Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
thanks voor de tip.
Morgen eerst even nieuwe wolfraam elektrodes halen :P na al het slijpen is hij iets kleiner geworden :X
En dan zal ik de "lasjes" weghalen en opnieuw proberen :)
 
Laatst bewerkt:
Stroom omhoog gedaan...nieuwe 2.4 gouden elektrodes gehaald en nieuwe poging.
En het gaat steeds beter *O*
Nu krijg ik ook een fatsoenlijk smeltbad zoals in de filmpjes op youtube.
Let niet op het gat aan de linkerkant, was het gas vergeten open te zetten :+
Op de laatste zit een krater, volgens mij moet ik de postflow iets hoger zetten.
Graag commentaar :)

4DL2I9x.jpg
 
Laatst bewerkt:
Betreffende de krater: Afbouw van de lasstroom gaat dit tegen, niet de post-flow. Het lasapparaat moet niet pats boem de stroom uitzetten maar hem lineair naar 0 [A] laten gaan (binnen een bepaalde tijd).

Verder helpt het ook op het eindpunt wat extra toevoeg materiaal te dippen waarna je je toorts (en dus smeltbad en vlamboog) ietwat terug beweegt naar de reeds gemaakte las.

Succes!
 
EN om het nog gemakkelijker te maken zou je een toevoegstaafje in de radius tussen de profielen kunnen leggen. Je kunt dan wat gemakkelijker een smeltbad over de hele breedte maken. daarna gewoon met een ander staafje toevoegen.

Benno
 
2.4 wolfraam en spanhuls en ingewanden, dat zal je aardig beter afgaan, ampere's idd hoger, er is een tabel van die dikte, daarbij hoort een amperage van..tot.. altijd handig om te weten (voor mij is dat aanvoelen) en bij heelgoedgereedschap.nl ofzoiets koop je die ingewanden heel goedkoop en levert snel.
 
Ik zou hier graag nog even willen terug komen op een ouder onderwerp; het Tig lassen met CuSi.
Oma zat hier al weer een tijdje dus er moest ook nieuw leven in dit topic.

Ik ben van zins een Nico Bakker raceframe te restaureren, er zit een doorgerotte buis in.
De reden daarvan is naar alle waarschijnlijkheid dat er tijdens het vernikkelen vroeger zuur in is achtergebleven.
Nou is zo'n Bakker frame hele dunwandige 1,2mm Chroommolybdeenbuis, die met de vlam zijn hardgesoldeerd.
Waarschijnlijk om dat daardoor minder hitte werd ingebracht en de buis niet verzwakte.

Ik wil de nieuwe buis met Tig lassen aanbrengen maar met CuSi.
Nou wordt er op you tube in al die Tig brazing filmpjes gezegd dat deze manier van lassen eigenlijk niet geschikt is voor constructiewerk?
Is deze techniek dan zwakker dan het oude hardsolderen met de vlam :?

Greetz,
Leo.
 
Nee, met deze techniek komt de sterkte van de CuSi "las" ongeveer overeen met de sterkte van de hardsoldering.
Klopt dat dit inderdaad niet geschikt is voor constructie, maar een dergelijk frame is gebouwd, berekend en aangepast hierop, wat mij betreft kun je hem dus prima CuSi Tig lassen.

Zorg wel dat je voldoende "plakking" krijgt, de metalen smelten niet over in elkaar maar tegen elkaar aan.
Dit lijkt een stuk makkelijk dan het is, goed CuSi lassen is nog een hele kunst, en ik kan het weten, ik heb zelf geen uren maar eerder weken geoefend voordat de lassen niet afbraken aan de rand van de overgang tijdens breekproeven.

:)
 
Ik heb een goed Mig /mag lasapparaat maar geen fles gas. Ik kan een fles argon lenen om een karwei af te maken maar dat is dus geen menggas. Hoe goed is zuiver argon te gebruiken voor ongelegeerd staal? Ik heb hiervoor met menggas gelast en dat ging goed

Thanks
 
Mijn eerste Cusi lasjes gedaan vandaag, het was even zoeken naar de juiste instellingen.
Gaat straks wel mooier worden, het is net weer even heel anders dan Tiggen met staal of alu.
full

Omdat het voor een race frame is wilde ik toch even weten hoe sterk dat mijn product niu was uiteindelijk :+
full

full

full

De pijp is de pijp uit, mijn las heeft gehouden, dat gaat dus wel goed komen.
:W
 
Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit getest maar denk niet dat het gaat lukken.wel eens rvs gelast met (per ongeluk ,stargon c8 ipv c2 )gas voor staal ,en dat wordt dan zo zwart als de kolen.
Dit zijn beide meng gassen met argon plus koolzuur ,alleen in andere verhouding.

Wat nu eigenlijk de vraag bij me opbrengt waarom het bij tig lassen wel kan ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit getest maar denk niet dat het gaat lukken.wel eens rvs gelast met (per ongeluk ,stargon c8 ipv c2 )gas voor staal ,en dat wordt dan zo zwart als de kolen.
Dit zijn beide meng gassen met argon plus koolzuur ,alleen in andere verhouding.

Wat nu eigenlijk de vraag bij me opbrengt waarom het bij tig lassen wel kan ?

Ik heb alleen Argon, en als ik mijn migger moet gebruiken gaat daar gewoon de argon aan, geen problemen , behalve idd een iets donkere las...
Is wel APK laswerk, als het echt mooi moet , pak ik ook voor de APK TIG
 
De hoeveelheid koolzuur (CO2) bepaald hoe 'actief' het smeltbad wordt.
Des te meer koolzuur, des te actiever.
Voor koolstofstaal gebruik je doorgaans 15 tot 20% koolzuur.
Voor RVS 2% en voor alu puur argon.
Dit gaat op voor MIG/MAG.

Bij TIG (tungsten inert gas) gebruik je doorgaans alleen argon voor alle metalen.
 
Om even op mijn vraag voort te borduren:

Ik lees inderdaad overal terug dat het niet handig is om puur argon voor het MIG lassen van laaggelegeerd staal te gebruiken omdat dat geringere penetratie en lelijke/zwakke lassen zou opleveren. Ik denk dat een ervaren lasser daar wel iets acceptabels van kan maken maar aangezien ik ten eerste geen ervaren lasser ben en ten tweede een sportwagen chassis aan het lassen ben waar dus behoorlijk wat kracht op komt te staan neem ik het risico maar niet.

Probleem is dat ik een grote fles argon heb staan, maar geen fles 80/20 of 85/15 menggas heb.

Weet iemand of die flessen inwendig gelijk zijn? ik bedoel: kan ik die fles argon leeg laten lopen en hem laten vullen met menggas?

Die fles argon heb ik voor niks en een vulling menggas is ook niet zo duur maar die flessen dus wel.

Als ik hem kan laten vullen met argon/CO2 zou dat een goede oplossing zijn, weet alleen niet af dat kan.
 
Laatst bewerkt:
Het zou wel kunnen, denk alleen dat een ieder bedrijf die kan vullen dat niet voor je gaat doen in de verkeerde cilinder.

je kunt kijken of je zo'n wegwerp cilinder kunt gebruiken, ik weet niet wat je er voor nodig hebt om die aan te sluiten.

db
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan