vacuüm meter te leen?

Romeolima

MF'er
21 okt 2013
33
0
Hilversum
Dag mensen,

In mijn queste mijn relatief nieuwe motor (bmw r 1100rs) optimaal aan het lopen te krijgen ben ik alles helemaal strak aan het afstellen en divers onderhoud aan t plegen. Nu ben ik aangekomen bij het stellen van de gaskleppen. En daarvoor heb ik een vacuüm meter nodig.

Heeft iemand in de regio Hilversum die toevallig te leen? Ik heb niet meer dan dubbel nodig maar eentje met 4 aansluitingen werkt net zo goed. Ik zet daar naar believe een sixpackje fijn bier naar keuze of een flesje wijn tegenover :)

Alvast bedankt!

Robin.
 
Laatst bewerkt:
Soort vloeistof (water) maakt het nauwkeuriger met de slangetjes, hoe dunner de inwendige slang hoe nauwkeuriger het is.. bij nader inzien is dat niet zo :$
Waarom niet?

Juist wel, toch?

De schommelingen zijn er door het verschil in druk.

Als je twee keer een hele dikke tuinslang neemt, of twee keer een slang met een binnendiameter van 0,01 mm, dan denk ik dat de uitslag van die tweede variant veel groter zal zijn (in cm's, onderling verschil gemeten).

Je creëert een andere schaalverdeling, om het zomaar te zeggen.
 
Waarom niet?

Juist wel, toch?

De schommelingen zijn er door het verschil in druk.

Als je twee keer een hele dikke tuinslang neemt, of twee keer een slang met een binnendiameter van 0,01 mm, dan denk ik dat de uitslag van die tweede variant veel groter zal zijn (in cm's, onderling verschil gemeten).

Je creëert een andere schaalverdeling, om het zomaar te zeggen.

Het hoogste vacuüm wat bij water kan worden getrokken is geloof ik 15000 mm en dan maakt het niet uit hoe dik de slang is, hoe dikker de slang betekend ook dat over een groter oppervlakte vacuüm wordt getrokken. (jeetje dat is even terug spitten uit de lessen van vroeger, hoop dat ik goed heb op gelet)
 
Het hoogste vacuüm wat bij water kan worden getrokken is geloof ik 15000 mm en dan maakt het niet uit hoe dik de slang is, hoe dikker de slang betekend ook dat over een groter oppervlakte vacuüm wordt getrokken. (jeetje dat is even terug spitten uit de lessen van vroeger, hoop dat ik goed heb op gelet)

Dan kan ik het toch even niet laten hier exact op te antwoorden, niet belerend bedoelt :)

Wat B&Y kzegt klopt in essentie. Alleen is de hoogte van een kolom water (bij atmosferische druk) ongeveer 10000 mm of 10 meter.

Bij een u buis constructie is er sprake van een statisch evenwicht Tussen:


p1 = luchtdruk aan de open zijde = atmosferische druk.
p2 = luchtdruk in de zijde waar de van de gasklep/ carburateur.
ph = hydrostatische druk door vloeistof kolom.

In deze opstelling en toepassing geldt:
Er is een lagere druk in aan de 'motorkant' dan aan de 'open kant': P2 > P1 (anders heb je hele gekke problemen :P )

Dat evenwicht ziet er dan zo uit:
p1 = p2 + ph


Om uit te leggen waarom B&Y gelijk heeft moeten we een stapje naar de krachten maken:

F1 = kracht door luchtdruk aan de open zijde = kracht door atmosferische druk.
F2 = kracht door luchtdruk in de zijde waar de van de gasklep/ carburateur.
Fh = kracht door hydrostatische druk vloeistof kolom.
ρ = dichtheid van de gebruikte vloeistof (bij water: ongeveer 998 kg/m3)
g = zwaartkrachtversnelling = 9,81 m/s2 (op aarde in elk geval)
A = oppervlakte doorsnede van de buis
ph = ρ x g x h (zie hier)
h = hoogteverschil in beide zijden van de u buis (zou eigenlijk genoteerd moeten worden als Δh maar dat laat ik voor de leesbaarheid achterwege)

Hetzelfde soort evenwicht geldt:
F1 = F2 + Fh

F1 = p1 x A
F2 = p2 x A
Fh = ρ x g x h x A

Dat vertaald naar:
p1 x A = p2 x A + (ρ x g x h x A) (haakjes zijn niet noodzakelijk, maar wel zo duidelijk)

Hierin mag A uit de formule gestreept worden omdat het een 'gemene deler' is, en krijg je dus:
p1 = p2 + (ρ x g x h)

Waarmee aangetoond is dat A, en daarmee de diameter van de buis, geen invloed heeft op het hoogteverschil, en dus ook geen invloed heeft op de schaalverdeling.


Om op die 100000 mm of 10 meter terug te komen:

Deze hangt direct samen met de dichtheid van de gebruikte vloeistof: ρ

We waren al gekomen tot:

p1 = p2 + (ρ x g x h)

het 'hoogste vacuüm', of de maximale uitslag op een meetinstrument als deze meet je bij een p2 van 0 bar (oftewel een volledig vacuüm)(op aarde, bij luchtdruk van 1 atmosfeer)

Daarbij krijg je dus:
p1 = 0 + (ρ x g x h)
p1 = ρ x g x h

p1 = 1 atm = 101.325 Pa


Invullen geeft:
101.325 Pa = 998 kg/m3 x 9,81 m/s2 x h

Dus:

h = 101.325 Pa / (998 kg/m3 x 9,81 m/s2)

h = 10,349 m = 10359 mm

Dan zie je dus dat alleen de dichtheid van de vloeistof van belang is voor de schaalverdeling.
En dat is dat :)

Andere factoren hebben alléén invloed op de snelheid waarmee het systeem zich aanpast, de 'gevoeligheid'.
  • Dikkere en langere buis maakt voor een grotere bufferwerking van de lucht voor de meter en massatraagheid van de vloeistofkolom, dus vertraging.
  • Een hoge viscositeit van gebruikte vloeistof zorgt voor weerstand en dus ook vertraging.
  • Daarnaast mag de buis ook niet te dun zijn, anders gaat capilaire werking een rol spelen.

Al met al een heel epistel, maar wel volledig. Hopelijk vind iemand het leuk om te lezen, en wellicht heeft iemand er nog eens iets aan bij zijn eigen zelfbouwmanometer :)


(Voor hen die het belangrijk vinden: ik ben mij bewust van het feit dat mijn in de laatste berekening de significantie misloopt)
 
Leg es uit :)

Edit:
Het enige dat ik heb getracht is uiteenzetten wat er gebeurt als je aan welke variabele sleutelt.

Daarmee probeer ik alleen de misvatting te tackelen dat het gemeten hoogteverschil veranderd als je alleen de diameter van de buis aanpast.

Nauwkeurigheid is nogal veelomvattend. Als je vloeistof en buis goed op elkaar afstemt zijn verschillende goed bruikbare opstellingen denkbaar. O-)
 
Laatst bewerkt:
Leg es uit :)

Edit:
Het enige dat ik heb getracht is uiteenzetten wat er gebeurt als je aan welke variabele sleutelt.

Daarmee probeer ik alleen de misvatting te tackelen dat het gemeten hoogteverschil veranderd als je alleen de diameter van de buis aanpast.

Nauwkeurigheid is nogal veelomvattend. Als je vloeistof en buis goed op elkaar afstemt zijn verschillende goed bruikbare opstellingen denkbaar. O-)
De verplaatsing van de hoeveelheid vloeistof zal min of meer gelijk zijn.

Door een dunner buisje zal het een grotere uitslag in cm'm maken, dan in een dikke buis.

Voorbeeldje:

Dikke buis geeft een uitslag tussen min en max van 1 cm, een dunne buis een uitslag tussen min en max van 20 cm. Ik heb hierbij gewoon maar wat cijfers verzonnen omwille van het voorbeeld :)

In situatie twee is het aflezen veel nauwkeuriger, dan in situatie 1.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De verplaatsing van de hoeveelheid vloeistof zal min of meer gelijk zijn.

Door een dunner buisje zal het een grotere uitslag in cm'm maken, dan in een dikke buis.

Voorbeeldje:

Dikke buis geeft een uitslag tussen min en max van 1 cm, een dunne buis een uitslag tussen min en max van 20 cm. Ik heb hierbij gewoon maar wat cijfers verzonnen omwille van het voorbeeld :)

In situatie twee is het aflezen veel nauwkeuriger, dan in situatie 1.

Misschien zijn de volgende plaatjes beter als voorbeeld:
MORGAN-CARBTUNE.jpg

race_pro_carb_synchronizing_tunner_tool.jpg

Beide meten op eenzelfde motor gelijke vacuüm verschillen.
De tweede is echter veel nauwkeuriger af te lezen, alleen al om de schaalverdeling. Die is ongeveer vier~vijf keer zo hoog als de carbtune.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met het gevaar op een eindeloze discussie, en verder alle respect :). Zoals ik al eerder zei, het is niet mijn bedoeling belerend over te komen, het toeval wil nu eenmaal dat ik deze materie ken.

De verplaatsing van de hoeveelheid vloeistof zal min of meer gelijk zijn.

Door een dunner buisje zal het een grotere uitslag in cm'm maken, dan in een dikke buis.

Dat is dus simpelweg niet waar voor de situatie die ik beschrijf. :N

Bij een grotere diameter zal er een groter volume vloeistof opstijgen naar exact hetzelfde niveauverschil.
Bij een met vloeistof gevulde U buis manometer (met uniforme binnendiameter) is de enige variabele die invloed heeft op de uitslag (hoogteverschil) bij gelijk drukverschil de dichtheid van de gebruikte vloeistof.

Zie : Manometer - Wikipedia
Pressure Calculation for Manometers
Als je doorzoekt vind je meer bronnen...


Er zijn heel veel andere constructies mogelijk waarbij dit principe niet opgaat. Vaak worden combinaties van een andere constructie (verloop in buisdiameter, een gesloten systeem) en materialen gebruikt om een praktisch meetinstrument te krijgen.

Het hele stuk dat ik schrijf is dus alleen interessant als je zelf aan het knutselen slaat omdat je dat leuk vind of kosten wil besparen.

Kant en klaar verkrijgbare systemen werken eigenlijk nooit met een simpele open u buis (is weinig praktisch in vervoer en opslag). De Carbotune uit je eerste plaatje werkt niet eens met vloeistof maar met metalen staafjes (die heb ik zelf afgelopen weekend gebruikt)

Dat nauwkeurig aflezen een heel stuk makkelijker wordt bij grotere uitslag bestrijd ik overigens helemaal niet. das logisch :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan