Kawasaki z750s lekt koelvloeistof bij radiateur

motorAnk

MF'er
31 jul 2011
244
20
Den Haag
Hoi, mijn 2006 kawa z750 s lekt plotseling koelvloeistof bij de aanhechting van de slang rechtsboven op de radiateur. Goed gekeken, maar het lijkt echt uit de voorkant van de slang te komen bij de klem, dus de slang lijkt daar niet sluk. Voelt ook gewoon soepel aan, niet droog of gebarsten.
Druppelen begint na het starten, maar lijkt na een paar km te stoppen. _Lijkt_, zeg ik, want het kan ook dat het verdampt op de warme radiateur voordat het er vanaf druppelt. Meteen naar dealer gereden, maar omdat het daar gestopt was konden ze weinig doen behalve even bijvullen.
Er is onlangs niet aan de slangen gezeten, dus daaraan is niks veranderd. Dus voordat ik daar de klem vaster draai even een vraag:

Wat wild guess van mij (technische noob):
- Kan het zijn dat er een drukventiel te laat open gaat, waardoor de druk te groot wordt en deze langs de slag gaat lekken?

Ben er wel een beetje klaar mee, afgelopen herfst lekte de klepdekselpakking, was al lang blij dat ik weer zonder druppels en ellende kon rijden, stond er ineens een plasje koelvloeistof onder mijn motor _net voordat het lekker weer gaat worden_...

Thx alvast voor iedereen die een hint heeft wat er aan de hand is!
 

Bijlagen

  • IMG_1156.jpg
    IMG_1156.jpg
    147,6 KB · Weergaven: 55
  • IMG_1155.jpg
    IMG_1155.jpg
    281,1 KB · Weergaven: 50
Zelf zou ik als eerste even de slang loshalen en inspecteren. Kan corrosie zijn op de aansluiting, dan is het schoonmaken en terugplaatsen. Bakkie eronder tegen het lekken. Met een beetje geluk kun je de slang een stukje verderop dichtknijpen maar lijkt ook bovenkant radiator te zijn dus verlies van klv zal beperkt zijn.
 
Zelf zou ik als eerste even de slang loshalen en inspecteren. Kan corrosie zijn op de aansluiting, dan is het schoonmaken en terugplaatsen. Bakkie eronder tegen het lekken. Met een beetje geluk kun je de slang een stukje verderop dichtknijpen maar lijkt ook bovenkant radiator te zijn dus verlies van klv zal beperkt zijn.
Thks, goed plan. Is inderdaad hoogste punt van radiateur, eens kijken hoe zoiets lukt zonder lucht in het systeem te krijgen (vuldop radiateur zit onder de tank)
 
Hoi, mijn 2006 kawa z750 s lekt plotseling koelvloeistof bij de aanhechting van de slang rechtsboven op de radiateur. Goed gekeken, maar het lijkt echt uit de voorkant van de slang te komen bij de klem, dus de slang lijkt daar niet sluk. Voelt ook gewoon soepel aan, niet droog of gebarsten.
Druppelen begint na het starten, maar lijkt na een paar km te stoppen. _Lijkt_, zeg ik, want het kan ook dat het verdampt op de warme radiateur voordat het er vanaf druppelt. Meteen naar dealer gereden, maar omdat het daar gestopt was konden ze weinig doen behalve even bijvullen.
Er is onlangs niet aan de slangen gezeten, dus daaraan is niks veranderd. Dus voordat ik daar de klem vaster draai even een vraag:

Wat wild guess van mij (technische noob):
- Kan het zijn dat er een drukventiel te laat open gaat, waardoor de druk te groot wordt en deze langs de slag gaat lekken?

Ben er wel een beetje klaar mee, afgelopen herfst lekte de klepdekselpakking, was al lang blij dat ik weer zonder druppels en ellende kon rijden, stond er ineens een plasje koelvloeistof onder mijn motor _net voordat het lekker weer gaat worden_...

Thx alvast voor iedereen die een hint heeft wat er aan de hand is!
Wat zijn jouw sleutelskills op een schaal van 0-10?
 
Als jij er al klaar mee bent als je in twee seizoenen een pakking en een slang moet vervangen, dan is je plezier al vlug verknalt imo. Onderhoud hoort gewoon bij motorrijden, alles kan kapot gaan. Gewoon repareren en lekker van het seizoen genieten.
 
Komt me allemaal wel bekend voor bij een Kawasaki.
Mijn nieuw gekochte Z750 uit 2008 begon na een tijdje te lekken bij inderdaad ook zo'n koelslang. Aandraaien en klaar.
Een paar jaar later liep er een moer los van de uitlaat bij het blok. Aandraaien en klaar.
Nog een tijdje later begon de kleppendekselpakking aardig te zweten. Maar dat doet het nu nog steeds en schijnt een bekende kwaal te zijn. Niets aan gedaan, waar olie zit kan het niet roesten.

Jij hebt nog wel het oude model, de mijne is het model vanaf 2007.
 
Ben er wel een beetje klaar mee,

Ik denk dat je motor zich daar weinig van aantrekt, wij doen er ook niets mee, je hebt alleen jezelf ermee. Alhoewel, voel je je nu beter, nu je het getypt hebt ?

Kruiskopschroevendraaier pakken en de schroef van de klem een halve ronde strakker draaien, veel moeilijker lijkt me jouw probleem niet te zijn.
 
Als jij er al klaar mee bent als je in twee seizoenen een pakking en een slang moet vervangen, dan is je plezier al vlug verknalt imo. Onderhoud hoort gewoon bij motorrijden, alles kan kapot gaan. Gewoon repareren en lekker van het seizoen genieten.
Ha, gelijk heb je, heb gewoon te weinig sleutelskills (aan de motor) om me er relaxt bij te voelen. Ik ga m aandraaien!
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Wat zijn jouw sleutelskills op een schaal van 0-10?
Voor de motor ongeveer een 3 denk ik, maar mijn fiets, vaatwasser en bv koffiezet automaat kan ik ook uit elkaar halen en fixen dus het is meer dat ik geen idee heb waar iets zit en hoe het werkt, dan dat ik het niet leuk zou vinden om te doen. Heb ook niet echt iemand die mee kan kijken om aanwijzingen te geven, maar misschien gewoon ergens beginnen. :)
 
Voor de motor ongeveer een 3 denk ik, maar mijn fiets, vaatwasser en bv koffiezet automaat kan ik ook uit elkaar halen en fixen dus het is meer dat ik geen idee heb waar iets zit en hoe het werkt, dan dat ik het niet leuk zou vinden om te doen. Heb ook niet echt iemand die mee kan kijken om aanwijzingen te geven, maar misschien gewoon ergens beginnen. :)
Op je zelfbenoemde Level 3 en verdere ervaring met repareren heb je dus vast een schroevendraaier en kan je die klem een beetje extra aandraaien. Je heb zelf al het probleem gespot en hebt een goed vermoeden waar het precies vandaan komt, en bovenstaande proberen kost niets en lost het misschien op. :Y Werkt dat niet kan je alsnog naar een betere motorzaak rijden als die luie dealer waar je eerst was, ik raad je een kleine motorzaak aan, waar de eigenaar ook sleutelt, geen dealer.
 
Voor de motor ongeveer een 3 denk ik, maar mijn fiets, vaatwasser en bv koffiezet automaat kan ik ook uit elkaar halen en fixen dus het is meer dat ik geen idee heb waar iets zit en hoe het werkt, dan dat ik het niet leuk zou vinden om te doen. Heb ook niet echt iemand die mee kan kijken om aanwijzingen te geven, maar misschien gewoon ergens beginnen. :)
Een motor werkt op enthalpieverandering. Als je dat eenmaal weet is de rest kinderspel.O-)
 
Laatst bewerkt:
Voor de motor ongeveer een 3 denk ik, maar mijn fiets, vaatwasser en bv koffiezet automaat kan ik ook uit elkaar halen en fixen dus het is meer dat ik geen idee heb waar iets zit en hoe het werkt, dan dat ik het niet leuk zou vinden om te doen. Heb ook niet echt iemand die mee kan kijken om aanwijzingen te geven, maar misschien gewoon ergens beginnen. :)

Gewoon maar ergens beginnen is bij technische problemen aan je motorfiets niet altijd een goed idee. Je kunt ook erg makkelijk een klein probleem erg veel groter maken door maar gewoon ergens aan te beginnen.

Maar je hebt een heleboel iemanden die kunnen meekijken, nl op dit forum.

Als je naar de foto's kijkt die je plaatst dan komt er dus (mooie schone) koelvloeistof tevoorschijn op het punt waar een slang aan de tuit vast zit van de radiateur. Nou zou de metalen verbinding van die tuit aan de radiateur kunnen lekken maar veel waarschijnlijker is het dat de slang net niet goed genoeg afdicht. Zou zelfs kunnen dat het warm worden van de slang de slang net iets doet uitzetten, binnen de klem uiteraard, wat net genoeg is om het lek af te dichten.

Technische problemen zijn vaak simpel, vooral voor degene die er verstand van hebben natuurlijk.
Aan de andere kant zie je vaak dat mensen die er minder verstand van hebben heel moeilijke dingen bedenken, zoals je zelf al deed met drukventielen.

Wat wild guess van mij (technische noob):
- Kan het zijn dat er een drukventiel te laat open gaat, waardoor de druk te groot wordt en deze langs de slag gaat lekken?

Ben er wel een beetje klaar mee, afgelopen herfst lekte de klepdekselpakking, was al lang blij dat ik weer zonder druppels en ellende kon rijden, stond er ineens een plasje koelvloeistof onder mijn motor _net voordat het lekker weer gaat worden_...

Posten dat je 'er klaar mee bent' geeft niet echt motivatie om je te helpen, als jij er toch al klaar mee bent...waarom zou een ander dan nog moeite voor je doen ?
Nogmaals: 9 tegen 10 dat de schroef een halve slag aandraaien je hele probleem oplost. Dat is 1 minuut werk en echt niet genoeg om te zeggen dat je er klaar mee bent.
 
Ik was er vooral ‘klaar mee’ omdat ik al lang blij was dat ik mijn motor weer druppelloos kon parkeren, en er nu gewoon een plas onder lag. :) Maar heel fijn voor alle hints en tips, ik hou van prutsen en sleutelen, maar juist omdat ik weet dat ik ook dingen stuk kan maken (en dat bij mijn motor iets vervelender is dan bij de vaatwasser) ben ik wat voorzichtiger.
Nu op zoek naar de blinker fluid, die schijn ik ook nodig te hebben bij goed sleutelen. ;)
 
Mag ik iedereen hartelijk danken voor de goede ondersteuning bij deze ontzettend moeilijke en gecompliceerde reparatie. :)

Fairing stukje loshalen, slangklem een slag vaster zetten (vond ik ook echt wel lossig zitten), fairing weer vastzetten.
Alles lijkt weer helemaal lekvrij! *O*

Hierbij schuif ik mijn zelfverklaarde level 3 sleutelervaring naar level 4. :D
Thx iedereen voor de goede analyse!
 
Mag ik iedereen hartelijk danken voor de goede ondersteuning bij deze ontzettend moeilijke en gecompliceerde reparatie. :)

Fairing stukje loshalen, slangklem een slag vaster zetten (vond ik ook echt wel lossig zitten), fairing weer vastzetten.
Alles lijkt weer helemaal lekvrij! *O*

Hierbij schuif ik mijn zelfverklaarde level 3 sleutelervaring naar level 4. :D
Thx iedereen voor de goede analyse!

*D

Nah, tof toch ? Zelf gedaan en t stelde geen reet voor en je kan weer met nog meer vertrouwen kilometers gaan maken.



Maar ik stel voor dat we allemaal deze reply als antwoord gaan markeren, dat heeft ie toch wel verdiend als eerste en enige juiste antwoord :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan