Bout kettingspanner crossmotor zit vast

ruudbrouw

MF'er
6 aug 2010
221
0
BERG EN TERBLIJT
Een bout van de kettingspanner van onze crosser zit muurvast, hij gaat slechts een slag los/vast. Wie weet raad, kruipolie en WD40 werkt helaas niet.
 
Laatst bewerkt:
Vond als ik dit zo lees mijn eigen oplossing zo slecht nog niet.... afbreken doet 'ie toch, uitboren lukt je bijna niet door 't veel te zachte aluminium en stalen bout en de vervelende plek waar dat ding zit.
Als 'ie afbreekt, gewoon er onder of er boven nieuw gat boren, eventueel met helicoil draad er in tappen en klaaaaaaar!
 
Verdient niet de schoonheidsprijs, maar wel zeer effectief!
full
 
Om de hierboven omschreven ellende te vermijden heb ik alle bouten van mijn motor er uitgedraaid en met keramisch vet ingesmeerd en alles weer netjes er in gedraaid. Probleem definitief opgelost. :Y :Y :Y
Deze bouten gaan vastzitten door elektrolyse.
Zie onderstaande uitleg.

Alle metalen hebben een bepaalde rang in edelheid. Goud is het hoogst in rang en dus het meest edel en Magnesium het laagst.
Alle materialen hebben een bepaald spanning niveau (EMF)
Goud hoogste rang: +0.15 Volt
Magnesium legering laagste rang: - 1.56 Volt
Ons probleem zit hier tussen in. Wij nemen bijvoorbeeld een RVS bout: EMF - 0.24Volt smeren daar vervolgens wat kopervet op: - 0.18 Volt en draaien dat in een Aluminium motorblok: - 0.75 Volt. Het potentiaal voor elektrolyse is dus geschapen. Er moet echter nog een factor bijkomen om het elektrolyse proces op gang te brengen, namelijk elektrolyt. Als we nu veel aan de kust rijden of door de pekel dan hebben wij het voor elkaar. Dan vormt er zich mogelijk een zoutbrug tussen de twee materialen en kan de ionen stroom op gang komen. Dan offert het minst edele materiaal (Alu) zich op aan het meest edele materiaal. Moeten wij nu onmiddellijk in paniek raken? :N :N Nee hoor; in de praktijk valt dit alles reuze mee en wel om de volgende reden. Kopervet bestaat voor het grootse deel uit VET. Dit vet vult de ruimte tussen de twee verschillende materialen op; zodanig dat er geen vocht en zout tussen kan komen dus ook geen elektrolyse proces op gang zal komen.
Wij kunnen dus allemaal rustig verder slapen :z :z ons wonder op wielen zal niet spontaan uiteen vallen als wij ontwaken *O* uit onze winterslaap. Keramisch vet is echter theoretisch beter dan kopervet omdat er geen metaal aan is toegevoegd.
 
Dit zou ik ook als eerste proberen, olie op de schroefdraad, zachtjes heen en weer draaien en hopen dat hij steeds iets verder heen en weer kan draaien.
Holy crackers wat een opmerkingen toch weer zeg.
Ik zie weer van allerlei constructieve gedachtes, mechanische waan ideën en de gekste vloeistoffen en zelfs een inductie heater langskomen hier. Geweldig.

Volgens TS zit de bout niet eens vast maar gaat ie 'een slag' Dus de truc is niks meer of minder dat een druppel olie erop en op en neer blijven draaien en VOORKOMEN DAT IE NOG VASTER GAAT ZITTEN.

Het is geen fucking Space Shuttle hoor.
 
Kan iemand me uitleggen waarom ie bij verwarmen met een inductieheater wel los zou komen? Mijn logica zegt dat je enkel de bout verwarmt, deze zet uit, de brug zet minimaal uit. De bout gaat dan toch alleen maar vaster zitten??
 
Kan iemand me uitleggen waarom ie bij verwarmen met een inductieheater wel los zou komen? Mijn logica zegt dat je enkel de bout verwarmt, deze zet uit, de brug zet minimaal uit. De bout gaat dan toch alleen maar vaster zitten??
Mijn ervaring was precies dat. Alle 4 de keren voel je de bout gewoon vastvreten.
Alle opties die hier geopperd worden heb ik geprobeerd, maar zelfs nadat ik de uit bouten de eerste 2 keer had uitgeboord, wilde er zelfs een stuk niet uit komen. De oorzaak moet inderdaad gezocht worden in elektrolyse. Stalen bout in aluminium frame.
 
Kan iemand me uitleggen waarom ie bij verwarmen met een inductieheater wel los zou komen? Mijn logica zegt dat je enkel de bout verwarmt, deze zet uit, de brug zet minimaal uit. De bout gaat dan toch alleen maar vaster zitten??
De corrosie zit als een gesloten laag tussen het staal van de bout en aluminium van de brug. Door de bout behoorlijk te verhitten zet deze uit en kan die laag breken (tot poeder). Een fikse klap met een hamer op de kop van de bout doet vaak hetzelfde.
 
Hoe het met het inductie-verhaal zit, weet ik niet, maar in het geval dat je wél met een snijbrander o.i.d. kan werken, smelt je door het rood-stoken de corrosie op de schroefdraad tussen beide delen, waardoor er meestal beweging in de zaak komt.

Maar nu zit je met de alu achterbrug en die houdt niet van zulke hoge temperaturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan