How to: Zend-ontvanger

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.909
110
Den Haag
Zend/ontvanger.

Met oog op een motorvakantie naar de UK & Ierland, en ik toch bezig was met de boel te verbouwen, heb ik de GTR voorzien van een zend/ontvanger voor onderlinge communicatie. En dat heeft goed uitgepakt. Daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zie het reisverslag: http://www.gtr1400.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1111

Buiten dat het handig en gezellig is als je zo nu en dan even kan communiceren, komt het ook de veiligheid ten goede. Je kunt elkaar waarschuwen voor grind in de bocht, gladde wildroosters, schapen, inhalend verkeer en mooie vrouwen. Als de achterste wordt opgehouden kan je als voorste gewoon doorrijden en route aanwijzingen doorgeven. Ook als de onderlinge afstand wat groter wordt is het geen enkel probleem.

Ik heb gekozen voor een UHF transceiver die kan zenden en ontvangen op 400 t/m 470Mhz.(UHF=Ultra High Frequency) En aangezien de ruimte bij een GTR1400 erg beperkt is de portofoon versie. Het voordeel van deze frequentie is dat er niet zo’n hoge antenne nodig is. Bovendien is het bereik uitstekend.

Om niemand in de weg te zitten kan je het beste gebruik maken van de LPD frequenties. (Low Power Device, zoals afstandbedieningen voor auto’s e.d.) Er zijn 69 frequenties beschikbaar. kanaal 01: 433.075MHz t/m kanaal 69: 434.775MHz

Ook er 8 MPR frequenties voor walki talkies, babyfoons, rijscholen e.d.
KANAAL 1, 446.00625 MHZ
KANAAL 2, 446.01875 MHZ
KANAAL 3, 446.03125 MHZ
KANAAL 4, 446,04375 MHZ
KANAAL 5, 446.05625 MHZ
KANAAL 6, 446.06875 MHZ
KANAAL 7, 446.08125 MHZ
KANAAL 8, 446.09375 MHZ

Op de LPD frequenties mag je eigenlijk maar met 10mW (0,01W) vermogen uitzenden, zonder externe antenne. En op de PMR frequenties slechts met 0,5W zendvermogen. Met meer vermogen heb je eigenlijk een zendvergunning nodig. Maar zolang je buiten deze frequenties niemand in de weg zit kom je er wel mee weg.

Ik heb gekozen voor de Wouxun KG-699E met een zendvermogen van 5W.(+/- 70 euro) Maar er zijn overigens ook eenvoudigere portofoons te koop. Zelfs al voor 38 dollar inclusief de verzendkosten! (Zie: 409shop,walkie-talkie,Handheld Transceiver Radio )
Portofoon01.jpg

Om de porto van spanning te kunnen voorzien is een adapter nodig die op de plek van de batterij geklikt kan worden en voorzien is van een sigaretten aanstekerplug.

Er zit geen elektronica in deze plug, op het LEDtje na dan. Deze kan er dus afgeknipt worden en voorzien worden van een connector.
Portofoon02.jpg


De antenne kan er afgeschroefd worden en op de plek van de antenne kan een connector geschroefd worden zodat er een BCN connector op aangesloten kan worden. Een drukknop wordt gebruikt als PTT knop. (Push To Talk) Ik heb twee kabeltjes gebruikt met haakse jack connectoren voor de microfoon ingang en de audio uitgang.
Portofoon03.jpg


Om de portofoon te verbinden met de externe antenne zijn de onderstaande connectors nodig met een stukje coaxkabel van 50ohm.
Portofoon04.jpg


De antenne is een heel erg belangrijk onderdeel. Hiermee staat of valt de bruikbaarheid. Een sterke zender met een zwakke zender zal onvoldoende presteren. En zwakke zender met een goede antenne kan daarentegen wel goede prestaties kunnen halen. De antenne is slechts 37cm lang en is geschikt voor 400 tot 470Mhz.

Voor een motor kan niet iedere antenne gebruikt worden. Er moet gebruik gemaakt worden van een “no ground plane” antenne. Een standaard antenne is bedoeld om bijvoorbeeld op het ijzeren dak van een auto geplaatst te worden. Maar de meeste motoren hebben geen groot ijzer vlak. Gelukkig worden er ook antennes gemaakt voor campers die een plastiic dak hebben. Dit is de Diamond SG-M803N van 39 euro.
Portofoon05.jpg


De onderstaande klem, met een plaatje metaal, is gebruikt om de antenne te bevestigen.
Portofoon06.jpg


De PTT knop is op deze manier bevestigd. Deze keer heb ik een waterdichte knop gebruik. De portofoons hebben ook een VOX functie. Zal je spreekt zal de zender automatisch gaan zenden. Door de lawaaiige omgeving op de motor heb ik hier weinig vertrouwen in en gebruik ik een PTT knop om te spreken.
Portofoon07.jpg


Op de plek van het opbergvakje voor het boordgereedschap is de porto geplaatst. Een paar stukken schuim houden de boel veilig op zijn plaats.
Portofoon08.jpg


Met een klem is de antenne aan de handgrepen van de passagier bevestigd. De passagier heeft hier nauwelijks last van.
Portofoon09.jpg


De antenne staat een beetje schuin zodat de topkoffer gewoon open kan zonder de antenne te raken.
Portofoon10.jpg


Al met al is het mogelijk om voor een bedrag van om en bij 150 euro een motor te voorzien van uitstekende communicatie middelen.
Portofoon11.jpg


Overal in het land staan relais stations op hoge plaatsen. In Amsterdam bijvoorbeeld op de Rembrant toren. Dit zijn gevoelige ontvangers die het ontvangen signaal op een andere frequentie met een hoog vermogen weer uitzenden. Op deze manier kan het bereik vele tientallen kilometers zijn. Maar die zijn eigenlijk alleen voor vergunningshouders.

De porto’s hebben vele instel mogelijkheden. De meeste zijn voor gebruik op de motor niet van belang. De instellingen die wel nut hebben zijn:

- Rogerbeep. Een pieptoon bij het starten met zenden en bij het loslaten van de zendknop. Op de motor is dit zeker handig.
- Busy Channel Lockout. Om te voorkomen dat meerdere mensen tegelijk gaan zenden en door elkaar gaan praten. De zender checkt dan eerst of de boel vrij is.
- CTCSS. Een soort code die er voor zorgt dat je alleen zenders hoort met dezelfde code. Vreemden kunnen er dan niet doorheen komen.
 
Ha kees.
Von foxie heeft enige tijd geleden mijn porto ingebouwd. Nu is het volgende aan ee hand.
als ik mijn motor start. Valt mijn porto soms enige tijd en soms een zeer lange tijd uit. Soms valt die uit als ik schakel en soms als ik over n hobbel rij. Her uitvallen houdt in dat t groene lampje gaat branden ipv het rode lampje of geen lampje.
Vonfoxie weet hoe alles in elkaar zit. Maar t probleem hebben we nooit opgelost gekregen. zou jij zinmen tijd hebben om hier is naar te kijken? Graag hoor ik je reactie.


Dit klinkt als een loscontact ergens. Ik wil er best even naar kijken.

Stuur mij even een PM. (Staat nu uit bij jou)
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week met een maat van me naar Normandië gereden op de motor. Allebei een imc mit-100 op de motor, icm een midland g9.
Wat een gezeur zeg.

We hebben tot nu toe gehad:
- passagier die mij niet kon verstaan
- tweemaal kabelbreuk in headset
- kabelbreuk of verkeerde aansluiting in Porto kabel
- vocht in kastje (zit ingebouwd onder de zadels. Dus liggen droog)

Ik ga die zooi er zo snel mogelijk uit gooien bij terugkomst. Ik wil gewoon een betrouwbaar systeem hebben.
Klinkt eerlijk gezegd ook alsof het voor een deel ligt aan hoe het is aangelegd en in de helm is gestopt. Lijkt niet niet 100% te wijten aan het materiaal.

En, dat vocht in het kastje (neem aan dat intercom kastje bedoelt) komt ergens vandaan dus kennelijk is het niet droog onder de zadels.
 
Laatst bewerkt:
Geloof me, ik heb alle maatregelen genomen om het zooitje netjes in te bouwen. Dit met enkele jaren ervaring met het profesioneel inbouwen van carkits.

Heb de kabels zelfs van begin tot eind in aluminiumtape en isolatietape.

Als je die rommel onder het zadel niet kwijt kunt, kun je het nergens inbouwen. Wmb gewoon inferieure rommel.
 
Rij nu zelf al anderhalf jaar eigenlijk probleemloos met een Autocom set in combinatie met een goede externe antenne en een chinese 5 Watt bamiporto. Moet zeggen, werkt voortreffelijk. Alles geinspireerd door dit topic.

Laatst het bereik getest tussen mijn motor en die van m'n vriendin. Zo tegen de 10 kilometer zijn we maar gestopt, maar niet vanwege het bereik :} Dat is echt top.

Misschien een beetje een topic kaap/kick etc, maar ik heb nog een porto over. Een spiksplinternieuwe Baofeng, misschien dat ik er iemand hier blij mee kan maken:

Baofeng UV-5R 5 watt dual band portofoon (motorcommunicatie)
 
Ik vindt persoonlijk de kabel geen enkel probleem. Het steeds maar weer opladen, en beperkte batterijduur wegen wat mij betreft niet op tegen de nadelen van een kabeltje. Maar ook kabels kunnen stuk gaan natuurlijk.
 
Jawel. Maar dan moet je wel de programmeer kabel gebruiken.

Maar heb je nog steeds problemen?

Erg ver kwam ik niet en die van jou ging steeds naar de UHF of zo. Blihi heeft toen beide kanalen op PMR& gezet. maar die heb ik toen niet meer uitgeprobeerd.
Maar volgens de een was ik wel goed verstaanbaar en volgens de ander weer niet juist dus kan het niet helemaal meer volgen.
Weet wel dat ik niet tevreden ben over de Autocom die ik nu heb. Duur kreng en moet steeds mijn helm dichtdoen om verstaanbaar te zijn over porto en telefoon. Dat had ik bij de oude kit2 niet.
 
Laatst bewerkt:
Erg ver kwam ik niet en die van jou ging steeds naar de UHF of zo. Blihi heeft toen beide kanalen op PMR& gezet. maar die heb ik toen niet meer uitgeprobeerd.
Maar volgens de een was ik wel goed verstaanbaar en volgens de ander weer niet juist dus kan het niet helemaal meer volgen.
Weet wel dat ik niet tevreden ben over de Autocom die ik nu heb. Duur kreng en moet steeds mijn helm dichtdoen om verstaanbaar te zijn over porto en telefoon. Dat had ik bij de oude kit2 niet.

Die autocom kun je als het goed is helemaal regelen. Je zou eens wat kunnen spelen met de positie van de tweede microfoon in je helm. Als je je helm open zet moet die tweede microfoon ervoor zorgen dat ie veel meer wind "hoort" en dus beter gaat versterken. Waar zit die microfoon nu?

Jouw porto stond ingesteld op het monitoren van twee kanalen. Iedere keer dat er ontvangst was op één van de twee schakelde hij over naar dat kanaal en werd dus ook de zender gewisseld. Daarom kon je alleen terugpraten als je geen ontvangst had op het anderer kanaal. Door beide kanalen op hetzelfde porto kanaal te zetten heb ik dat toen opgelost, maar het kan ook anders. Je kunt via het menu naar optie 34 (TDR-AB). Deze staat waarschijnlijk nu op OFF. Zet deze op A of B en je zult altijd op dat kanaal zenden en alleen luisteren op het andere kanaal (maar dan kun je tijdens het rijden niet zomaar omschakelen om op het andere kanaal iets terug te zeggen).

Die nieuwere porto's hebben twee PTT knoppen en die kun je dus zo maken dat je een apart knopje hebt voor kanaal A en kanaal B ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga wat nieuws proberen met mijn systeempje, einde kabel?

CBShop - Albrecht BPA-100 G Bluetooth voor Kenwood

Deze is lastig te combineren met een telefoon, Zumo en bluetooth headset. Meestal heeft zo'n headset maar twee kanalen waarbij 1 bedoeld is voor telefoon en de ander voor navigatie. Dat betekent dat de ene altijd voorang krijgt (en vaak niet te horen is door de passagier).

Die porto-module gedraagd zich als een telefoon en houdt dus het kanaal continu bezet. Deze moet dus op het navigatiekanaal, zodat je telefoon of Zumo er overheen komt. Maar als je de telefoon of Zumo gebruikt voor muziek dan wordt de porto de hele tijd weggedrukt. Verre van ideaal.

Wellicht is dit een alternatief, maar ik heb er geen ervaring mee: Sena SR10

Voeding via de accu is erg lastig, want beide apparaten hebben een USB lader. Het is vaak erg slecht voor de interne accu om deze continu aan de spanning te hangen. Voordeel is wel dat je minder last hebt van storingen omdat het laadcircuit en het verbuikcircuit gescheiden zijn.

De SR-10 komt gewoon met een 12 volt kabeltje...
 
Laatst bewerkt:
Die autocom kun je als het goed is helemaal regelen. Je zou eens wat kunnen spelen met de positie van de tweede microfoon in je helm. Als je je helm open zet moet die tweede microfoon ervoor zorgen dat ie veel meer wind "hoort" en dus beter gaat versterken. Waar zit die microfoon nu?

Jouw porto stond ingesteld op het monitoren van twee kanalen. Iedere keer dat er ontvangst was op één van de twee schakelde hij over naar dat kanaal en werd dus ook de zender gewisseld. Daarom kon je alleen terugpraten als je geen ontvangst had op het anderer kanaal. Door beide kanalen op hetzelfde porto kanaal te zetten heb ik dat toen opgelost, maar het kan ook anders. Je kunt via het menu naar optie 34 (TDR-AB). Deze staat waarschijnlijk nu op OFF. Zet deze op A of B en je zult altijd op dat kanaal zenden en alleen luisteren op het andere kanaal (maar dan kun je tijdens het rijden niet zomaar omschakelen om op het andere kanaal iets terug te zeggen).

Die nieuwere porto's hebben twee PTT knoppen en die kun je dus zo maken dat je een apart knopje hebt voor kanaal A en kanaal B ;)

Geen idee of hij op monitoren van twee kanalen stond. Echter hij deed niet wat jij omschreef. Onder het rijden versprong hij van de
PMR naar het UHF kanaal met mega ruis als gevolg. Terug naar de PMR deed hij niet meer. Dat moest handmatig, ook al kletste heel de wereld via de PMR.

Ruis microfoon zit terhoogte van de mond dus zou met helm open of dicht de juiste filtering moeten toepassen, maar niet dus. Boven de 100 wordt ik onverstaanbaar door de wind. Dit was bij mijn vorige systeem niet, alleen daar was de porto weer te zacht op qua geluid. Ik kwam te zacht door bij andere om voldoende verstaanbaar te zijn. Het nog oudere systeem echter doet het prima maar daar kon mijn telefoon niet meer bij. Heeft namelijk maar twee audio ingangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan