slechts VND 100.000 is een dame ruim een half uur bezig om je hele gebit schoon te maken en te polijsten. Een koopje.
 
Laatst bewerkt:
Pharmacy

Aanvulling op FredVN in "Vietnam"

Wat hier dan wel weer gemakkelijk is dan in Holland, is dat je zonder problemen of vragen injectiespuiten en –naalden kunt kopen. Ideaal als oliespuitje.

Ik heb me hier in het begin trouwens rot gezocht naar een flesje naaimachineolie (voor in de injectiespuit). Nergens te vinden. Tot ik voor iets anders bij een naaimachinezaak naar binnen liep. Bingo. Ze vullen daar gewoon kleine flesjes uit een 5-literfles. Tja, eigenlijk logisch.
 
Laatst bewerkt:
Zeer fijn topic *D ga ik zeker volgen (en soms ook wat posten natuurlijk ;) )
Ik wilde het eerst volledig doorlezen, maar na blz 3 gelezen te hebben kon ik niet meer wachten :P
Ik zie overigens veel gelijkenissen met de Filipijnen ... maar dat zal wel logisch zijn denk ik zo ;)
 
Vietnamese breakfast

Erich heeft weer een korte video op YouTube gezet:

One of my favorite breakfasts, beef on a hot plate. Take a look at the video it may make you feel hungry.

 
Technische gegevens motor

Ik ben wat masochistisch ingesteld: tegen beter weten in ben ik nog steeds aan het proberen om wat meer technische gegevens van mijn fiets boven water te krijgen. En dan met name de klepspeling. Er heeft ooit iemand gezegd dat het voor zowel in- als uitlaatklep 0,05 moet zijn.

Ik hou mijn ernstige twijfels.

Toen ik de eerste keer de klepspeling controleerde stond hij duidelijk “op zijn Vietnamees” afgesteld. Ook dat doen ze “op ervaring”, zoals ze zelf zeggen. Wel, dat was uiteraard te merken: 2 kleppen stonden iets strakker dan 0,05, 1 een stukje wijder dan 0,05 en bij de 4e kon je er een heel setje voelermaatjes doorheen gooien.

Erich vertelde dat hij een keer als presentje voor de enige monteur, die aan zijn motor mag komen, een setje voelermaatjes vanuit Engeland heeft meegenomen. Dat is volgens Erich nu de enige monteur in Vietnam, die echt kleppen kan stellen. Het trieste is, dat deze grap waarschijnlijk meer waar is dan Erich zelf bedoelt (als zijn monteur het presentje tenminste gebruikt.......)

En omdat ik het dus leuk vind om met mijn kop tegen de muur te lopen heb ik een aantal dagen geleden in Nha Trang nog maar eens een poging gewaagd. Ik had een kopie van het kleppenstellen uit een werkplaatshandboek gemaakt met daarop in het Vietnamees geschreven (gekopieerd uit het onderhoudsboekje):
Klepspeling
Inlaatklep ?? mm.
Uitlaatklep ?? mm.
Bij MotorRock liet ik de foto zien en wees naar de vraagtekens. Men keek heel glazig naar de foto van het voelermaatje in vol bedrijf en bleef maar roepen dat ik mijn motor moest starten en ik daar tegenin dat die OK was (kleppen zelf gesteld met voelermaatje). Toen werd er iemand gebeld die redelijk Engels sprak. Alleen “valve clearance” was iets te hoog gegrepen. Na de vraag aan de andere kant welke motor ik heb en mijn antwoord (Rebel USA, CB170R) werd er gezegd: “sorry, ik heb alleen maar een 125 cc. staan”.

Ik ben toen mijn andere boodschappen maar gaan halen....... |(

Misschien toch maar eens controleren met warme motor.

Maar als iemand die waardes ooit ergens tegenkomt...... :)
 
Laatst bewerkt:
Pharmacy
Wat hier dan wel weer gemakkelijk is dan in Holland, is dat je zonder problemen of vragen injectiespuiten en –naalden kunt kopen. Ideaal als oliespuitje.
Dat kan hier bij de apotheek, kost misschien 50 cent. Je krijgt wel vragen, maar dat is om te voorkomen dat je de verkeerde dikte in je arm zet. Als je zegt dat het voor motorolie is, stoppen ze met vragen stellen :)
 
@RemcoNL. Ik kreeg ze in NL altijd van iemand, dus daar voor mij ook geen problemen met kopen.

@Jaap43. Vrijwel zeker niet: ik heb nl. geen Honda (helaas). Het is een Rebel USA. In feite wel een soort kloon van de Honda Rebel, want ik gebruik met name voor het motorblok al een tijd het wph van de Honda Rebel 250 cc. Maar ik betwijfel of bv. de waardes van de klepspeling hetzelfde zijn.
 
NLV

Dit is eigenlijk meer voor mensen, die wat langer in Vietnam verblijven. In HCM is ook de Nederlandse Vereniging Vietnam. Zij hebben –voor zover mij bekend- één keer per maand een bijeenkomst. Zie de foto voor meer details.

full
 
Hot sunny ride

Erich heeft een korte video op YouTube gezet, die hij speciaal voor een Canadees heeft gemaakt, die regelmatig naar zijn video’s kijkt en commentaar levert. Hij laat zien hoe het weer hier meestal is als tegenstelling tot dat in Canada.

Here you can see what I have to put up with, every time I go for a ride, hot sunny weather. It's a hard life I have to put up with;)

Just hit this link and see for your selves:
 
Intermezzo

Dit topic heeft een wat tweeslachtig karakter. Enerzijds probeer ik zoveel mogelijk over het land te vertellen, zodanig dat bezoekers er profijt van kunnen hebben. Anderzijds vertel ik soms over meer persoonlijke belevenissen: het dagelijks leven van een buitenlander in Vietnam. Ik probeer dat met wat humor te brengen hoewel die voor mij persoonlijk soms ver te zoeken is. Denk bv. aan de karaoke-ellende.

En af en toe is het ook wel een beetje “zaken van je af schrijven”. Hoewel het dan toch over Vietnam gaat vind ik het soms moeilijk om te bepalen waar de grens te leggen wat wel en wat niet te plaatsen. Een voorbeeld. Kort geleden speelden er een tweetal zaken. Gedoe rond de motor en gedoe rond garantie.

Motor
Dat was deels de onmogelijkheid om de klepspeling te achterhalen en deels het wat nauwkeuriger bekijken hoe het zooitje in elkaar zit (en je te pletter schrikken). Dat leverde in no-time 2 artikelen op. De eerste over de klepspeling heb ik inmiddels geplaatst. De tweede heb ik een tijdje vastgehouden omdat ik niet alle gezeur op het forum wil plempen. Omdat een enkeling er misschien toch iets aan heeft (al is het maar iemand uit de categorie “er is geen groter vermaak dan leedvermaak”) heb ik uiteindelijk besloten om hem toch maar te plaatsen. Wie geen gezeur wil lezen: MORGEN OVERSLAAN!

Garantie
Kern van dit probleem is dat je garantie voor iets hebt en dat niet krijgt. Men weigert domweg om langs te komen en je hebt eigenlijk geen enkel dwangmiddel. Ook dit heb je trouwens in veel variaties (met hetzelfde eindresultaat). Mensen die van het probleem horen zeggen dan iets als “Goh, wat erg. Huur iemand in om de foutieve reparatie te repareren”. En zo komt dus iedereen met het gekloot weg. Dit is dus echt structureel! Ik heb geprobeerd om ook dit op papier te zetten maar het machteloze gevoel dat je hebt kreeg ik onmogelijk in woorden en zinnen uitgedrukt. Uiteindelijk maar besloten om dit en het artikel erover maar te vergeten.

Maar voor mensen die hier willen gaan wonen is dit wel degelijk iets om rekening mee te houden.
 
Leuk topic, wat mij betreft gewoon doorschrijven/van je af schrijven etc :+. Ik verwacht niet in de nabije toekomst in vietnam te zijn maar je posts zijn informatief en vermakelijk :). Daarnaast vind ik het leuk de cultuurverschillen te zien. Ben wel eens in india geweest, ook super en een geheel andere cultuur dan nederland, super om eens mee te maken :)
 
Mijn motorfiets

Tijd voor een update van oa. FredVN in "Vietnam"

Ik ben vorig jaar nog een paar keer met de luchtinlaat bezig geweest. Maar het frame zit deels voor de carburateur-ingang dus oplossingen met pvc etc. werken niet. Toen er ook nog een nieuw rubber werd afgeleverd waar aan de zijkant gewoon een scheur zat (zie FredVN in "Vietnam" ), ben ik afgehaakt. Wat bleef was de nauwelijks te bedwingen neiging om hem maar de zee in te rijden.

Dat was kort voor onze vakantie in NL tijdens de afgelopen jaarwisseling. Tijdens die vakantie heb ik een heleboel zaken gekocht die hier niet te koop zijn. Eén daarvan was radiatorslang, die precies over mijn carbs past. In eerste instantie heb ik het andere eind los in het gat van het luchtfilterhuis gestopt.

Kort geleden kwam ik bij toeval in het winkeltje, waar ik tegenwoordig mijn motoronderdelen koop, voor weinig een soort van Chinese K&N luchtfilter tegen dat, ook weer met een pvc-koppelstukje, precies op de radiatorslang paste. Het geheel is nu veel steviger en stabieler.

Inmiddels heb ik ook tijdens een aantal testritten de hoofdsproeiers op de grotere luchtslang aangepast en de carbs gesynchroniseerd. Hoofdsproeiers kosten hier VND 10.000/stuk, dus voor zo’n bedrag kun je nog eens een setje meenemen om verschillende waardes uit te testen.

Echt veel harder is de motor er niet door gaan lopen. Ik zit nu onder redelijke omstandigheden iets boven de 115 km (van de 137 opgegeven). Wel ben ik met name van een hoop ellende af rond de luchtslangen: scheuren, van de carbs afglijden en gewoon niet meer te monteren door alle scheuren.

Maar gezien wat ik er verder allemaal al aan heb moeten doen (een hele kleine bloemlezing uit een veel langere lijst (en bedenk daarbij dat dit een NIEUWE motor was)):
- motorblok rechter gehangen met nieuwe bouten op de juiste kracht vastgezet. Echt recht kan niet door afwijkingen tot 15 mm. in het frame. Aanpassing hiervan staat voor de zomer op het programma. Ik ben al bezig met nieuwe schetsplaten te maken.
- nieuwe en nu wel passende ophangbeugels voor de bovenkant van het motorblok gemaakt. Deze worden na het rechtzetten van het blok mogelijk nogmaals vervangen.
- vet in voorwiellagers gedaan: er zat praktisch niets in en nee, geen hogedrukspuit gebruikt
- afgebroken chokehandle (simpel kunststof) en -steun door zelfgemaakte en steviger beugels vervangen
- nieuw lagerbusje voor versnellingspookje gedraaid (je kon met het uiteinde van de pook een cirkel van 5 cm. draaien)
- voorvork rechtgezet (1 poot stond naar verder naar voren dan de andere)
- buisje van één van de hoofdsproeiers rechtgemaakt zodat de gasschuif weer vrij kon bewegen
- etc., etc., etc., etc.....
is er eigenlijk maar 1 conclusie mogelijk: koop NOOIT een Rebel USA in Vietnam (of waar dan ook)!
De kans is levensgroot aanwezig dat de fiets op een maandagmorgen heel vroeg door een stel straalbezopen Vietnamezen schots en scheef in elkaar is gelast en geflanst (zoals mijn miskoop: afwijkingen tot 20 mm.)

Oh, en om allerlei niets ter zake doende commentaar voor te zijn: ja, ik heb alles zelf en alleen gedaan (sorry, overblijfsel uit een ander topic)..

MotorRock
En vermijdt eigenlijk ook Motorrock maar. Dat is moeilijk, want ze hebben niet alleen veel verkoopfilialen (en bij die in Nha Trang komt mijn motor vandaan), maar is blijkbaar ook de (assemblage)fabriek. Je kunt het in ieder geval vergeten dat je ook maar de geringste vorm van service krijgt.

Ze zijn wel erg goed in het verkloten van je spullen: het ronddraaien van de kop van een motorophangbout (in filiaal Nha Trang: kon daarna net op tijd soortgelijke acties bij de rest van de bouten afbreken), niet-passende bouten koste wat kost in net-gekochte clip-ons proberen te wringen (in filiaal HCM)....

Ze geven absoluut niet thuis als er een instructieboekje geleverd moet worden, bij vragen over klepspeling en ander andere technische zaken en al helemaal niet als het over de kwaliteit van het product of garantie gaat. En als al eerder gezegd, de woorden kwaliteit en professionaliteit zijn helaas nooit in het Vietnamees vertaald.

Dus ook hier is maar 1 conclusie mogelijk: ga NOOIT naar MotorRock in Vietnam!

Vraag me alleen nu niet wat en waar dan wel te kopen. Ik ben bang dat alle zaken min of meer hetzelfde zijn en onderdelen, voor welke fiets dan ook, ontzettend schaars zullen zijn.

Dat is tevens nu mijn grote probleem. Ik loop wel wat rond te kijken naar iets beters, maar wat te kopen met de hierboven geschetste zaken in het achterhoofd?

Mijn tirades over het gebrek aan vakkennis en professionaliteit blijven op deze manier nog wel even doorgaan vrees ik.
 
Waarom haal je geen fatsoenlijke 125 of 250cc motor uit nederland en laat die verschepen? Of krijg je die niet op kenteken in vietnam?
 
Of je een geimporteerde fiets uit NL op kenteken kan krijgen weet ik niet. Het zou me niets verbazen als dat ook vrij moeilijk zal zijn.
Maar het fundamentele probleem blijft: geen monteur die het ding kan repareren en geen onderdelen.
En opsturen, tja, dat gaat ook wel eens mis.....
 
Guide to Vietnamese food

Ik heb deze app zelf niet (er loopt hier in huis al een dergelijke app rond), maar op de foto’s ziet hij er wel goed uit. Voor iPhone en iPad.

full
 
Motorshop Nha Trang

Ik koop tegenwoordig al mijn motoronderdelen in een klein winkeltje in Nha Trang. Het hangt er zo vol dat je moet bukken om binnen te komen. Maar vrijwel alles wat ik roep hebben ze op voorraad en wat er niet is kunnen ze bestellen. En dan is het er binnen enkele dagen. Ik heb ooit het adres van Erich gekregen die dezelfde goede ervaringen heeft. Vaak laat ik Minh tevoren even bellen en de eigenaar beantwoordt zelfs vragen op zijn vrije dag! Ik heb Minh al een paar keer mijn waardering laten overbrengen.

Hier komen bv. de K&N-achtige luchtfilters, bougies zonder weerstand, een nieuwe benzinekraan met slang en de hoofdsproeiers vandaan. Een stel speciale bougies voor de motor van Erich werden zo van onder de toonbank gepakt. Genieten dus.

Het adres:
Hung Lam Shop
193 Thong Nhat street
Nha Trang
Tel.nr. 058 38 26 658
Mobiel eigenaar: 09 03 50 90 52
 
Hotel

Mensen vroegen nogal eens: "wat is een behoorlijk hotel in Nha Trang?" Mijn antwoord was altijd "Ana Mandara". De reactie was dan meestal iets van: "uhhhh, dat ziet er wel aardig uit maar valt een beetje buiten ons budget". Ik snapte dat nooit. Ik bedoel. waar praten nu eigenlijk over. Het kost slechts 7-14 M / huisje / nacht. Een vakantie mag toch best wat kosten........? O-)

Ana Mandara is inderdaad mijn persoonlijk favoriete resort in Nha Trang. Ik heb er 2 keer een rondleiding gehad, 1 keer voor onszelf en 1 keer meegeweest met iemand. Als ik veel geld zou hebben zou dit absoluut mijn eerste keus zijn.

Maar wij hebben niet veel geld dus wij zaten altijd in het SeaView hotel. Een heel behoorlijk hotel wat we vroeger ook altijd aanbevolen in de niet-zo-dure categorie. Echter, het is van eigenaar veranderd en er schijnen veel groepen Russische toeristen ondergebracht te worden. Kortom, misschien maar beter niet nemen.

Welke dan wel? Ik weet het niet. Het is zo persoonlijk wat men wil aan luxe en wat men ervoor overheeft. Eén naam wil ik wel noemen: Sunrise hotel. Mijn dochter heeft daar een paar jaar geleden een aantal nachten gezeten voor een gereduceerde prijs (één of andere speciale aanbieding). Ze was zeer enthousiast. Maar ik vrees dat de normale prijzen het gemiddeld vakantiebudget ook te boven gaan. En hoe de situatie nu is weet ik ook niet.

Het beste is tevoren wat te googlen. Maar dat geeft ook geen garantie hebben we al vaker gemerkt. Of gewoon op de bonnefooi en kijken waar je terecht komt. Wie weet is dat gewoon een positieve verrassing.
 
Ongelukken

Het is beter om hier geen ongeluk te krijgen. In mijn half jaar in HCM zag ik dat een overstekende voetganger door een motor werd aangereden. De man bleef een tijdje tamelijk bewegenloos op straat liggen. Toen dat blijkbaar te lang duurde werd er een cyclo aangeroepen en met een paar man werd het slachtoffer erin ge..... (ik neig naar gegooid of gekwakt, het ging niet echt zachtzinnig). Waar hij heen werd gebracht, ik heb geen flauw idee. Hopelijk iets met medische voorzieningen....

Rij en wandel voorzichtig en let op. O-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan