schroefdraad doorgedraaid

sjoerddl

MF'er
5 jan 2005
44
3
Eelde
Ik heb de olie van mijn motor ververst en bij het weer indraaien van de olie aftapschroef,
met nieuwe ring is het schroefdraad in het carter min of meer door gedraaid.
Nu lekt het rondom de schroef een klein beetje. (4 tot 6 druppen per dag)
Wat is hiervoor de beste oplossing om het weer goed af te dichten.
1 - Is er hiervoor een soort kit om het lekken te stoppen
2 - Moet er nieuw schroefdraad in door middel van helicoils.
3 - Of zit ik vast aan een nieuw carter deel.
Wie kan me zeggen wat ik moet doen.
groet, Sjoerd.
 
Hoi Sjoerd, ik heb dit laatst ook gehad met mijn gsxr. Ik heb toen besloten om het zekere voor het onzekere te nemen en mijn carterpan te demonteren en opnieuw op te tappen(M12) nieuwe plug erin, zitting van carterpan en blok schoonmaken een beetje vloeibare pakking erop en klaar. Ik was achteraf wel blij dat ik dat had gedaan want er lagen al wat spaantjes in de carterpan... Meteen een nieuw filter erop, olie erin en je oliewissel kun je ook weer afvinken ;)
 
He Sjoerd,

Er zijn diverse overmaten carterpluggen te koop met een tap erbij. Neem je oude plug mee naar een goede automaterialenzaak en zij kunnen jou dan wel verder helpen. De meeste universele garages hebben zoiets ook wel in huis, zou je de aanschaf van de tap kunnen besparen. Is een goede oplossing, dat of een helicoils.

Succes
 
Pur? laat maar zitten en een beetje jammer.

Maar met de ander informatie kan ik iets, ik denk dat ik morgen eerst maar eens langs een garage of automaterialen zaak ga en informeer of die een overmaats carterplug hebben en er nieuw draad in kunnen tappen.
Lukt dit niet dan ga ik het oude draad opnieuw tappen en met een klein beetje vloeibare kit op het schroefdraad van de plug weer erin draaien. Ben alleen bang dat ik het niet goed vet/olie vrij krijg, 'k heb namelijk geen carter pan die er zo even onderweg gedraaid kan worden en zit ik weer bij de volgende olie wissel.
Ik laat jullie weten wat/welke oplossing is geworden.

Maar tot zover hartelijk bedankt, Sjoerd
 
Wat je kan doen:

-Dmv kit/vloeibare pakking proberen het lekken te stoppen. Ik zou het niet doen, maar het zal best kunnen.

-Carterpan demonteren, gat opboren, helicoil plaatsen, carterpan terug, carterplug netjes monteren. Uiteraard van tevoren en naderhand olie eraf laten/terug erin gooien. In mijn ogen de beste oplossing als je je carterpan wil redden.

-Andere carterpan regelen en deze monteren. Kan natuurlijk ook maar ik denk dat de helicoil oplossing goedkoper is.

Wat je sowieso kan doen is een momentsleutel kopen zodat je volgende keer niet weer je carterplug doldraait.
 
Klopt en is ook het eerste wat ga aanschaffen.
Alleen was het schroefdraad voor die tijd al niet al te fris, dit merkte ik al tijdens het met de hand weer indraaien van de olie aftapschroef.
Ik heb de motor pas drie weken, Aprilia Pegaso 650 IE, particulier gekocht, en wilde dus de vloeistoffen allemaal vervangen zodat je er zeker van bent dat ze allen zijn ververst.
Verder is 'ie oké.

Sjoerd
 
Waarom een overmaat plug er in? Gewoon een helicoil plaatsen. OEM plug en sterker schroefdraad.


:Y ! , dat is gewoon de beste oplossing.

....rij gewoon effe lang een plaatselijke , goed willende kleine ( auto- ) garage .
Die hebben op zeker een uitgebreide helicoil set liggen .
Met 10 minuutjes werk zit 't weer ( BETER ) als nieuw !

met een beetje voorzichtigheid/handigheid hoeft die carterpan er waarschijnlijk ook niet eens onderuit gehaald te worden. ( maar da's geheel aan jou :) )
 
Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad de pan ook niet demonteren, moet zijn dat je van veel werk houd. Klein beetje lucht (compressor) via je olievuldop, zodat er zo min mogelijk troep (alu) in je carter komt en daarna met de afgetapte olie een keer naspoelen. Plug erin, nieuwe olie erop en gaaaaaan!!

Succes
 
Waarom een overmaat plug er in? Gewoon een helicoil plaatsen. OEM plug en sterker schroefdraad.
:^

Heb ik voor de carterpan van de gsx-f van mijn ouweheer ook gefixt, werkt perfect.

Gewoon ff demonteren die hap, er kan toch geen olie in doordat ie lekt en de olie moet er toch uit als de plug er uitgedraaid wordt. Ff naar je lokale motorboer om er zo'n helicoil in te draaien. Je hebt ook geen troep in je carter als het klaar is doordat je die schoon kan monteren. Geen halve maatregelen treffen, dan blijf je bezig.
 
Laatst bewerkt:
ik vind het niet wijs om de pan te laten zitten als je er in gaat tappen.
Er komt rommel in je carter. Doe het grondig en demonteer te boel even.

onzin, kogellagervet aan je tap smeren, en op de juiste manier tappen, halve slag vooruit, kwart slag terug, vrijwel al je snijresten komen in het vet te zitten.....

Heb heel veel LPG ingebouwd, en daarbij moesten we vaak in spruitstukken tappen, altijd op deze manier gedaan, dus niet 1 x met geluk, honderden keren

hoeveel werveling denk je trouwens dat er onder in je carter ontstaat, zit ook nog een zeef voor je oliepomp
 
:N Niet de pan eronder laten zitten!

Het is misschien verleidelijk omdat het sneller werkt, maar liever doe je het gewoon goed toch?

Heb onlangs exact hetzelfde gehad, pan demonteren is wel wat meer werk, maar sowieso makkelijker om op de werkbank recht te boren dan hangend onder je motor.
En je wil ook niet dat er boorresten in de pan terechtkomen :N
Heb voor 5 tientjes een helicoilset en een tube vloeibare pakking aangeschaft, er een paar uurtjes werk ingestoken en de boel is weer als nieuw :Y

Ow en zorg ervoor dat je de plug weer met de juiste spanning aandraait ;)
Vaak (en vermoedelijk bij mezelf) is te strak aandraaien de oorzaak van alle ellende.
In het WPH van je motor vind je de juiste spanning en een momentsleutel (mocht je die niet hebben) is altijd handig :Y
 
Laatst bewerkt:
nuchter bekeken :

Ga naar een workshop ( 1-mans-garage-bedrijf )

Dit scheelt je de aankoop van de helicoil-set ( want die ligt met die maat tap toch voor de rest van je leven maar ergens in je schuurtje nadat je 'm 1 X gebruikt hebt. )
Flaconnetje blauwe loctite koop je ook niet met een glimlach mbt 't prijs-stickertje wat 'r op staat.

Voor een paar tientjes rij je dus bij de geroutineerde vakman vandaan ( die de pan ook niet gedemonteerd heeft ).


(Het klinkt misschien flauw, ...maar zo reken ik zelf de laatste jaren :
geen juiste spullen = even gauw naar de vakman ) ;)

Je kan natuurlijk ook zelf persé de gebraden haan willen uithangen met je kissie gereedschap van vaderdag en dito krikkie maar dan gaat deze film draaien :

-Ritje naar de dealer voor carter-pakking + seal .

-Even naar de super ijzerhandel/gereedschapzaak ( niet in de buurt en eind rijden ) voor de dure helicoil set + flessie loctite

- Daarna thuis etteren ( voor het éérst ) met je dure helicoil-setje onder je wankel balancerende motortje die op je krikkie staat.

Als uiteindelijk je zaterdag dan naar de bliksem is , en je met een zwarte olie-kop weer binnenkomt is moeders ontstemt , omdat ze alleen de boodschappen heeft moeten doen,
( en zit er die avond misschien ook geen "doppie-doen" meer in :+ )


Resumé : Workshop = goedkoper en sneller

;)
 
Laatst bewerkt:
nuchter bekeken :

Ga naar een workshop ( 1-mans-garage-bedrijf )

Dit scheelt je de aankoop van de helicoil-set ( want die ligt met die maat tap toch voor de rest van je leven maar ergens in je schuurtje nadat je 'm 1 X gebruikt hebt. )
Flaconnetje blauwe loctite koop je ook niet met een glimlach mbt 't prijs-stickertje wat 'r op staat.

Voor een paar tientjes rij je dus bij de geroutineerde vakman vandaan ( die de pan ook niet gedemonteerd heeft ).


(Het klinkt misschien flauw, ...maar zo reken ik zelf de laatste jaren :
geen juiste spullen = even gauw naar de vakman ) ;)

Je kan natuurlijk ook zelf persé de gebraden haan willen uithangen met je kissie gereedschap van vaderdag en dito krikkie maar dan gaat deze film draaien :

-Ritje naar de dealer voor carter-pakking + seal .

-Even naar de super ijzerhandel/gereedschapzaak ( niet in de buurt en eind rijden ) voor de dure helicoil set + flessie loctite

- Daarna thuis etteren ( voor het éérst ) met je dure helicoil-setje onder je wankel balancerende motortje die op je krikkie staat.

Als uiteindelijk je zaterdag dan naar de bliksem is , en je met een zwarte olie-kop weer binnenkomt is moeders ontstemt , omdat ze alleen de boodschappen heeft moeten doen,
( en zit er die avond misschien ook geen "doppie-doen" meer in :+ )


Resumé : Workshop = goedkoper en sneller

;)
_O- _O- _O- _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan