GSX600F, een probleemfietsje

crazy987

MF veteraan
7 mei 2012
2.141
3
regio moerdijk
In 2012, zo blij als dat ik was kocht ik mijn eerste echte motor, een GSX600F uit 1998.

Nu 2 jaar later, enkele maanden geleden stond ik helaas stil, ik hoorde wat verkeerds en zette hem maar even aan de kant, er kwam nogal wat rook uit de uitlaat en dat bleef maar gaan, als je hem bij het vaticaan zet denken ze gelijk dat er een nieuwe paus is.
Olieverbruik dus.
Na het probleem niet snel opgelost te hebben maar even een nieuwe motor gekocht en deze er ook maar bij gehouden om te kijken of we het konden fixen.

Nu een maandje of 2 later zijn we wat verder, maar nog geen oplossing.
We hebben het blok uitgebouwd en uit elkaar gehaald voor inspectie.
Kop eraf, cillinderwanden zien er nog goed uit, geen krassen dus de zuigerveren zijn zo te zien nog heel.
hierna de kleppen gedemonteerd en alle 16 de olie-seals vervangen, nu afgelopen weekend eindelijk alles weer een beetje aan kunnen sluiten maar hij rookt nog.

Ondertussen is er een compressiemeter onderweg om toch nog maar even een keer dat te checken.
Maar zijn er verder nog opties waarom de motor zoveel olie verbruikt?
Natuurlijk is de koppakking vervangen evenals de o-ringen (6 stuks).
klepspeling is goed, is na de montage van de nokkenassen gelijk afgesteld.
NAKS is ook nog prima in orde.

Wel even een extra puntje, het luchtfilter zat vol met olie, hoe dat is gekomen geen flauw idee.
Motor heeft volgens de teller +/- 60k gedraaid.
 
Nummers 1 en 4 spreken boekdelen. De olie huishouding (schraapveren) zijn lek, want de zuigers beginnen schoon te spoelen van de olie die vanonder komt.

Rijp voor revisie.

En dan te bedenken dat de kop er dus al af geweest is waarbij jij (jullie??) de boel "goed" bevonden hebben :?

We twijfelde voornamelijk over de speling, en tja, ik wilde zelf graag de voet eraf halen 'Just in case'.
Maarja, pa vond dat niet nodig he ;)

Maar qua revisie, alleen de schraapveren, of de full monty (honen, nieuwe zuigers + veren)?
 
Nooit alleen schraapveren vervangen nee. Eerst demonteren, slotspeling van de zuigerveren meten, cilinder controleren (niet allen op het ontbreken van krassen, maar ook op de aanwezigheid van hoonsporen) en daar vandaan verder kijken.

Staat allemaal in het werkplaatshandboek beschreven.

Of een gezond ruilblokje is idd misschien slimmer ;)
 
Laatst bewerkt:
Nog beter gewoon een 2ehands blokje of desnoods een complete motorfiets scoren voor een paar 100 euro want die dingen kosten bijna niets.

Naja, als ik even snel bij motorparts-online kijk, dan gaan de blokkies tussen de 400 en de 600 weg, zonder vermelde kilometerstand
En op marktplaats allemaal 1997 of ouder blokjes.

Aangezien zuigers + veren rond de 90 euro per stuk zitten, is opknappen nog iets aantrekkelijker.

Nooit alleen schraapveren vervangen nee. Eerst demonteren, slotspeling van de zuigerveren meten, cilinder controleren (niet allen op het ontbreken van krassen, maar ook op de aanwezigheid van hoonsporen) en daar vandaan verder kijken.

Staat allemaal in het werkplaatshandboek beschreven.

Of een gezond ruilblokje is idd misschien slimmer ;)

Dan gaan we van t weekend het blok er weer onderuit halen, kop & voet eruit halen en dan eens verder kijken.
Persoonlijk vind ik het wel snel dat na +/- 60k hij hier al aan toe is, of ligt dat aan mij?
 
Ondertussen zo goed als alles opgemeten wat er te meten valt, behalve de cillinders, dat doet m'n dealer even.
Zuigers & Veren zijn goed, olieschraper doet de dealer ook even.
Kleppen zijn goed en sluiten goed af, dikte in orde.
 
Nummers 1 en 4 spreken boekdelen. De olie huishouding (schraapveren) zijn lek, want de zuigers beginnen schoon te spoelen van de olie die vanonder komt.

Rijp voor revisie.

En dan te bedenken dat de kop er dus al af geweest is waarbij jij (jullie??) de boel "goed" bevonden hebben :?

in een ander topic was er iemand die dacht dat er oil wash te zien was op een zuiger.. daar was het niet van toepassing.. maar hier helaas wel. Duidelijk gevalletje bah met een schoon randje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan