Blauwe rook bij accelereren

Jorisch

MF'er
28 jan 2013
185
4
Valkenswaard
Hallo,

Ik heb van vrienden die achter me reden gehoord dat er nogal een blauwe walm uit mijn uitlaten kwam als ik flink doortrok in toeren.
Als ik echt ver doortrek (tot zo'n 9000 tpm) dan zie ik in mn spiegels ook wat rook hangen.

Dit komt natuurlijk door olie, maar mijn vraag is of dit waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de zuigerveren of de klepseals?

Het gaat om een triumph sprint 900 uit 1996
Max toerental is 9500 dus 9000 is flink gasgeven dus

Bij normaal rijden rookt hij niet, ook niet bij veel belasting
Dus alleen bij hoge toeren
 
Zuiger in bdp zetten en de krukas blokkeren. Vervolgens perslucht op de cilinder zetten via een adapter die je in het boegiegat schroeft. Lucht er op laten staan.
Als je kleppen dan niet lek zijn dan blijven ze tegen de klepzitting aangeperst zitten en kun je na verwijderen van je nokkenassen en alle andere onderdelen die boven je klepstelen en veren zitten, (Dit kun je ook voordat je er perslucht op zet al doen btw) de klepveer schotel indrukken en de klepspietjes verwijderen.
Moet je dus even iets voor maken waarmee je dat rustig en beheersbaar kan doen.
Nu kun je de klepveren verwijderen en dan de klepseal van de klepgeleider af halen en dan de nieuwe plaatsen.
Tis ff een klusje en je moet er wel wat handig voor zijn maar het kan zo wel.


en dat 4 keer? ;)
als je de nokkenassen eruit hebt zijn de kleppen altijd dicht, je moet er alleen even om denken dat je nak niet naar beneden valt.
 
en dat 4 keer?

Ik wil toch altyd van de cilinder waar ik mee bezig ben de klepseals te vervangen, de zuiger in bdp hebben staan want ik moet er niet aan denken dat je door 1 of ander lompe actie of weg vallen van de luchtdruk je kleppen onder in de cilinder pletteren bovenop de zuiger die dan lekker beneden staat.
Probeer ze er dan maar eens weer in te krijgen zonder de kop te lichten.
Als de zuiger van de desbetreffende cilinder wel in bdp staat dan kunnen zeker bij motorfiets moteren de kleppen nooit heel ver naar beneden en krijg je ze dus altyd weer sluitend.

Vond het verder eigenlijk alleen maar een bijdehante opmerking die verder geen toegevoegde waarde had.
En ik ga ervan uit dat als iemand met dit soort klussen bezig gaat dat die iig beschikt over wat verder gaande technische kennis en inzicht en ga dus zeker niet alles letterlijk voor lopen kauwen.
 
maar er was al zoveel gezeverd


Sooowhhhhhh -O- jij doet je nickname echt eer aan zeg :r . Respect -O- Not dus |(

Vertel dan zelf maar ff precies aan TS hoe en wat hij allemaal precies moet doen in de juiste volgorde of nog beter biedt hem je hulp aan en fix het ff voor hem want dat is voor jou vast appeltje eitje :X 8-)
 
Sooowhhhhhh -O- jij doet je nickname echt eer aan zeg :r . Respect -O- Not dus |(

Vertel dan zelf maar ff precies aan TS hoe en wat hij allemaal precies moet doen in de juiste volgorde of nog beter biedt hem je hulp aan en fix het ff voor hem want dat is voor jou vast appeltje eitje :X 8-)


ik heb al een keer gezegd dat ik met de motorex van de problemen af ben.

en zo ingewikkeld is dat niet, dat werd 30 jaar geleden al gedaan,
[perslucht]
 
Juppp slijtage los je op met een andere olie :? |( . Zeker Daarom zijn alle revisie bedrijven ook allemaal onnodig zeker? :X

En dat het 30 jaar geleden zo ook al werd gedaan dat weet ik uit ervaring. 8-)
Toch zie ik het hier op MF vrijwel nooit langs komen als mogelijkheid.
 
Juppp slijtage los je op met een andere olie :? |( . Zeker Daarom zijn alle revisie bedrijven ook allemaal onnodig zeker? :X

En dat het 30 jaar geleden zo ook al werd gedaan dat weet ik uit ervaring. 8-)
Toch zie ik het hier op MF vrijwel nooit langs komen als mogelijkheid.


Slijtage absoluut niet, olieverbruik is goed mogelijk.
 
Ook olieverbruik los je niet op met andere olie. Het kan er hooguit dusdanig door verminderen dat het aanvaardbare waardes aanneemt.

En olieverbruik is ALTIJD het gevolg van slijtage.
 
Laatst bewerkt:
Ook olieverbruik los je niet op met andere olie. Het kan er hooguit dusdanig door verminderen dat het aanvaardbare waardes aanneemt.

En olieverbruik is ALTIJD het gevolg van slijtage.



En daarmee is het probleem opgelost ;)

Is niet de manier en reparatie/revisie is natuurlijk de enige juiste oplossing, maar ik kan me voorstellen dat je daar bij een oude fiets met veel kilometers liever niet meer aan begint.
De klepseals controleren/vervangen is niet duur als je het zelf doet en dat is in dit geval denk ik een goede oplossing, als de schraapveren tenminste niet aan barrels zijn.
Maar de eerste stap is het olieverbruik goed in kaart brengen, en dat is nog niet gebeurt.
 
En daarmee is het probleem opgelost ;)

Is niet de manier en reparatie/revisie is natuurlijk de enige juiste oplossing, maar ik kan me voorstellen dat je daar bij een oude fiets met veel kilometers liever niet meer aan begint.
De klepseals controleren/vervangen is niet duur als je het zelf doet en dat is in dit geval denk ik een goede oplossing, als de schraapveren tenminste niet aan barrels zijn.
Maar de eerste stap is het olieverbruik goed in kaart brengen, en dat is nog niet gebeurt.

Inderdaad, eerst kijken hoeveel olie verbruik

dan evt. bij een beurt die aangewezen olie erin, zou ook geen kwaad kunnen

en als die motor zich het komende jaar bewijst als zijnde een prima, betrouwbare fiets dan kan ik altijd nog de spullen vervangen.
setje zuigerveren was 45 euro, als dat het probleem is dan is dat nog wel te overwegen natuurlijk

direct vervangen icm klepseals

kleppen stellen, en dan direct nieuwe pakkingen overal, dan zit je rond de 300 - 350 euro alles bij elkaar

daar kan ik wel overheen komen, maar dan moet die motor zich eerst maar bewijzen :P


nogmaals iedereen bedankt voor de reacties en discussies
 
Inderdaad, eerst kijken hoeveel olie verbruik

dan evt. bij een beurt die aangewezen olie erin, zou ook geen kwaad kunnen

en als die motor zich het komende jaar bewijst als zijnde een prima, betrouwbare fiets dan kan ik altijd nog de spullen vervangen.
setje zuigerveren was 45 euro, als dat het probleem is dan is dat nog wel te overwegen natuurlijk

direct vervangen icm klepseals

kleppen stellen, en dan direct nieuwe pakkingen overal, dan zit je rond de 300 - 350 euro alles bij elkaar

daar kan ik wel overheen komen, maar dan moet die motor zich eerst maar bewijzen :P


nogmaals iedereen bedankt voor de reacties en discussies

Als je er nieuwe zuigerveren in zet moet er ook een een hoonsteen door de cilinders heen.
 
Ik kom nog maar eens terug op mijn oude topic...

De Triumph loopt nog steeds prima en ik ben er wel een beetje gehecht aan geraakt, dus het plan is nu om wat geld te investeren om de motor naar wens te maken.

Het olie verbruik komt neer op zo'n 1 liter op 3000 km, echt schrikbarend is dit nog niet echt, maar het wordt wel erger. Tegenwoordig rookt hij ook bij stationair draaien een beetje, en je ruikt de verbrande olie ook wel goed.

Dus nog even wat geld sparen en dan over een tijdje de boel open halen en kijken waar het probleem nu echt zit.

Onderdelen zijn wel duur zeg :(

Klepseal al €9/stuk
Top end pakkingset €145

Is toch wel even wat anders dan ik laatst voor het Honda project heb uitgegeven

Als ik dan toch alles open heb zal ik dan direct de distributieketting vervangen? Kost €85, dus dat valt tegenover die pakkingen wel weer mee
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan