Handvatverwarming schakelen zonder relais?

mstx

MF veteraan
5 jun 2011
1.835
0
Zojuist heb ik handvatverwarming aangeschaft bij de motorzaak. Net als bij mijn vorige motor wil ik die eigenlijk aansluiten d.m.v. een relais zodat hij alleen aankan als de verlichting ook aan gaat.
Dus ik vroeg om een relais, maar die hadden ze niet. Ze monteerden het zelf ook altijd zonder relais direct op de bekabeling van de verlichting?? Ik dacht altijd dat dat niet zo veilig was omdat die dunne kabeltjes niet zo veel stroom aan kunnen en kunnen doorbranden.

Ben ik nou gek of zijn zij niet helemaal wijs?
 
Zie ik daar twee rode scotch locks op plaatje?
Het enige voordeel daarvan is dat je meteen weet waar je de storing moet zoeken die je geheid gaat krijgen. Verschrikkelijke dingen die verboden zouden moeten worden.
 
Maakt niet uit, als de verlichting op 5a is gezekerd doe je de verwarming op 3a bijvoorbeeld, zolang de zekering voor de verwarming maar lichter is dan die voor de verlichting.
De originele zekering voor de verlichting verzwaren zou ik je afraden.
hmm, de verwarming trekt 4.4A, de koplampen dus ongeveer 10A en een navi (bijv.) iets meer dan 0.5A.
wanneer de koplamp zekering 15A is zou ik de verwarming op een 5A doen, dan gaat die altijd eerder. maar in dit geval is 4.4 + 10 + 0.5 14.9. even met groot licht seinen en dag verlichting omdat die 15A dat niet trekt..

dat is waar ik aan dacht, dat de "hoofd zekering" van de koplamp het vermogen van het hele circuit niet aankan door toevoeging van de extra dingen.

maarrrrr, wat voor zekering zit er in de kast voor de koplamp?
of kun je een zekering zo vervangen voor een zwaardere?

en ja, ik heb er echt weinig verstand van, daarom vraag ik door. ik leer graag :Y
Als de bedrading en relais zwaar genoeg zijn uitgevoerd levert dat geen problemen op.
Als er 1mm² is gebruikt zou ik het niet doen maar ik verwacht dat het veel dikker is.
De maximale stroom voor het relais staat er op.

Tnx, wist ik niet.
 
Zie ik daar twee rode scotch locks op plaatje?
Het enige voordeel daarvan is dat je meteen weet waar je de storing moet zoeken die je geheid gaat krijgen. Verschrikkelijke dingen die verboden zouden moeten worden.
:^

als je wilt "tappen" van een bestaande draad en je bent te lui om het te doen zoals het echt hoort (ben ik ook hoor, niets mis mee ;) ) dan kun je beter positaps gebruiken
PosiTaps.jpg


zit nu bijna 2 jaar op mijn motor om de pro oiler te voeden :)
 
Zie ik daar twee rode scotch locks op plaatje?
Het enige voordeel daarvan is dat je meteen weet waar je de storing moet zoeken die je geheid gaat krijgen. Verschrikkelijke dingen die verboden zouden moeten worden.

Wees niet bang, die twee liggen al in de oTTo. Zijn inderdaad prut dingen.

Hier een Howto voor de Diversion.

Kees Den Haag in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)"

De draadjes van een Diversion zijn echt te dun. Hij wordt dan echt niet warm genoeg. Koop een relais en een metertje kabel als je verstandig bent...

Heb genoeg kabels liggen, dat is geen probleem. Alleen morgen even een relais halen en AMP stekkers.
Vandaag de tank enzo gedemonteerd en alles netjes weg gewerkt en kabels richting de accu gelegd.
Weet niet hoe dit setje precies werkt, want nadat ik de tank terug geplaatst had en dus met lopende motor kon testen, gaat de control module niet aan :? (100% correct aangesloten en zekering is okay).

:^

als je wilt "tappen" van een bestaande draad en je bent te lui om het te doen zoals het echt hoort (ben ik ook hoor, niets mis mee ;) ) dan kun je beter positaps gebruiken
[afbeelding]

zit nu bijna 2 jaar op mijn motor om de pro oiler te voeden :)

Zie geen verschil tussen de scotch locks en die positaps. Als ergens vocht bij kan komen, gaat het geheid problemen opleveren.

Overgangsweerstand is funest en kan je zekeringbox doen wegsmelten.
Onderstaande met onze vorige auto gehad, afbeelding is niet van mij maar wel zelfde resultaat.
IMG_0048.jpg~320x480
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag twee Oxford Touring Grips (http://www.tenkateshop.com/handvatverwarming-oxford-nieuwste-en-beste-versie-m193-5693?___SID=U) gemonteerd (ëén op mijn fiets en één op die van mijn vriendin). Gewoon, zoals in de handleiding stond omschreven, rechtstreeks op de accu aangesloten. De Oxford heeft een beveiliging tegen 'aan blijven staan'. Er zit vlak voor de accu nog een zekering in de snoeren ingebouwd. Ik ga er vanuit dat het zo goed zit! Het lijkt alsof de TS ook de Oxford Touring Grips heeft, want het fotootje (met tekst) lijkt op de handleiding die ik ook heb ;-)

Werkt allemaal perfect. Nog niet koud genoeg om aan te hebben (moest het nu uitzetten want het was te warm!! _O- ). Morgenochtend waarschijnlijk koud genoeg! *O* 8-) O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan