Triumph Sprint 1050 moeilijk van 1 naar 2 bij warm blok

Flit

MF'er
29 mrt 2014
238
2
Tilburg
Sinds een klein half jaar rijdt ik een Triumph Sprint ST 1050 van 2008. Begin dit jaar geïmporteerd vanuit de UK en kort na importeren heeft de motor een uitgebreide beurt gehad (Caramba te Tilburg, hier natuurlijk wel bekend: Martell). Daar werd opgemerkt dat de motor idd nodig toe was aan beurt. Zeer fijne garage!

De laatste tijd merkte ik wanneer er wat langer gereden werd, in ieder geval wat verder als 10-15km, dat schakelen van de 1e naar de 2e versnelling wat stroever ging. Overige versnellingen hebben hier geen last van.

Daarop ben ik aan het spelen geweest met de koppelingskabel wat strakker te zetten op het stuur dmv de stelring. Tot dat ik op het moment aan kwam dat hij te strak stond en bij stevig acceleren het toerental niet lineair meer omhoog ging met de motor, maar sneller > slippende koppeling. Daarop de afstelling van de koppeling weer wat terug gezet, slippende koppeling treed niet meer op. Probleem van soms hakering schakelen van 1 naar 2 bleef zich echter soms voordoen.

Nu heb ik wat langere tijd er al meer gereden en het is echt alleen van 1 naar 2. In zijn vrij krijgen vind ik ook niet zo fijn gaan, maar schijnt wat inherent te zijn aan het type motor/bak. Het schijnt vooral op te treden als het wat warmer weer is en vooral wanneer de olie dus warm is. Bij de laatste beurt is er Castrol RS 10W40 in gegaan. Dat lijkt mij de correcte olie voor de motor en bak in ieder geval. Of zijn er gevallen bekend dat de combinatie van deze olie en deze motor een plakkende koppeling geven? Triumph zelf geeft op dat er 10W40 of 15W50 (maar die laatste is dikker, dus zou nog meer moeten plakken?) van Mobil 1 4T in gaat.

Optie is om de olie (en nieuw filter) te (laten) vervangen door bijvoorbeeld Motul 5100. Zou dat verschil kunnen geven? Of is het gewoon de motor eigen dat van 1 naar 2 soms stroef verloopt? Voor grofweg €50,- heb je natuurlijk verse olie en filters, maar gaat dit wat brengen? Zou bijvoorbeeld de huidige olie al vervuild kunnen zijn, omdat het lange tijd geleden was dat de fiets echt onderhoud heeft gehad?

Als ik de olie peil zit het exact op de streep waar het moet staan, dus niet te veel en niet te weinig. Dat peil ik wel op de middenbok met koude olie.

Alvast bedankt voor de meningen!

ps. Heb al lopen zoeken in de zoek-functie, maar van een plakkende koppeling bij alleen van 1 naar 2 icm een warm blok vind ik eigenlijk niets..
 
Laatst bewerkt:
Op een Duits Tiger 1050 forum menen de gebruikers zelfs het oliepeil te kunnen relateren aan het schakelgedrag van de motor. Nou, ik heb zowel met een te hoog, een correct en een te laag oliepeil gereden met dat ding, en dat voel je echt niet aan het schakelen.
Ook niet toen de motorboer opeens overschakelde op een ander oliemerk. :P

ik moest vanochtend even aan deze post denken toen ik op de motor zat.
ik rijd dus ook een triumph, wel een oudere, en had de afgelopen weken ook best wel last van het steeds minder soepele schakelen. alleen bij mij dan niet alleen van de 1 naar de 2.
ik heb dus vorige week olie ff snel een beetje bijgevuld, het stond op het minimum. verder niet over nagedacht en vandaag voor het eerst sinds die bijvul actie weer opgestapt. ik was allang weer vergeten dat ik had bijgevuld maar merkte na een paar meters al dat het schakelen soepeler ging.
'ik ben vast nog niet helemaal wakker'
maar ook na een aantal km bleef het effect het zelfde... toen pas bedacht ik me dat de olie een beetje was bijgevuld... dat was het enige wat er gewijzigd was na de laatste rit

nog iets geks, een week geleden had ik een beetje haast en wilde ik met 150 - 160 over de snelweg rijden. bij 140 begon hij zo erg te trillen dat mijn tellerpartij een stuk minder leesbaar werd. dus niet harder dan 140 gereden ook.
vanochtend, na bedacht te hebben dat het olie bijvullen een positief effect had gehad op het schakelen, maar weer geprobeerd. zelfs bij 160 valt het trillen nog mee, waar dat aan ligt :?
ook hier weer, het enige wat anders is vandaag ten opzichte van de vorige rit is het oliepeil...
je zou bijna denken dat het bijvullen ook het trillen heeft verholpen :9
 
ik moest vanochtend even aan deze post denken toen ik op de motor zat.
ik rijd dus ook een triumph, wel een oudere, en had de afgelopen weken ook best wel last van het steeds minder soepele schakelen. alleen bij mij dan niet alleen van de 1 naar de 2.
ik heb dus vorige week olie ff snel een beetje bijgevuld, het stond op het minimum. verder niet over nagedacht en vandaag voor het eerst sinds die bijvul actie weer opgestapt. ik was allang weer vergeten dat ik had bijgevuld maar merkte na een paar meters al dat het schakelen soepeler ging.
'ik ben vast nog niet helemaal wakker'
maar ook na een aantal km bleef het effect het zelfde... toen pas bedacht ik me dat de olie een beetje was bijgevuld... dat was het enige wat er gewijzigd was na de laatste rit

nog iets geks, een week geleden had ik een beetje haast en wilde ik met 150 - 160 over de snelweg rijden. bij 140 begon hij zo erg te trillen dat mijn tellerpartij een stuk minder leesbaar werd. dus niet harder dan 140 gereden ook.
vanochtend, na bedacht te hebben dat het olie bijvullen een positief effect had gehad op het schakelen, maar weer geprobeerd. zelfs bij 160 valt het trillen nog mee, waar dat aan ligt :?
ook hier weer, het enige wat anders is vandaag ten opzichte van de vorige rit is het oliepeil...
je zou bijna denken dat het bijvullen ook het trillen heeft verholpen :9

diverse delen krijgen spatsmering. Dat kan best meer zijn bij een hoger opiepeil
 
Verse olie zit er inmiddels in. Morgen of overmorgen een flinke trip maken om te merken wat het doet.

Betere smering en wat soepeler schakelen als hij op minimaal staat of gewoon op gemiddeld, klinkt logisch.

Maar trillingen door olie bijvullen? Want dat klinkt dan weer niet aannemelijk. Heb je de bandjes al bekeken bijvoorbeeld? Wanneer heb je zo snel gereden voor het laatst? Balancering nog ok; geen missende loodjes oid?
 
Laatst bewerkt:
Kleur van de motorfiets is antraciet.

Gisteren een stuk wezen touren (80km), merk tot op heden geen verschil met de 10W40, tov de Motul 5100 die er nu in zit. Van neutraal naar 1 gaat altijd met een ferme tik overigens. Wat ik al gewend was van de vorige motorfiets, een Yamaha.

Vanmiddag nog even warm laten lopen en opnieuw olie peilen. Als dat in orde is zal het wel een kenmerk moeten zijn van deze bak. Enige wat ik nog kan (laten) doen is de ketting en koppelingskabel even na laten kijken. Maar die functioneren prima en de ketting ziet er ook prima uit, ook qua spanning. Dat zal nihil verschil geven.
 
Laatst bewerkt:
Betere smering en wat soepeler schakelen als hij op minimaal staat of gewoon op gemiddeld, klinkt logisch.

Maar trillingen door olie bijvullen? Want dat klinkt dan weer niet aannemelijk. Heb je de bandjes al bekeken bijvoorbeeld? Wanneer heb je zo snel gereden voor het laatst? Balancering nog ok; geen missende loodjes oid?

daarom ook mijn laatste post ;)
schakelen ok maar trillen is raar...

de volgorde:
rit 1 met trillen bij 140
olie bijgevuld
rit 2 en rit 3 geen trillen tot 160 (niet harder gereden)

de bandjes... achter zit er nu alweer 30.000 km op, voor tijdens de eerste rit ongeveer 75 km toen ik op plaats van bestemming was. en banden balanceren zichzelf niet zo goed terwijl het nu nogsteeds beter is dan de eerste rit :P
 
Terug komende op mijn eigen post van de oliewissel van (Castol RS) 10W40 naar (Motul 5100) 15W50: aanrader!

De bak schakelt vooral tussen de versnellingen 2 t/m 6 trefzekerder. Het afdruk moment is beter voelbaar wanneer hij er in valt als je bijvoorbeeld vlug door de versnellingen gaat.

Waar het om te doen was, het stroeve schakelen van 1 naar 2 is een stuk minder stroef geworden. Het is absoluut niet weg, maar een stuk beter als eerst. Beetje karakter zullen we maar zeggen, zo komt het nu over.

Ook viel mij op dat nu lang niet altijd van neutraal naar 1 de ferme tik meer aanwezig was. Vooral laatste stukje naar huis door de binnenstad is dat goed merkbaar met de vele stoplichten.

Het kan per motor, zelfs van hetzelfde merk, type en bouwjaar, verschillen onderling hoe een fiets op bepaalde olie reageert is mij op het hart gedrukt. Maar voor mij blijft er voorlopig niets anders als deze die er nu in zit als verse lading in komen. Motul 5100 dus.

:]

30.000km met een achterband? Dat is geen typfoutje?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan