Z650 met veeeeel blauwe rook

tiger38

MF'er
27 aug 2013
48
4
lommel
Hey,
Ik heb me net voorgesteld en heb al een vraagje :)

Men overleden vriend was bezig aan de z650 en zijn vrouw heeft gevraagd of ik hem verder wilde afbouwen,met veel plezier heb ik dat gedaan maar nu duiken er een paar problemen op.

-koppeling doet het niet meer
-veel blauwe rook

De koppeling,
Nadat men buddy overleden was heeft de Z ongeveer 3 weken daar gestaan met de benzinekraan open: de 2de carb lekte en en er dus afgehaald en nagekeken,de gasschuif bleef hangen door vervuiling.dit opgelost en de carb werkte weer goed maar doordat de carb bleef hangen was alle benzine mee in en over het blok gelopen.
dus de olie eraf gelaten en er kwam bijna 6.5 L benzine met olie uit.
kan dit invloed hebben op de koppeling zodanig dat de platen tegen elkaar blijven plakken?(voorheen deed de koppeling het wel)

De blauwe rook,
ik weet ook dat men vriend de kop eraf heeft gehaald omdat de cerkels(oliekeerringen)vast bleven plakken rond de zuiger.ik weet ook dat hij hem starte nadat hij alles terug ineen had staan en toen ook al blauwe rook gaf.
Gisteren heb ik de uitlaat eraf gehaald en bij de 4de cilinder liep de olie er zomaar uit,bij 3 was het minder en bij 2 en 1 geen olie te zien maar wel heel zwart.
als ik hem starte knalde de 4de cilinder nogal hard en de andere cilinders niet
is het mogelijk dat de zuigerveren weer vast zitten of moet ik het elders zoeken?

De nokkenassen en onsteking heb ik nagekeken en ik denk dat deze goed staan,het merkteken staat op het streepje van 1.4 ,de inlaat nokkenas staat op in en de uitlaatnokkenas staat op z6ex.

Alle info of oplossingen zijn welkom,
Grt,
Tom
 
dat kan, maar dat verklaart dan nog niet de blauwe rook. 6 bar compressie (en dat de carburateurs eraf waren is alleen maar goed want dan kun je niet vergeten om volgas te geven) is wel erg weinig.. zou me niet verbazen als het blok gewoon doodziek is.. zuigerveren zijn al problemen mee geweest in het verleden en nadat ie toen weer gemonteerd werd (zonder dat zuigerveren vervangen zijn..gok ik?) rookte die ook al..

Vind het nogal wat om een blok te reviseren alleen om er as van een overledene doorheen te kunnen jagen. .. wellicht kun je beter de olie geheel aftappen zodat ie nog even loopt zonder rook, en het blok dmv de as ook naar zn laatste rustplaats laten lopen...? klinkt misschien cru maar als je hem eerst goed maakt om dit te kunnen doen zul je het daarna weer opnieuw moeten doen om de motor weer in orde te krijgen... motorblokken zijn niet gemaakt om as te verhappen.


ik begrijp dat het blok nu beroerd loopt, zo in enen of na het klooien?
misschien was het al, maar zoals al gezegd is moet ie eerst een beetje redelijk lopen met een schoon luchtfilter, en een droge uitlaat.
anders blijf je gissen waar die blauwe rook vandaan komt.

naar mijn idee zo dat ding met 6 bar compressie gewoon moeten lopen, zo slecht is dat nou ook weer niet voor zo'n oud ding.
 
Hey,
Terug van effe weg geweest.
Deze week de nokkenassen goed gezet(merkteken gelijk gezet met het streepje naast de T) zoals de manual zegt.
Eerst stonden ze op gelijk met het merkteken op F.
Toen de compressie nog een keer gemeten maar deze bleef onveranderd.
Vandaag terug wat tijd gehad en alles terug gemonteerd(cars,onsteking,enz) en toen geprobeerd te starten maar hij wou niet,op een paar kleine ploffertjes na.Ik wou hem gaan fluschen en dan nadien nog is meten.
De bougies eruit gedraaid om te kijken of ze vonkte,dit was oké. Benzine kreeg hij ook want de bougies waren een beetje nat maar niet kletsnat.
Toen de zaklamp genomen en in de 4de cilinder geschenen en daar zag ik olie van boven aan de cilinderwand hangen wat niet normaal is.
Volgende week toch maar effe open gooien denk ik en de klepseals en zuigerveren is nakijken en eventueel vervangen.
Zal weer een nieuwe ervaring zijn ,men eerste blok dat ik open maak maar zo leer ik ook weer bij,

Grt,
Tom
 
Gisteren het blok open gemaakt met veel voorzichtigheid.
Na het afnemen van de kop zag ik al meteen dat er met cilinder 4 iets niet juist was,er stond olie boven op de zuiger wat bij de andere 3 niet was



vervolgens de rest gedemonteerd om de zuigerveren te checken of deze niet vast zaten.
bij alle 4 de cilinders zitten ze allemaal los maar bij sommige staat het "R" teken aan de onderkant.deze moet ik omdraaien volgens het werkboek



Dus de zuigerveren zitten allemaal los,nog wel even nakijken op welke het "R" teken moet omgedraaid worden.

Ook heb ik de kop eens bekeken en de kleppen van de eerste 3 cilinders waren allemaal droog,de kleppen van de vierde cilinder waren echter nat van de olie.
Een zaklamp genomen en in de inlaat geschenen en bij nr 4 waren de kleppen nat van de olie wat bij de andere 3 niet was.

NR 1 en 2



NR 3 en 4



Dus als mijn denken goed is ;de zuigerveren zijn goed buiten degene met het R teken verkeerd en de klepseals vervangen op alle 8 kleppen om zeker te zijn

grt,
Tom
 
Vind de schraapveren wel ver in de zuiger zitten hoor en de einden zitten al knap bij elkaar.. En heeft die zuiger zoveel loopsporen? Of vertekend het beeld zo?
Maar die schraapveren doen zo geen bibs meer, dus nemen geen olie meer mee terug.

Ze moeten ook niet zo dicht op elkaar zitten de opening van de veren, maar beter 90 graden gedraaid.
 
Laatst bewerkt:
nou heb ik al in diverse topics gelezen over het hoonpatroon in de cilinders,
ik zie ze hier niet.

edit; en de compressie was ook maar 6 bar zei je,
dus waarom niet aanpakken die handel.

eerst wel even een lektest doen bij de kleppen, even wat wasbenzine in de in + uitlaatkanalen en je ziet het vanzelf.
 
Laatst bewerkt:
Die schraapveren vind ik niet zo schokkend, ik zie daar niets vreemds aan.
Maar een omgekeerde zuiverveer wel.
De afschuining van de onderste (2e van boven), moet zo zijn dat het breedste deel aan de onderzijde zit.
Van de bovenste veer weet ik het niet precies, als er een verschil in zit, zit het niet aan de buitenzijde, maar aan de binnenzijde van de veer.
Of de slotjes wel of niet 120 graden gedraaid zitten, maakt niet veel uit, in normaal gebruik vind er altijd een lichte draaiing van de veer, dus van 120 naar 80 en verder.

Wat wel belangrijk is, wat is de ruimte tussen de openingen als deze halverwege de cilinder worden geschoven.
Die maat staat ook aangegeven in het WP boek.
Van de kleprubber zou ik zeggen: hoe dan ook vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan