"Hoge" toeren bij stoppen en vraagje over 1ste versnelling

strlen

MF'er
24 mrt 2011
84
0
Hoi,

Ik heb mijn S2R 1000 nu een paar weken en heb er inmiddels aardig wat km's opgezet.
Ondertussen heb ik de volgende dingen gemerkt die ik raar vond of waar ik vraagtekens bij zet of het wel normaal is:

Als ik tot stilstand kom bij een stoplicht ofzo, dan blijft de motor nog een seconde of twee rond de 2000/2500rpm draaien tot hij "doorheeft" dat we stilstaan en hij terugzakt naar 1000rpm. Is dat normaal regelgedrag van de ECU ofzo?

In de eerste versnelling rij ik bij 4000 toeren al 40km/h. Ik woon in een saaie woonwijk waar ik een paar straten stapvoets moet rijden, dus dat is dan ergens tussen de 1000 en 4000rpm in de eerste, maar alles onder de 4000 is behoorlijk stotterig. Enige oplossing voor nu is met een slippende koppeling rijden. Maar ook hier weer de vraag; is dat normaal? Op m'n vierpitter ZZR-600 kon ik prima rustig 20km/h ofzo rijden in de eerste zonder de koppeling te laten slippen. Zou een ander tandwiel (ik heb e.e.a. gelezen over 14T vs 15T tandwielen) kunnen helpen?

Verder heb ik af en toe een raar gevoel en geluid bij het optrekken in de 1ste versnelling, specifiek tijdens het loslaten van de koppeling.
Ik vroeg me af of het normaal was (heb het soms wel, soms niet, kan het niet reproduceren wanneer ik het wil..).

Het is heel lastig uit te leggen, maar het klinkt alsof er onderdelen aanlopen en zo voelt het ook, alsof er iets tegen elkaar aanschuurt.. dan denk ik natuurlijk meteen aan koppelingsplaten, en ik ben die droge koppeling nog niet zo gewend dus ik weet niet of dat een normaal iets is? Gisteravond even gekeken maar op zich zag alles er prima in orde uit..
 
Tja een 2 cilinder bokt nou eenmaal bij lage toeren de 1 noemt het irritant een ander noemt dat "karakter" .
het enig wat idd helpt is een andere tandwielverhouding en misschien een powercommander. Misschien dat een betere afstelling je gelijk van je stoplicht probleem afhelpt.

En ik weet niet of dat voor jouw motor geldt maar volgens mij heeft een Ducati vaak een droge koppeling en die hoor je echt wel.
 
Laatst bewerkt:
Dat hij in de toeren blijft 'hangen' zou valse lucht kunnen zijn.

Toevallig heb ik hetzelfde met mijn oude CB77, maar dat probleem zit in de vervroeging van de ontsteking.
Die werkt met veertjes, en waarschijnlijk zijn de veertjes na 50jaar wat 'slap' geworden, en blijft hij daardoor iets langer vervroegen, en daardoor iets langer hard lopen.

Gewoon pas de koppeling inknijpen als je rond de 1500rpm zit, dan dwing je hem om rustig te lopen. Helpt bij mij in ieder geval.

Maar weet wel zeker dat het geen valse lucht is, sluit dat eerst uit.
 
Hoi,

Ik heb mijn S2R 1000 nu een paar weken en heb er inmiddels aardig wat km's opgezet.
Ondertussen heb ik de volgende dingen gemerkt die ik raar vond of waar ik vraagtekens bij zet of het wel normaal is:

Als ik tot stilstand kom bij een stoplicht ofzo, dan blijft de motor nog een seconde of twee rond de 2000/2500rpm draaien tot hij "doorheeft" dat we stilstaan en hij terugzakt naar 1000rpm. Is dat normaal regelgedrag van de ECU ofzo?

In de eerste versnelling rij ik bij 4000 toeren al 40km/h. Ik woon in een saaie woonwijk waar ik een paar straten stapvoets moet rijden, dus dat is dan ergens tussen de 1000 en 4000rpm in de eerste, maar alles onder de 4000 is behoorlijk stotterig. Enige oplossing voor nu is met een slippende koppeling rijden. Maar ook hier weer de vraag; is dat normaal? Op m'n vierpitter ZZR-600 kon ik prima rustig 20km/h ofzo rijden in de eerste zonder de koppeling te laten slippen. Zou een ander tandwiel (ik heb e.e.a. gelezen over 14T vs 15T tandwielen) kunnen helpen?

Verder heb ik af en toe een raar gevoel en geluid bij het optrekken in de 1ste versnelling, specifiek tijdens het loslaten van de koppeling.
Ik vroeg me af of het normaal was (heb het soms wel, soms niet, kan het niet reproduceren wanneer ik het wil..).

Het is heel lastig uit te leggen, maar het klinkt alsof er onderdelen aanlopen en zo voelt het ook, alsof er iets tegen elkaar aanschuurt.. dan denk ik natuurlijk meteen aan koppelingsplaten, en ik ben die droge koppeling nog niet zo gewend dus ik weet niet of dat een normaal iets is? Gisteravond even gekeken maar op zich zag alles er prima in orde uit..

Natuurlijk een flauw antwoord dat je met een S2R 1000 niet door een woonwijk moet rijden, maar de boodschap was denk ik dat deze machines daar minder geschikt voor zijn. Je moet ze de sporen geven om ze tot hun recht te laten komen. Een 2-cilinder heeft inderdaad als karakteristiek dat deze 'minder soepel' is dan een viercilinder en eerder bokt. Samengenomen met het vettere koppel bij de lage en middentoeren, is dit wel de reden van de liefhebberij van 2-cilinders.

Een kleiner voortandwiel gaat zorgen dat je meer toeren moet maken voor dezelfde snelheid. Dan rij je bijv. 4500 [rpm] bij 40 [km/u]. Je moet je afvragen of je dat wil.

Hoe zit het met rotondes, neem je die in 1 of 2?
 
hij bokt maar tot 40?
de oude superduke deed dit tot 50 - 60, zelfs met een kleiner voor tandwiel.
nouja, de mijne dan wel tenminste :P

oplossing zit hem waarschijnlijk, indien alles mankement vrij is, in het goed afstellen van de motor
 
Wat hogere toeren als je tot stilstand komt is niet raar, doen zowel mijn RSV als mn Multistrada.

De RSV overigens iets meer als de MTS, groter gasklep huis, open systeem etc etc. Langzaam rijden/start stop verkeer/Stadsverkeer raad ik af met alle 2 cilinders. Vinden ze niet leuk, draait t allemaal veels te warm.

Ik rijd ook geen 30 door de wijk, meer richting de 35-40 (jaaa sue me) omdat ik dan in een rustig toerental rijd. uiteraard met kids in de buurt gewoon op de koppeling netjes 30 of daaronder.

Je geluid bij het optrekken is waarschijnlijk een soort geklapper wat je hoort? Dat zijn je platen die even tegenelkaar aan rammelen met een wat hogere snelheid als stationair draaien. Niks aan de hand:)

Of is het anders?
 
Terug
Bovenaan Onderaan