waarom naftbak vol bij lange stilstand ?

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
13.255
6.125
wezemaal
waarom wordt er altijd aangeraden de naftbak vol te doen bij lange stilstand ? Het nut hiervan ontgaat mij kompleet.
IK heb zelf al 3 keer doorgeroeste naftbakken gehad (niet door mijn toedoen, gewoon in mijn bezit gekomen), en wat daarbij opviel was iedere keer hetzelfde : alle 3 vertoonden een hele lijn van roestplekken, en die lijn komt overeen met het benzineniveau. het is dus hoofdzakelijk daar dat er roestvorming optreed.

Bij het doorbladeren van wat zelfbouwen in het brikkers-forum, stonden enkele mooie foto's die dit illustreerden :

Foto-4NYEY633-D.jpg

Foto-EDPLCPSB-D.jpg


zoals te zien is : amper roest waar geen benzine was, en waarschijnlijk had deze tank héél lang stilgestaan, zodat de benzine volledig kon verdampen en daardoor de roestgrens mee gezakt is tot beneden.

"moderne" benzine heeft er niet veel mee te maken, want de 1ste keer dat ik het tegen kwam was begin jaren '90.

mijn conclusie : nokvol doen is zinloos (lukt je toch nooit) en voorkomt niet dat er roestvorming optreed, je kan enkel "kiezen" op welke hoogte het zal/zou kunnen plaats vinden.
 
Wat is elke keer?
Telkens als je thuis komt?
Ik heb een gpz600 gehad die nooit langer dan 1 dag stil heeft gestaan en die steeds vaker op 3 cilinders ging lopen.
Toen ik de tank opnieuw ging spuiten heb ik deze geleegd in een lichtdoorlatende transparante doorkijk jerrycan en toen bleek dat er liters water onder in de tank stond.
Die motor was toen nog maar 2 jaar oud.
De motor van vrouw lief staat al 7 jaar met regelmaat lang stil met weinig brandstof in de tank.
Behalve een maand of 3 in de winter periode, dan staat hij afgetankt.
En net voor de zekerheid nog even gekontroleerd, maar geen water in de tank.
Dus dat jou motor na 2 jaar dagelijks gebruik liters water bevat in de tank wat via condens zou zijn binnen gekomen, kan ik moeilijk geloven.
Denk toch dat het op een andere manier is binnen gedrongen.
 
I agree.

waarom zou een tank alleen roesten als hij stil staat ?
stel je gebruikt je motor 1x in de week voor ontspanning (dagje rijden, 8u weg van huis).
van de 168uren die er in een week zijn, staat hij er dan 160 stil. Ik denk dat er zo meerdere zijn.
Niemand zal je aanraden om je tank steeds vol te doen. toch staat je motor 95% van de tijd stil en gebeurt er net hetzelfde gedurende de week : condens, water zakt,...blablabla.
Waarom hebben al die moto's dan geen doorgeroeste tank ? En een uitleg dat door het rijden door errosie van de bewegende benzine de roest weer verwijdert wordt wordt niet aanvaard.

ik blijf erbij dat het totaal geen nut heeft.
dan rij je tussen de 20000 en 40000km per jaar afhankelijk ven de gemiddelde snelheid. er zijn maar weinig motorfietsen die dat langer als 10 jaar vol houden en dan is de tank waarschijnlijk nog niet doorgeroest. doorroesten heeft tijd nodig.
 
Bij aflevering aan de pomp mag benzine een kleine hoeveel water bevatten. Alleen kan dat dan toch vrij veel zijn als je een bijna lege opslagtank treft. Dat zakt dan in de benzinetank naar onderen. Omdat dat afgesloten is van de lucht zal er bijna geen corrosie optreden.

Het lijkt wel of dat deze tank een tijd buiten ogeslagen is geweest zonder tankdop.
 
I agree.

waarom zou een tank alleen roesten als hij stil staat ?
stel je gebruikt je motor 1x in de week voor ontspanning (dagje rijden, 8u weg van huis).
van de 168uren die er in een week zijn, staat hij er dan 160 stil. Ik denk dat er zo meerdere zijn.
Niemand zal je aanraden om je tank steeds vol te doen. toch staat je motor 95% van de tijd stil en gebeurt er net hetzelfde gedurende de week : condens, water zakt,...blablabla.
Waarom hebben al die moto's dan geen doorgeroeste tank ? En een uitleg dat door het rijden door errosie van de bewegende benzine de roest weer verwijdert wordt wordt niet aanvaard.

ik blijf erbij dat het totaal geen nut heeft.

het heeft met meerdere factoren te maken,
een voorbeeld;
je komt thuis met een half volle tank en je zet je motor in de schuur, het motorblok is lekker warm en straal die warmte tegen de onderkant van de tank.
nu koelt het s'avonds/s'middags erg snel af en ontstaat er in het deel waar geen brandstof zit veel sneller condens.

een voorbeeld;
als ik met mooi weer [lees warm] s'avonds een rondje doe en ik moet onderweg tanken ga na het tanken altijd zo dit mogelijk met mijn ballen tegen de tank aan zitten, lekker koel. ;)
mocht je de tank nou niet helemaal volgegooid hebben zou je theoretisch al condensvorming kunnen krijgen.
 
De motor van vrouw lief staat al 7 jaar met regelmaat lang stil met weinig brandstof in de tank.
Behalve een maand of 3 in de winter periode, dan staat hij afgetankt.
En net voor de zekerheid nog even gekontroleerd, maar geen water in de tank.
Dus dat jou motor na 2 jaar dagelijks gebruik liters water bevat in de tank wat via condens zou zijn binnen gekomen, kan ik moeilijk geloven.
Denk toch dat het op een andere manier is binnen gedrongen.
Ik heb nergens beweerd dat dat door condens zou komen.
 
die zijn er ook maar er is geen kunststof die volledig benzine dicht is en sterk genoeg is bij een crash. er gaat dus in de loop der jaren benzine damp doorheen lekken waardoor de lak er af komt bladderen. en daar schijnen de klanten ook klachten over te hebben. de oplossing die nu dan wordt gekozen door sommige fabrikanten is een kunststof tank met verwijderbare bekleding voor het uiterlijk maar dan gaan we met z'n allen weer klagen dat het er uit ziet als een tupperware fiets. het is dus nooit goed voor iedereen.
Ik zie op heel veel raceplee's een tank van kunststof. Inderdaad, een plastic kapje er overheen en klaar is clara.

Wat dat klagen betreft heb je gelijk, er zijn weinig mensen zo conservatief als motorrijders. Inclusief me, myself and I....
 
dan rij je tussen de 20000 en 40000km per jaar afhankelijk ven de gemiddelde snelheid. er zijn maar weinig motorfietsen die dat langer als 10 jaar vol houden en dan is de tank waarschijnlijk nog niet doorgeroest. doorroesten heeft tijd nodig.

iemand die enkel in het WE rijdt, zal meestal in de winter ook niet buiten komen.
stel dus 30.000km (gemidddelde van wat je zegt) op 26 dagen (half jaar, de rest is het te koud) gedurende 8u. 30.000/26/8=144km per uur ....

uw kilometers zijn ongelooflijk overschat, en hebben er eigenlijk totaal niets mee te maken. er zijn meer dan moto's genoeg die "regelmatig" gebruikt worden op jaarbasis, maar niet aan 5.000km per jaar komen, en ook die moto's hun tank roest niet weg op 2 jaar.

hoeveel meer tijd is er nodig om door te roesten bij echte stilstand tov af en toe rijden ?
 
het heeft met meerdere factoren te maken,
een voorbeeld;
je komt thuis met een half volle tank en je zet je motor in de schuur, het motorblok is lekker warm en straal die warmte tegen de onderkant van de tank.
nu koelt het s'avonds/s'middags erg snel af en ontstaat er in het deel waar geen brandstof zit veel sneller condens.

een voorbeeld;
als ik met mooi weer [lees warm] s'avonds een rondje doe en ik moet onderweg tanken ga na het tanken altijd zo dit mogelijk met mijn ballen tegen de tank aan zitten, lekker koel. ;)
mocht je de tank nou niet helemaal volgegooid hebben zou je theoretisch al condensvorming kunnen krijgen.

allemaal korrekt.

maar als je dat nu leest, kan je beter je motor niet gebruiken om roest tegen te gaan, toch ?
een motor die iedere dag op en af het werk gebruikt wordt, gaat 2x per dag stil gezet worden met niet volle tank (denk niet dat er zijn die dagelijks iedere keer dat ze bijna op het werk zijn rap de tank vullen, ook niet net voor ze thuis zijn). 2x per dag gaat de tank dus opgewarmd worden, extra condens maken, ...
iemand die woon/werk doet, doet dit dus minstens 11 maand (1 maand verlof), 4 weken per maand, 5 dagen per week, 2x per dag : 440 keer per jaar. iemand die een half jaar 1 dag per week ontspanning met de motor doet, doet dit 26 keer (ik tel bewust maar 1 keer per dag, omdat ik ervan uit ga dat de motor tijdens de dag geen 2 keer volledig afkoeld.

440 tov 26 keer het proces van extra condensvorming ....

en zeg nu zelf : doorrijders/mensen die hun motor voor alle dagen gebruiken, gaan veel minder hun tank uitkuisen dan mensen die hun motor 's winters op stal laten staan. dus doorrijders hebben meer condens in hun tank, dus doorrijders hun tank gaat sneller roesten.


ter info : mijn moto's die de winter moeten overleven in het moto-kot, doen dat zonder tank, die ligt leeg op de niet geisoleerde maar toch vrij droge zolder. omdat er altijd wel een restje benzine inblijft, laat ik die eerst nog een week ofzo in het kot met tankdop open, en ook op zolder blijft de dop open zodat alles kan verdampen.
de moto's in de garage (die niet veel beter geisoleerd is dan het kot, maar net oals de zolder toch wel merkelijk droger) blijven daar gewoon staan zoals ze er het laatst zijn neergezet. na de winter sowieso carbu's uitkuisen en even wat uit de tank laten lopen zodat het eventuele beetje veramelde water er weer uit is.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik mijn tank eens een keer tot in reserve leeg rijd en dan eens boven een emmer op de kop houd puur om te zien wat er dan uit komt... :+
Zodra het warmer is.

In tank van mij zag er niet uit van binnen, 1 en al roest, ik heb hem hier laten behandelen ziet er weer als nieuw uit van binnen.
Motopaint Hogenboom - Wat doen wij?

Ik heb ook een tank zelf gedaan met tank cure helemaal volgens de regels, dat liet na 2 jaar al weer los |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan