ander blok inbouwen

Rucarodi

Ja.... noe is't uut z'fasol...😖
3 jan 2012
1.154
2.150
Middelharnis
Geachte mede forummers,

Ik rij op een Laverda650 met injectie, oliegekoeld, twee cilinder parallel en zit er aan te denken om er een BMW F800 blok in te proppen, ook injectie, twee cilinder parallel, fysiek zou het moeten passen (denk ik) alleen vraag ik me af of ik alles van het BMW blok moet aanschaffen zoals gasklephuizen, injectie en brandstof systeem etc of kan ik het systeem van de Laverda één op één gebruiken op dit BMW blok. Enige waar ik dan tegenaan zou kunnen lopen is denk ik krukas en temperatuursensor en de aansluiting op spanningsregelaar

De Laverda is oliegekoeld en de BMW vloeistof....zou ik ik dan ook m'n (olie)radiateurs kunnen gebruiken voor vloeistof?

Ik heb 'm al 10 jaar en een beetje verknocht aan het 'kreng' maar nu gaat het blok wat bij geluiden produceren en doet mij het ergste vrezen, full blown revisie kost knap knaken en als ik voor veel minder een ander blok erin kan zetten......waarom niet is mijn gedachte dan.

Ik zal wss veel tekort door de bocht denken maar daar is 't forum voor toch? Ik hoop dat er techneuten zitten die mij kunnen helpen met info..... ;)
 
Na een paar nachtjes piekeren denk ik dat ik eruit ben..ik vermoed dat de vlotterhoogte niet goed is. Bij het inbouwen van het Kawa blok was ik genoodzaakt om de voorkant van het blok een kleine twee centimeter lager te moeten monteren dan origineel. Ergo...carb's leunen dus ook iets naar voren toe wat dus weer resulteerd in een gewijzigde vlotter hoogte, marginaal, maar toch...

Het probleem doet zich namelijk alleen voor als ik de motor op de jiffy parkeer, als ik 'm rechtop op de paddock zet dan is het euvel weg.

Zou dit kleine verschil in vlotter hoogte ervoor kunnen zorgen dat de vlotternaalden net open komen te staan en dus de vlotterkamers leeg verdampen?

Ik zou dus de vlotter hoogte moeten aanpassen, maar doe ik dit volgens het wphb van de Kawa of zal ik moeten sjoemelen hierin :?

Iemand met ervaring hierin?

Groet Rucarodi...
 
Na een paar nachtjes piekeren denk ik dat ik eruit ben..ik vermoed dat de vlotterhoogte niet goed is. Bij het inbouwen van het Kawa blok was ik genoodzaakt om de voorkant van het blok een kleine twee centimeter lager te moeten monteren dan origineel. Ergo...carb's leunen dus ook iets naar voren toe wat dus weer resulteerd in een gewijzigde vlotter hoogte, marginaal, maar toch...

Het probleem doet zich namelijk alleen voor als ik de motor op de jiffy parkeer, als ik 'm rechtop op de paddock zet dan is het euvel weg.

Zou dit kleine verschil in vlotter hoogte ervoor kunnen zorgen dat de vlotternaalden net open komen te staan en dus de vlotterkamers leeg verdampen?

Ik zou dus de vlotter hoogte moeten aanpassen, maar doe ik dit volgens het wphb van de Kawa of zal ik moeten sjoemelen hierin :?

Iemand met ervaring hierin?

Groet Rucarodi...


Geen ervaring wel beredeneerbaar dat het mogelijk wel mee zal vallen als het twee centimeter is. Er zijn ook genoeg mensen die hun voorvorkpoten 5cm door laten steken en de achterzijde verhogen met dogbones. Ik heb nog nooit gehoord dat dat problemen geeft met de vlotters. Ik heb een Bandit 1200 gehad en zat toen veel in het "grote Bandit subforum op MF. Die Bandits werden zeer regelmatig verhoogt aan de achterzijde en verlaagd aan de voorzijde.

Ergo ik kan je niet echt verder helpen,..

Misschien even in techniek posten met specifiek de aanpassingen die je gedaan hebt?
 
Hmmm...inderdaad, goed beredeneerd, dan zouden hele hordes hier last van moeten hebben ja. Kan ik weer op onderzoek uit dan -O-
Zal er van de week eens wat additief in gooien, kijken of dat helpt, en anders toch maar experimenteren met de vlotter hoogte.

Groet Rucarodi...
 
Tja.....en nu.....de carbs zijn toe aan een revisiesetje vrees ik, m'n hele benzine systeem ook ben ik bang :X

Waar zal ik beginnen, ondertussen zo'n 5.000 km ermee gereden, loopt werkelijk waar als een kogel, als de benzine goed vloeit dan hè.....

Had al geregeld lege vlotterbakjes door, blijkt nu, een lekke pakking, daarbovenop een lekke benzinetank. Dit lek zat bovenop dus alleen lek als de tank helemaal vol zit... B| ...en natuurlijk lekt 't precies op m'n linker powerfiltertje, loopt volgens de wet van de zwaartekracht dóór de carb in de cilinder... :( ..resultaat...vapourlock in de linkercilinder.. :/ kom je dan achter op donderdagavond als je zaterdagmorgen voor 10 dagen op vakantie wil.

Kut...kan ik wéér m'n olie wisselen, had ik net gedaan namelijk -O-

Afijn, de bougie getrokken en leeg gezogen met injectiespuit + slang, dicht gemaakt en hij deed 't weer, geen schade gelukkig..
Dacht dus dat m'n vlotters niet meer helemaal fris waren, geen benzinekraan gemonteerd natuurlijk, dus dan maar een griptang op m'n slang om het af te sluiten 's nachts.

Tijdens de vakantie nog 1,5 uur staan sleutelen aan de carbs, hij had het de hele week super gedaan maar op vrijdagmorgen, na een nachtelijke regenbui wou die slecht starten, rookte wat en sputterde hevig tegen om wakker te worden..''zal wat water zijn'' dacht ik naief....na een kilometer of tien toch maar aan de kant gezet en de carbs getrokken, bleek dus een stukje vloeibare pakking in de rechter vlotterzitting te zitten...godverd....oorzaak van de lekkende vlotterbakjes gevonden dus, ik heb nieuwe rubbers nodig.

O, ja, met een niet afsluitende rechtervlotter loopt 'ie 1 op 8.....als 'ie wel afsluit 1 op 25

Waarschijnlijk heeft dit stukje vloeibare pakking er reeds in gezeten tijdens het afstellen op de Dyno, ik miste gelijk wat in het middengebied -O- ...

Dinsdagavond weer effe op de Dyno, kijken of ik paardjes kan vinden en de zéér kundige Dyno meneer aan de cards laten zitten ipv ikke... :X ...ik probeer en doe veel zelf maar als het niet lukt of als ik ergens in faal dan laat ik het doen.

Maar goed, alleskomgoe :Y ..ik ben zeer tevreden over hoe die rijdt momenteel, ik was met twee vrienden door de Ardennen, Noord-Vogezen, Zuid-Vogezen, iniemieniestukje Zwitserland, het Zwarte woud en het Phalzerwald naar de Eifel gereden voor een weekend met vrienden..2.600 km in 10 dagen met een (volgens de tomtom) gemiddelde van 61 km/uur. Alles zoveel mogelijk over de witte weggetjes op de kaart.

In de bergen rijden is gewoon geweldig op dat ding...terug schakelen voor de bocht, volle damp eruit, opschakelen, doortrekken, remmen etc. etc...heerlijk! En met een 500tje geen angst voor tè hoge snelheids overschrijdingen, powerwheelie's of uitbrekende achterkant en toch de sensatie dat je hard gaat, gewoon gas op die lolly en gaan met dat ding, geweldig!

Ik ga nu een vacuumgestuurde benzinekraan inbouwen en de oude en overbodige aansluitingen definitief dicht maken, ipv provisorisch afdoppen met een stukje slang.

Kleine impressie van de vakantie...
YouTube zuigt enorm met geluid btw...

Ik was met twee Kawa verseys 650 op pad, kon ze nog vrij goed bijhouden.. :9

Groet Rucarodi...
 
Jammer dat die carburateurs lekken,..misschien toch even uit handen geven en helemaal goed laten maken/afstellen. Leuk filmpje,.je hebt een kapotte Laverda toch maar weer tot leven gewekt :}
 
Is zeker jammer, dacht dat ik het ''lek boven'' had _O- goede les trouwens...ouwe meuk gewoon reviseren, niet denken van ''dat gaat nog wel zo'' :N spul is wel 18 jaartjes oud ondertussen

Morgen avond weten we meer....

Groet Rucarodi...
 
Is zeker jammer, dacht dat ik het ''lek boven'' had _O- goede les trouwens...ouwe meuk gewoon reviseren, niet denken van ''dat gaat nog wel zo'' :N spul is wel 18 jaartjes oud ondertussen

Morgen avond weten we meer....

Groet Rucarodi...


Tja een "nieuw" blok is dan toch alweer heel wat jaartjes oud en de afdichtingen en rubbers natuurlijk ook.

Je hoopt eigenlijk dat het allemaal goed gaat omdat je al werk genoeg hebt gedaan aan de fiets. En dan heb je nawerk,..en dat duurt vaak nog veel langer.
Ach als je alles vooruit al weet,....
 
Effe posen met de fiets... :9

full


Onderweg met de Alu koffers, bevallen héél goed, bij de 140 voel ik de achterkant een beetje 'deinen' maar dat komt door het gewicht en de luchtweerstand natuurlijk...
full


En een compilatie gemaakt...enjoy..Kawerda-actie vanaf 6:30...


....en ja, ik reed over een dikke kei, en ja, ik schrok me de pleuris... :X

Groet Rucarodi...
 
Hey, Frank...

beetje rustig aan het Kawerdafront ja... heb de carbs nog voorzien van nieuwe rubbers, pakkingen en O-ringen, lekken nu niet meer *O* ...eindelijk....
verder ben ik nu nieuwe koffers aan het maken, ik had nog twee helmslotjes van de Kawa en die bouw ik erin :Y ..kan ik ze op slot zetten met de motorsleutel.

Ook ben ik aan het zoeken naar andere luchtfilters, ik heb nu van die goedkope dingen d'r op en wil eens kijken of Delo's, twinairs of K&N's beter kunnen zijn. Ik heb namelijk het idee dat met een flinke zijwind er een onder- of overdruk ontstaat bij/rond de filters waardoor het vermogen/toerental inkakt, dus ik zoek filters die dat drukverschil uitvlakken.
Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?

voor de rest lekker rijden met dat ding, loopt voor de rest goed :P

Groet Rucarodi...
 
Je bent weer donders handig bezig zo te horen.

Misschien is het mogelijk om b.v.een K&N type o.i.d. specifiek voor jouw Kawa te kopen?

Voor mijn Dr.Big destijds hadden ze die niet, toen heb ik zelf iets geknutseld, wat ik nooit echt goed afgesteld kreeg.
Het grootste probleem was dat mijn vacuüm carbs gingen overstromen waardoor de motor vol benzine liep en verzoop. Ik denk dat de combinatie vacuüm carb- openluchtfilter niet zo'n goede was. (andere luchtstroming-verstoord vacuüm?).

Toen ik de boel weer origineel had gemaakt qua filter waren alle problemen weer opgelost en had ik mijn beresterke Dr.Big middengebied weer terug.

Wat betreft de zijwind; kan je iets met schermpjes doen?

In ieder geval veel succes en tot gauw!
 
Je bent weer donders handig bezig zo te horen.

Misschien is het mogelijk om b.v.een K&N type o.i.d. specifiek voor jouw Kawa te kopen?

Voor mijn Dr.Big destijds hadden ze die niet, toen heb ik zelf iets geknutseld, wat ik nooit echt goed afgesteld kreeg.
Het grootste probleem was dat mijn vacuüm carbs gingen overstromen waardoor de motor vol benzine liep en verzoop. Ik denk dat de combinatie vacuüm carb- openluchtfilter niet zo'n goede was. (andere luchtstroming-verstoord vacuüm?).

Toen ik de boel weer origineel had gemaakt qua filter waren alle problemen weer opgelost en had ik mijn beresterke Dr.Big middengebied weer terug.

Wat betreft de zijwind; kan je iets met schermpjes doen?

In ieder geval veel succes en tot gauw!

Een Big is zeer gevoelig aan de inlaatzijde.
Daar valt nauwelijks iets mee te doen, behalve origineel laten en een goed en schoon origineel luchtfilter plaatsen.
 
Daar sluit ik me bij aan!
Ik denk dat het voor de meeste motoren het best is, om het motorkarakter standaard te laten.
Voor op straat dan.
Als je met wijzigingen winst boekt, is dat meestal in een bepaald bereik en verlies je in een ander toerengebied hetzelfde of meer v.d. bruikbaarheid.
 
Hey, Frank...

beetje rustig aan het Kawerdafront ja... heb de carbs nog voorzien van nieuwe rubbers, pakkingen en O-ringen, lekken nu niet meer *O* ...eindelijk....
verder ben ik nu nieuwe koffers aan het maken, ik had nog twee helmslotjes van de Kawa en die bouw ik erin :Y ..kan ik ze op slot zetten met de motorsleutel.

Ook ben ik aan het zoeken naar andere luchtfilters, ik heb nu van die goedkope dingen d'r op en wil eens kijken of Delo's, twinairs of K&N's beter kunnen zijn. Ik heb namelijk het idee dat met een flinke zijwind er een onder- of overdruk ontstaat bij/rond de filters waardoor het vermogen/toerental inkakt, dus ik zoek filters die dat drukverschil uitvlakken.
Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?

voor de rest lekker rijden met dat ding, loopt voor de rest goed :P

Groet Rucarodi...

die goedkope filters zijn sowieso heel lastig af te stellen, ik zou altijd voor K&N gaan, dan maar een paar tientjes meer.
In de Hawk zitten ze ook, daarvan is de airbox gewoon veels te klein en loopt ie veel mooier op de pod-filters, die is over het gehele gebied sterker geworden met nog meer top ook.
Maar dat is een v-blok waarbij de filters onder de tank zitten.
 
Dat zijwind probleem heb ik ook wel eens gehad toen de wind mijn benzineslang opzij drukte.
De doorstroming was toen niet goed meer.
Ik loste dat toen (onderweg in Denemarken) op met een tie rapje.

Misschien moet je een koker om je open-filters maken.(evt.met Ram-air tunnels er naar toe).
Ik heb nog een verhaaltje hierover in het boek "The racing motorcycle"-a technical guide for constructors, volume 1.
Er staat ook beschreven hoe je e.e.a. kunt berekenen.
 
Het "probleem" bij de Kawerda is dat alleen als ik een constante snelheid rij ik er last van heb, met een flinke zijwind, bij vol doortrekken weer niet, dan zuigt 'ie wel door
Nu kan ik alles uit de kast trekken en dure filters gaan plaatsen voor die enkele keer dat t voorkomt of gewoon accepteren dat ik geen Japanse aerodynamica engineer ben :X

Straks eerst maar weer eens een grote beurt waar ik ook de kleppen ga stellen, niet dat ik het daar zoek maar dan kan ik dat iig uitsluiten.

Groet Rucarodi...
 
die goedkope filters zijn sowieso heel lastig af te stellen, ik zou altijd voor K&N gaan, dan maar een paar tientjes meer.
In de Hawk zitten ze ook, daarvan is de airbox gewoon veels te klein en loopt ie veel mooier op de pod-filters, die is over het gehele gebied sterker geworden met nog meer top ook.
Maar dat is een v-blok waarbij de filters onder de tank zitten.
 
die goedkope filters zijn sowieso heel lastig af te stellen, ik zou altijd voor K&N gaan, dan maar een paar tientjes meer.
In de Hawk zitten ze ook, daarvan is de airbox gewoon veels te klein en loopt ie veel mooier op de pod-filters, die is over het gehele gebied sterker geworden met nog meer top ook.
Maar dat is een v-blok waarbij de filters onder de tank zitten.

Dat die goedkopere moeilijker zijn af te stellen had ik reeds eerder al gehoord/gelezen, maar zijn K&N's dan in staat om het probleem met de onder of overdruk uit te vlakken?
Misschien toch maar eens proberen dan, als ik ze niet te duur kan aanschaffen...

Groet Rucarodi...
 
Terug
Bovenaan Onderaan