Vacuum stelschroeven Z750S loeivast

Kawaz750s1984

Rookie
5 mei 2008
25
0
Castricum
Hallo allemaal!

Ik heb een Z750S uit 2006. Tijdens het synchroniseren van het vacuum kwam ik er achter dat de stelschroefjes erg vast zaten, dus heb ik deze een week in de WD40 laten dobberen. Helaas komen ze totaal niet los. Sterker nog ik heb het al een beetje stuk gedraaid :$
De boutjes zijn erg zacht (iets van messing denk ik). Heeft iemand een idee hoe ik ze er uit krijg? Nieuw gashuis is 2 ruggen :o
 
Schroefdraden invetten. Het zou zo ontzettend mooi zijn als de fabrikanten dat zelfs eens zouden gaan doen...

Bij mijn Fireblade heb ik alle bouten die ooit los zijn geweest, weer met een likje vet terug gezet (inmiddels zijn dat vrijwel alle bouten ;)). Iedere keer als ik ga sleutelen, complimenteer ik mezelf weer. En als er eens een monteur aan moet werken krijg ik ook complimenten, want het is een plezier om aan de motor te werken.

Wel opletten dat je de momenten ietsje verlaagt. Nog nooit wat losgetrild in de 60.000 kilometer die ik er mee heb gereden.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik nog niet ben tegengekomen is een nieuwe sleuf in die messing schroeven maken.

Dat kan met een dremel met slijpschijf of een los zaagblad. Zo te zien op de foto is daar ruimte vrij om te bewegen. Die sleuf hoeft maar 2 à 3 mm diep te zijn. Dat er een sleuf in die schacht komt kan geen kwaad.

Dan een schroevendraaier zo verbouwen/verslijpen dat hij perfect in die sleuf past, een paar tikken op de schroevendraaier geven terwijl je de schroevendraaier linksom onder spanning houdt. Je bent dan op de manier van een slagschroevendraaier bezig.
 
delicaat klusje

De veilige manier

leg het gasklephuis met zo min mogelijk kunststof een tijdje in kokend water en geef wanneer hij doorgewarmd is (minuut of 10) met een dikke doorslag een flinke tik op de schroeven en probeer dan met een goed passende schroevendraaier heen en weer te draaien.

Geen beweging? Voorzichtig warmer maken met een föhn/ verfstripper tot 150 graden en nog eens proberen.

Nog geen beweging? Laten doen door iemand die de garantie geeft het niet te verneuken.

Wel beweging? warm houden en met heen en weer draaien rustig de schroef eruit draaien, schroefdraden schoonmaken, schroefdraden invetten, schroeven terug nieuwe schroeven plaatsen en synchroon stellen.
 
een messing boutje uitboren lijkt erg moeilijk voor enkele mede-forummers..
alleen van de zijlijn roeptoeteren maar daadwerkelijk hulp bieden ho maar

zoek t lekker uit zou ik zeggen :-)

Een messing boutje uitboren zal iedereen wel kunnen.
Roeptoeteren: doe je alleen als je het over een boutje hebt, en stelschroeven bedoelt of vlotters gaat zoeken op een injectie fiets..
Die foto toont duidelijk de stekker aansluitingen van de injectoren!

Uitboren is echt het laatste red middel wat je kunt doen..
en dan nog niet helemaal, je probeert er eerst een stukje in te boren waar je heel voorzichtig een thorax in kunt tikken en weer grip hebt... Zit er eenmaal wat ruimte op (vuil los) kun je ze er zo uitdraaien. Zonder bescherming van vet rotten ze altijd vast...
 
Wat ik nog niet ben tegengekomen is een nieuwe sleuf in die messing schroeven maken.

Dat kan met een dremel met slijpschijf of een los zaagblad. Zo te zien op de foto is daar ruimte vrij om te bewegen. Die sleuf hoeft maar 2 à 3 mm diep te zijn. Dat er een sleuf in die schacht komt kan geen kwaad.

Dan een schroevendraaier zo verbouwen/verslijpen dat hij perfect in die sleuf past, een paar tikken op de schroevendraaier geven terwijl je de schroevendraaier linksom onder spanning houdt. Je bent dan op de manier van een slagschroevendraaier bezig.
ik had de foto niet bekeken

full


fijn als het al zo verprutst is voor er hulp wordt gevraagd :')
 
Ok, hierbij het advies van de dealer: Niks aan doen. Hij had zelf wel eens wat uitbesteed naar een ander bedrijfje. Die kregen het wel voor elkaar, echter zat er geen schroefdraad meer in het gashuis ..

Als het toch zover moet komen (afwijking word merkbaar) kan ik het altijd nog proberen, als dat mislukt is er nog wel wat te krijgen op de 2e hands markt tussen de 100 en 200 euro.
 
Hallo allemaal!

Ik heb een Z750S uit 2006. Tijdens het synchroniseren van het vacuum kwam ik er achter dat de stelschroefjes erg vast zaten, dus heb ik deze een week in de WD40 laten dobberen. Helaas komen ze totaal niet los. Sterker nog ik heb het al een beetje stuk gedraaid :$
De boutjes zijn erg zacht (iets van messing denk ik). Heeft iemand een idee hoe ik ze er uit krijg? Nieuw gashuis is 2 ruggen :o
Jammer dat die dealer er geen zin had. Ik snap dat overigens wel.

Hoe komt het eigenlijk dat je bij die schroeven terecht keam tijdens synchroniseren?
 
Ok, hierbij het advies van de dealer: Niks aan doen. Hij had zelf wel eens wat uitbesteed naar een ander bedrijfje. Die kregen het wel voor elkaar, echter zat er geen schroefdraad meer in het gashuis ..

Als het toch zover moet komen (afwijking word merkbaar) kan ik het altijd nog proberen, als dat mislukt is er nog wel wat te krijgen op de 2e hands markt tussen de 100 en 200 euro.

Een motorzaak waar ze nog geen messing schroefje kunnen/willen/durfen uitboren -O-

Ik geef zelf overigens ook wel eens dat advies, maar dat is dan omdat ze het eerst zelf verneukt hebben en het vervolgens niks mag kosten om het te laten oplossen :z
 
Stuur de set maar op, ik haal het eruit.
Garantie geven kan ik niet omdat ik niet van tevoren exact kan weten hoe vast het zit, maar de kans dat het niet lukt is akelig klein...
Het kost gewoon 70 euro/uur
 
Een motorzaak waar ze nog geen messing schroefje kunnen/willen/durfen uitboren -O-

Ik geef zelf overigens ook wel eens dat advies, maar dat is dan omdat ze het eerst zelf verneukt hebben en het vervolgens niks mag kosten om het te laten oplossen :z
Zoiets.

Daarstraks op de smartphone zag ik in de gauwigheid de foto, en ik dacht aan enkel luchtmengselschroef. Stevig niet goed gekeken, want aan de foto is eigenlijk al te zen hoe en wat.

Een luchtmengselschroef op carburateur die blijft staan in de positie zoals bedoeld, is vaak geen probleem.

En niet goed kunnen synchroonstellen wel. En daarin snap ik de reacties: dit kan niet even zo blijven en 'kijk maar even aan'.

Ik zou het wel doen, en ik snap dat dealers het niet doen. Vind het net als rambabbel wel apart. Makkelijk. Als iemand weet wattie doet (zie bericht zot over delicaat karwei), dan moet dit lukken. Inclusief plaatsing nieuwe schroef.
 
Terug
Bovenaan Onderaan