OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
En een FZ6 uit 2004 die alweer 16.000 kilometer daarop heeft gelopen bijna. De 5w40 syntheet.

dit zeker niet gelezen :z

Traditionally, API rated automotive engine oils have been successfully substituted for motorcycle oils, with little or no immediate problems. However, over the long haul, automotive engine oils break down faster in a motorcycle. This is due to the higher rev range of a motorcycle engine, and the fact that an engine oil must also be used to lubricate the transmission and the "wet clutch" design inherent on most modern motorcycles.

Essentially, an automotive engine oil is forced to work harder by doing triple duty lubrication when it was only designed for single duty engine lubrication. This is where a motorcycle oil fills the gap. These oils are specifically designed for the multiple tasks of engine, transmission and wet clutch lubrication. The best of them will maintain their viscosity longer, break down less over a longer period of time and limit metal on metal wear to nearly imperceptible levels.
 
hmm Een tweede keer hetzelfde posten maakt het niet meer waar.
En motorfiets olie....als je daar de jaso ma specs mee bedoeld is de auto olie specificatie plus een slip test voor de natte platen koppeling. Heeft verder weinig met de levensduur te maken.
dit zeker niet gelezen :z

Traditionally, API rated automotive engine oils have been successfully substituted for motorcycle oils, with little or no immediate problems. However, over the long haul, automotive engine oils break down faster in a motorcycle.
Alle oliën worden sneller afgebroken daarom is er ook een kortere verwissel interval.
This is due to the higher rev range of a motorcycle engine, and the fact that an engine oil must also be used to lubricate the transmission and the "wet clutch" design inherent on most modern motorcycles.
door de natte platen koppeling verouderd een olie niet, wordt wel wat viezer ;)
blablabla This is where a motorcycle oil fills the gap.
nee helaas niet jaso ma is alleen natte koppeling test, als de olie aan een bepaalde api voldoet.
These oils are specifically designed for the multiple tasks of engine, transmission and wet clutch lubrication. The best of them will maintain their viscosity longer, break down less over a longer period of time and limit metal on metal wear to nearly imperceptible levels.
Kan maar als dat het geval zou zijn zal er waarschijnlijk nog een paar andere labeltjes op geplakt worden. Ga er maar gewoon vanuit dat de kortere verversingsintervallen er zijn om de snellere veroudering tegen te gaan.
 
Via de uitlaat, zoals iemand al eerder aangaf :P Een katalysator is specifiek ontwikkeld om bepaalde chemische verbindingen om te zetten. Voor zover mijn kennis reikt vindt een katalysator het al niet leuk als er nog teveel zwavel in de brandstof zit, vandaar dat dit er tijdens het raffinageproces zoveel mogelijk uitgehaald wordt (naast het feit dat zwavel-componenten überhaupt niet zo fris zijn).

Smeerolie is een samenstelling van componenten waarvan een deel een niet zo fijne uitwerking heeft op de katalysator :+

Interessant deze opmerking.

Dit probleem heeft mijn auto dus nu ook.
Door vrij hoog olieverbruik van mijn vierwieler krijg ik nu P0420 foutcodes (katalysator efficiency te laag).
De katalysator reinigen in een bad met citroenzuur heeft zo'n 5000 km soelaas geboden, maar nu is de foutcode (na zo'n 4 liter olieverbruik) weer terug gekomen.

Ik ben benieuwd welke olie het minste impact heeft op de katalysator?
 
Interessant deze opmerking.

Dit probleem heeft mijn auto dus nu ook.
Door vrij hoog olieverbruik van mijn vierwieler krijg ik nu P0420 foutcodes (katalysator efficiency te laag).
De katalysator reinigen in een bad met citroenzuur heeft zo'n 5000 km soelaas geboden, maar nu is de foutcode (na zo'n 4 liter olieverbruik) weer terug gekomen.

Ik ben benieuwd welke olie het minste impact heeft op de katalysator?

Probeer Castrol Edge eens, wel lekker duur. ;)
 
Interessant deze opmerking.

Dit probleem heeft mijn auto dus nu ook.
Door vrij hoog olieverbruik van mijn vierwieler krijg ik nu P0420 foutcodes (katalysator efficiency te laag).
De katalysator reinigen in een bad met citroenzuur heeft zo'n 5000 km soelaas geboden, maar nu is de foutcode (na zo'n 4 liter olieverbruik) weer terug gekomen.

Ik ben benieuwd welke olie het minste impact heeft op de katalysator?

verkoop dat wrak man 1 op 1250 .....het is ondertussen een 2T _O-
 
verkoop dat wrak man 1 op 1250 .....het is ondertussen een 2T _O-
Ik weet het.

Toyota Avensis 1.8VVT dat zijn helaas bekende olieslurpers.
Als het binnen de 6 jaar was gebeurd, had ik een nieuw onderblok gekregen.
Probleem met olieschraapveren en kanaaltjes.

Er staat nu 151000 km op en hij is 11 jaar oud.
Auto is voor de rest nog best en olie is bij Action of Hema echt niet zo duur en dan kun je er voor een tientje weer 5000 km vooruit.

Als ik dat ding zo verkoop, dan vind ik het ook lullig en rijd ik hem liever helemaal op.
 
Zoon van mij heeft brand gehad onder zijn toyota starlett, de katalysator vol met olie en uitgebrand. Olieverbruik zat over 1 op 1000.
Kijk er mee uit.
 
mocht je op deze voet verder willen de term is saps en je wil daar zo weinig mogelijk van.

Opgelet, maar gezien je verversingsintervallen misschien niet zo boeiend, deze oliën verouderen te snel in oudere(11 jaar is jong in deze context) motoren(aandrijfdingen niet de 2 wielige gevallen).

Het low saps verhaal is ook de reden waarom je niet olie met een te hoge api rating wil in je motor(2wielige geval nu).
 
Ik weet het.

Toyota Avensis 1.8VVT dat zijn helaas bekende olieslurpers.
Als het binnen de 6 jaar was gebeurd, had ik een nieuw onderblok gekregen.
Probleem met olieschraapveren en kanaaltjes.

Er staat nu 151000 km op en hij is 11 jaar oud.
Auto is voor de rest nog best en olie is bij Action of Hema echt niet zo duur en dan kun je er voor een tientje weer 5000 km vooruit.

Als ik dat ding zo verkoop, dan vind ik het ook lullig en rijd ik hem liever helemaal op.



Kan die katalysator er niet onder vandaan?
Bij de apk weer even terug zetten natuurlijk O-)
 
Kan die katalysator er niet onder vandaan?
Bij de apk weer even terug zetten natuurlijk O-)
Katalysator maakt deel uit van het spruitstuk, dus zit direct achter de cilinderkop en gewoon het eerste deel van je uitlaatsysteem. :+

De 2e kat zit wel wat lager in je uitlaatsysteem, maar daar zit geen lambasonde voor en achter meer.
B.v. de Bank 1 Sensor 1 en Bank 1 Sensor 2 metingen, worden gebruikt om het voldoen aan de milieueisen te meten.
Komt daar een wat mindere waarde uit dan gaat je MIL lampje op een gegeven moment branden en heb je een foutcode in de ECU.
 
Katalysator maakt deel uit van het spruitstuk, dus zit direct achter de cilinderkop en gewoon het eerste deel van je uitlaatsysteem. :+

De 2e kat zit wel wat lager in je uitlaatsysteem, maar daar zit geen lambasonde voor en achter meer.
B.v. de Bank 1 Sensor 1 en Bank 1 Sensor 2 metingen, worden gebruikt om het voldoen aan de milieueisen te meten.
Komt daar een wat mindere waarde uit dan gaat je MIL lampje op een gegeven moment branden en heb je een foutcode in de ECU.


Ok duidelijk :Y
 
Mijn gixxer 750 (k1) verbruikt erg veel olie en geeft af en toe bij vol gas een blauwe wolk. Ik ben van plan om komende winter de pakkingen te vervangen in de hoop dat dit de oorzaak is.

Nou wil ik nog wel voor de winter de eifel een keer in en de nurburgring op. Ik ben dan niet van plan om de motor vol te belasten maar zeg max 10k toeren te draaien.

Een motordealer zegt totdat ik 'm van de winter uit elkaar haal ik het beste wat dikkere olie kan gebruiken. 15w 50. Ik heb geen idee of dat een goed plan is?

wie o wie heeft hier enig verstand van *D
 
Mijn gixxer 750 (k1) verbruikt erg veel olie en geeft af en toe bij vol gas een blauwe wolk. Ik ben van plan om komende winter de pakkingen te vervangen in de hoop dat dit de oorzaak is.

Nou wil ik nog wel voor de winter de eifel een keer in en de nurburgring op. Ik ben dan niet van plan om de motor vol te belasten maar zeg max 10k toeren te draaien.

Een motordealer zegt totdat ik 'm van de winter uit elkaar haal ik het beste wat dikkere olie kan gebruiken. 15w 50. Ik heb geen idee of dat een goed plan is?

wie o wie heeft hier enig verstand van *D
Olieverbruik is doorgaans een kwestie van te veel zuigerspeling en/of speling op de klepgeleiders.
Revisie is duur en bewerkelijk, hoewel je misschien het (de)montagewerk zelf kunt doen met behulp van een werkplaatshandboek.
Een hogere viscositeit kan verbetering geven, maar dan moet je niet met strenge vorst gaan rijden.
 
Olieverbruik is doorgaans een kwestie van te veel zuigerspeling en/of speling op de klepgeleiders.
Revisie is duur en bewerkelijk, hoewel je misschien het (de)montagewerk zelf kunt doen met behulp van een werkplaatshandboek.
Een hogere viscositeit kan verbetering geven, maar dan moet je niet met strenge vorst gaan rijden.

Deze motor is er alleen om op mooie dagen wat rond te slingeren dus die ziet sowieso geen regen of koude temperaturen. In dat geval kan ik het dus veilig proberen?
 
Nou twijfel ik nog over enkele dingen die mensen steeeds anders zeggen.
Ik dacht laat ik hier me vraag doen en zal ik het juiste antwoord krijgen.

Heb een RM125 uit 83

Loopt als een zonnetje!
Tot de koppelingsplaatjes versleten waren.
Toen heb ik nieuwe besteld en erin gedaan.

Nu moet er nog olie bij... heb begrepen dat het ook meteen voor de versnellingsbak is.

Wat voor olie moet of kan er nou allemaal bij?

Gebruik zelf: Racing GP10 motorcycle gearbox olie.
Als goed is, is dat de goede? maar ook de prijzige om na elke rit even te vervangen, Wat ik wel graag wil.

Nou zei iemand tege me: ''je moet gewoon 10w40 halen en erin doen, heb je zelfs bij de action en kan mensen die ermee rondrijden in hun auto of motor''

Is dit waar?

En zoja weet iemand wat er ALLEMAAL in kan?


Alvast bedankt voor alles en hoop weer wijzer te worden:)


En nog iets heel anders... loop altijd te kloten met ontluchten van koelvloeistof systeem.
heeft iemand daar een trucje voor? ik doe nu via me cilinder kop die slang, maar trek ik de slang er te hard af is het hele systeem weer leeg :P
 
Vraagie: kan ik in een gsxr600 k7 Castrol power rs racing 5w40 olie of castrol power1 racing 5w40 olie erin doen?? Kan dat enige kwaad? Wil geen slippende koppeling ofzo 😯

In mn bmw s1000rr doe k wel power1 5w40 maar weet niet of dd gsxr600 ook 5w40 aankan.. Iemand enig idee???
 
Kijk gewoon in je boekje wat er in moet. 5w30 zijn alleen maar dikte waarden bij een bepaalde temperatuur. 5w30 van X zal dezelfde dikte hebben als 5w30 van Y. Een slippende koppeling zal je er sowieso niet van krijgen.
Ik zeg overigens niet dat er geen verschil zit in de oliemerken.
 
Power1 en powerRS zijn exact dezelfde olieën.
De een is voor de UK markt en de ander voor het vaste europa. Zit geen verschil tussen.
De racing varianten zijn vol syntheet en de niet racing is semi syntheet.
Beide zijn JASO MA2; deze certificering is voor natte plaat koppelingen

@ dutcher
Dezelfde olie van merk x en y hoeven niet perse dezelfde dikte te hebben
Onderling zullen er verschillen zijn mbt de cst waarde. Deze bepaald de dikte.
Hier zijn richtlijnen voor (J300 dacht ik) maar dat is dus een minimaal en maximaal. Daartussen mag de fabrikant varieren. De verschillen zullen klein zijn maar verschil is er zeker ;)
 
Laatst bewerkt:
Dus kan geen kwaad als ik ze in de gsxr600 gebruik toch? K ga komende jaar alleen maar circuit rijden met de gsxr dus racing olie is beter neem k aan..

Had een dozijn 5w40 besteld, hoef ze nou niet retour te sturen 😊
 
Dus kan geen kwaad als ik ze in de gsxr600 gebruik toch? K ga komende jaar alleen maar circuit rijden met de gsxr dus racing olie is beter neem k aan..

Had een dozijn 5w40 besteld, hoef ze nou niet retour te sturen 😊
Ik had in mijn oude GSX600F zelfs al 5W40.
Op het circuit reed ik soms met een ZX-10R, deze speciaal met volsyntheet 10W50 afgevuld. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan