Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
Tevens nog snelkoppelingen tbv gasregeling. 3x 10 Ltr/min en 1x 8 Ltr/min. Messing met 1/4" aansluiting. 5 euro/stuk. :W Als je iets kan gebruiken pm me maar.Ben gestopt met laswerk en daarom zijn deze nu over.
Die snelkoppelingen zijn voor zo,n AirProducts fles of niet ?
Ik heb misschien wel interesse in de 8L/min snelkoppeling, maar ik ben pas vrijdag weer thuis.
Dan kan ik kijken of ik die al thuis heb liggen of niet.
 
Qua hardheid maakt het niet zo veel uit, ze worden beide niet hard, maar waarom 1 van deze 2??, is de as ook rvs?

Nee dat niet maar het wordt aanbevolen om koolstohoudende materialen te lassen en..... ik heb het liggen :+
De as is ook niet op een cruciaal punt beschadigt maar meer door lompigheid genekt op een deel waar hij in het frame is opgesloten.

Groet,
Leo.
 
Question: Ik heb al tijden een TIG lasinverter. Nu wil ik hem binnenkort een keer gebruiken voor elektrode lassen. Ik ben de handleiding kwijt maar er staat me iets bij dat ik hiervoor de aarde en toorts moet omwisselen tov TIG lassen.

Klopt dit?
 
Question: Ik heb al tijden een TIG lasinverter. Nu wil ik hem binnenkort een keer gebruiken voor elektrode lassen. Ik ben de handleiding kwijt maar er staat me iets bij dat ik hiervoor de aarde en toorts moet omwisselen tov TIG lassen.

Klopt dit?

ja deze moet je omdraaien. Dus de aarde in de - pool
 
Laatst bewerkt:
Question: Ik heb al tijden een TIG lasinverter. Nu wil ik hem binnenkort een keer gebruiken voor elektrode lassen. Ik ben de handleiding kwijt maar er staat me iets bij dat ik hiervoor de aarde en toorts moet omwisselen tov TIG lassen.

Klopt dit?

Klopt deels....

Op de verpakking staat of de elektrode aan de + of aan de - moet worden verlast.
De meeste (basische) elektroden dienen aan de min verlast te worden.

Als je het merk en type van de elektrode googeld vindt je meestal we een datasheet waar de aanbevolen stroom soort op staat aangegeven.
 
Thanks voor de tips! Ik ben niet zo'n mma lasser, ontstaat meer uit nood O-)

Net even bij lasaulec geweest om elektrodes te halen....alleen maar gootverpakkingen B| Bestel wel wat op het interweb. Zat te denken aan standaard Rutiel elektrodes van +- 2mm dik. Wil er alleen een werkbank mee in elkaar lassen van koker profielen (40x40x2). We gaan het meemaken :Y
 
Oja, niet netjes, vragen om hulp en vervolgens niet meer wat laten horen ;)

Roest onder mijn moeders auto, APK afkeur.

2015-02-24%2009.25.15.jpg


De overzet stukken, it ain't pretty but it does the job.

2015-02-24%2009.26.06.jpg


Na de las, tectiel

2015-02-24%2012.15.07.jpg


andere kant.
2015-02-24%2012.15.23.jpg


Door de onmogelijke hoeken heeft het me een halve elektrode gekost maar ik was uiteindelijk niet zo lang bezig als dat ik had gedacht.

db
 
Wil niet veel zeggen maar het apk station waar ik altijd kom, had dit broddelwerk meteen afgekeurd.
Zo te zien op de foto's zit het niet eens rondom vast gelast.

:^

De reparatie moet deugelijk zijn uitgevoerd met pasklare stukken en minimaal 50% gelast zijn gelijkmatig verdeeld over de gehele omtrek. (proplassen even buiten beschouwing gelaten en uitgaande dat dit een zelfdragende carrosserie betreft)

Indien dit hier niet aan voldoet moet het "reparatie" deel als roest worden beschouwd (geld ook als je hem vast kit, popnagelt etc tenzij de fabrikant dit voorschrijft)

Als keurmeester zijnde zou ik ten eerste sterk mijn twijfel hebben of dit erop gescheten plaatmateriaal daadwerkelijk sterkte terug brengt of enkel een gat afschermt.
Ten tweede is aan de bovenzijde niet gelast en is het dus sowieso afkeur.
 
Volledig goedgekeurd en ja, stevig vast gelast. Er zit nu een stuk profiel omheen van 3 mm staal. Het verroeste deel is volledig opgevangen door het overzetstuk. Het gaatje dat je nog ziet is ontwerp van mazda.

Oja, op de foto zonder tectiel klopt het dat het niet rondom gelast is. Toen moest ik het lasapparaat nog uitpakken.

db
 
Laatst bewerkt:
Haad niet eens afgekeurd mogen worden, 1/3e van een balk mag rondom doorgeroest zijn, zie hier geen volledige doorroesting, maar met roest zijn veel keurmeesters bange hazen, en keuren veel onterecht af
 
Whaahaha. Ik vermoed dat als je op 1 dag bij 10 verschillende stations binnenkomt met een 15 jaar oude auto dat hij even vaak wordt afgekeurd als goedgekeurd. ;)

Ik ben persoonlijk te spreken over het station, ze keuren echt niet alles goed. Mijn eigen auto is in de 4 keer dat ik hem heb laten keuren volgens mij geen een keer direct goedgekeurd, drie keer dezelfde dag wel goedgekeurd vervolgens na wat werk.

Voor de beoordeling van de roest trouwens. D'r zit daar ook nog ergens een trekhaak balk aan gebout. Die had ook nog invloed op de beoordeling werd mij verteld.

PS, als dit een reparatie van een bedrijf was geweest dan zou ik zelf ook niet tevreden zijn geweest ;)

db
 
Laatst bewerkt:
Vraagje over aluminium lassen.
Het lijkt mij leuk om eens een aluminium sloep te bouwen.
Nu heb ik wat youtube filmpjes bekeken van aluminium lassen met de MIG/MAG methode.
Is zoiets goed zelf te doen? Staal lassen gaat me wel goed af.
Als lasapparaat zat ik te denken aan de Kemppi Miniarcmig 200 EVO.
 
Alu Mig lassen is prima aan te leren, zeker als je al ervaring hebt op goed Mag lassen.
Apparaat kan het aan, zit volgens mij zelfs een speciale alu instelling op, nadeel is dat die 2 rols is en als je veel alu moet lassen betekend dat veel opgestroopte draad problemen, maar als je de tijd hebt is het te doen denk ik ;)

Als eerste starten met een teflon liner in je pakket!
 
Alu Mig lassen is prima aan te leren, zeker als je al ervaring hebt op goed Mag lassen.
Apparaat kan het aan, zit volgens mij zelfs een speciale alu instelling op, nadeel is dat die 2 rols is en als je veel alu moet lassen betekend dat veel opgestroopte draad problemen, maar als je de tijd hebt is het te doen denk ik ;)

Als eerste starten met een teflon liner in je pakket!
Dank je voor de info. Dat van de teflon liner had ik al gevonden. Zijn er andere apparaten waarmee je beter alu kan lassen? Moet wel een beetje betaalbaar zijn.
Ik had de Kemmpi gekozen omdat deze makkelijk in te stellen is en omdat je er zowel alu, rvs en staal mee kan lassen.
 
Hallo allen,

Ik ben aan t overwegen een lasmachine te kopen, liefst een op 230volt, omdat dit mij het makkelijkste lijkt,
Ook denk ik eerder aan tiglassen, dan aan een andere vorm,

Welke goede machine is daar t meest geschikt voor,
Voor een redelijk prijs, niet iets wat uit China komt (of dat moet ineens heel goed zijn)

Prijs, geen idee, rond de €400.- ex btw?
Ideen, tips, links?
Vast dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan