Yamaha RDX 125

MichielVerm

MF'er
16 jan 2012
51
0
Zuid West-Vlaanderen
Hallo,

Ik heb recent een Yamaha RDX 125 gekocht en het zag er uit als die al een eindje stil stond.

Ondertussen heb ik alle rubbers binnenin de motor vervangen, ook de pakkingen van de cilinders, oliepomp.
De carburators afgesteld (en gekuisd in een ultrasoonbad) en de onsteking geregeld.
Hij heeft ook een nieuwe batterij en 2 nieuwe bougies+bougiekoppen (elektrisch is hij inorde, op gebied van verlichting, pinkers en dergelijk).

Hij start vlot, maar heeft precies geen kracht genoeg. Max. snelheid van 50km/u

Wanneer ik wil in eerste vertrekken met de brommer dan valt hij bijna stil en heeft precies nooit kracht genoeg. Ook als ik een helling op rij is het een gevecht tussen stilvallen en vooruit raken.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Dit is de RDX:
r1msyu.jpg


Alvast bedankt!

Groeten,
Michiel
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb nog even kunnen werken aan die Yamaha. Wat betreft de condensators en contactpuntjes: ze komen van deze site:


http://yambits.co.uk/rd125-condenser-p-4591.html


Nu heb ik het probleem met die brommer dat hij terug op 1 cilinder rijdt. De bougiekoppen zijn vervangen maar soms wisselt hij af van cilinder (soms werkt de ene en dan werkt de andere plots en meestal in het begin werken ze beide)

Ik heb al eens de bougies bekeken en als die ene cilinder dan niet werkte stond de bougie in olie. Zou het kunnen dat de oliepomp teveel olie doorstuurt? Zo ja, hoe stel je die dan correct af? Ik heb al eens de manual gevolgd in verband met hoe die afgesteld moet staan maar dit blijkt nog niet te helpen (waarschijnlijk doe ik het verkeerd)
 
Heeft hij nog contactpunten?
Kan het misschien zijn dat er teveel speling op het linker lager zit? Of de afstand van de punten niet juist is?
Ik ken de 125 niet en vraag het me nu af, omdat het wisselt...
 
Dit zou ook het slecht wegkomen kunnen veroorzaken.
Bij minder goed lager zit meer speling en kan de motor onbelast nog best aardig lopen. Maar het probleem is: Dat als hij belast word door bv optrekken of snel willen rijden krijgt de krukas meer druk te verwerken waardoor je krukas kan gaan stuiteren in zn lager. Dus krijg je andere maat tussen de contact punten, of soms helemaal niets. Ja dan kun je bezig blijven....

Je hebt een simpele 2tact die al staat hij wat mis gesteld, toch n leuke duw in de rug kan geven, als moet hij het stotterend doen.. en niet zo dat je mee moet steppen als je weg wil trekken bij n stoplicht omdat het een minder snelle crosmotor is en wat tammer.
Maar snel weg is hij hoor. En wegens zn vertanding loop hij nog aardig door ook.

Helpt ook je nieuwe condensator niets.

Ik gok op Lagers...
 
Linker inspectie deksel eraf bij vliegwiel (kettingkant)
Vliegwiel beetpakken met 2handen, en probeer het eens op en neer te bewegen.
Als jij daar beweging in voelt weet je genoeg.

Normaal zou ik zeggen meten, maar verwacht niet dat je daar de spullen voor hebt.
Je kunt als je het niet zeker weet ook de contactpunten iets ruimer zetten dan voorgeschreven, loopt het dan wel, weet je ook voldoende.
Ja dan is het heel jammer dat je alle keerringen hebt vervangen maar zal toch je blokje weer open moeten voor nieuwe lagers..
Maar zijn niet zo duur, en laten we er niet op vooruit lopen. Je weet nog niets zeker.
 
Wat mij opvalt is dat je niets controleert, maar wel wil dat het over gaat.
Nogmaals: controleer het.
Breng hem anders naar de (brom) fietsenmaker, kun je hem over n paar dagen weer goedlopend ophalen..
Veel simpeler dan een oude 2t zal je niet tegenkomen in de motorwereld.. Compressie/benzine/lucht/vonk en het loopt..
 
Wat mij opvalt is dat je niets controleert, maar wel wil dat het over gaat.
Nogmaals: controleer het.
Breng hem anders naar de (brom) fietsenmaker, kun je hem over n paar dagen weer goedlopend ophalen..
Veel simpeler dan een oude 2t zal je niet tegenkomen in de motorwereld.. Compressie/benzine/lucht/vonk en het loopt..
2t is niet simpel :N

minder bewegende delen, maar niet simpel.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat ik gewoon iets verkeerd afgesteld heb, ik had nog een andere RD en daar heb ik ook alle rubbers binnenin vervangen, na die terug samen te steken loopt die ook maar tot 6000 toeren (maar wel nog net iets beter of deze zwarte RDX).

Zou het kunnen zijn dat de aanduiding wanneer de contactpunten open moeten gaan veranderd is door de ontsteking en spoel ervan te halen, dat het aanduidingspunt niet meer helemaal hetzelfde staat?
 
Heb gecontroleerd of er speling op het vliegwiel zit. Er zat inderdaad wat spel op, maar ik heb de vijs kunnen aanspannen die het geheel opspant en nu is er geen speling meer. Maar die blijft nogaltijd maar op 6000 toeren zitten.
Hoe ziet dat half maantje er uit als je vliegwiel niet vast zat?
Als die spie is ingeslagen staat de ontsteking misschien te laat.
 
Kijk naar je ontstekings tijdstip en je contactpunt afstand..
Zet eerst je contactpunten op 0,4mm en kijk dan wanneer het ontstekings moment is..

Wel toevallig vind je niet? je maakt 2 blokjes open en lopen allebij nog maar 6000 toeren.
Waarbij de vraag nu ook nog reist, heb je de keerringen wel juist erin gezet. Hoe heb je de punten staan. Heb je een nieuwe voetpakking gebruikt. zit de zuiger wel goed (pijltje naar voor).
En zo zijn er nog wel wat zaken waardoor jouw motor hinder kan ondervinden.

Het is dat het een takke eind weg is anders zou ik zeggen, breng dat ding aub hier..
Als je al verzuimd om een vliegwielmoer vast te zetten, zal er nog wel iets zijn wat je vergeten bent.

Btw, als jij die as kunt bewegen als die moer los zit, dan beweegt die as na vastdraaien nog steeds.
Nooit zal deze enige lagerspeling kunnen verminderen.
Hij drukt helemaal niets samen.. Zou hij zover komen dat deze iets vastdrukt heb je al 10 ringen achter de moer zitten, oftewel hij komt nooit zover..
 
Ik heb bij de 2e RD-blok de cilinders niet opengedaan, dus ook de pakkingen daar niet vervangen en ook niet aan de zuigers gekomen.

De keerringen heb ik gestoken zoals ik de oude er uit gehaald heb. In verband met die as, waarschijnlijk zal gewoon het eindstukje niet vast genoeg gezeten hebben op die spoel waar er precies speling was? Want het is verholpen door die vijs nog meer aan te spannen?

Hoe kan je je ontstekingstijdstip regelen?
 
Door die ronde bodemplaat achter je vliegwiel te verdraaien waar je contactpunten op zitten gemonteerd. Je kunt het zien omdat onder die schroeven de sleuven zitten waardoor het kan draaien
Draai je deze tegen de draairichting van motor in dan zet je hem vroeger en andersom later..

Maar zorg eerst dat je punten bij volledige opening op 0,4mm staan. Anders kun je blijven stellen..
 
Heb net gekeken, nee je hebt gelijk het zit helemaal niet op een grondplaat.

De ontsteking zie je staan via google: Carters Yamaha Rdx-afbeeldingsresultaten
Daar staat het hele deel op, maar slechte foto hoor.. Wel makkelijk stellen zo..
 
Ik zal nog 1x proberen je op afstand te helpen..

Je contactpuntjes zitten buitenop het stalen statorhuis dat met 3 lange schroeven vast zit aan het carter zag ik (daar blijf je af). Die puntjes en condensators heb je al vervangen, dus weet je waar het zit.. Die contact puntjes zitten met 1 schroefje op die basisplaten die met 2 schroeven vastzitten en je kunt stellen voor het tijdstip..
De puntjes stel je met het 1ne schroefje dat je los hebt gehad met ze monteren, dat draai je een klein beetje los en kun je ze verstellen dmv het vorkje wat eraan zit, die stel je open op 0,4mm..

Nu is mijn vermoeden dat je die 2 glanzende basis platen niet los hebt gehad en dus best eens goed kunnen staan... Dus zullen de puntjes alleen moeten gesteld worden...
Heb je wel die platen eraf gehad, zal je bij 0 moeten beginnen.... Dus stap 1..

Nu ik die ontsteking heb gezien, vraag ik mij af hoe jij in hemelsnaam de speling van de krukas hebt kunnen bepalen, omdat je krukas maar een klein stukje uit het stalen stator huis steekt..

Daar jij steeds zegt dat het wel niet wel wil, is mijn vermoeden dat (sorry) nog steeds je lager te veel speling heeft, of je contactpunten gewoon niet de goede aftand hebben..

Zoals ik al eerder zei, probeer ze eens iets verder open bv op 05 of 06 en wat doet de motor dan?
Zodra jij ze iets verder open zet word ook het moment van ontsteking vroeger..
Normaal is dat niet de bedoeling daar je dan weer een kortere oplaadtijd krijgt voor de condensator..
Maar je moet het zien als een test van wat gebeurt er als ik dat doe....
Gaat je blokje opeens meer toeren draaien dan 6000, weet je meer.. En weet je zeker dat het probleem in je ontsteking zit.. Let er wel altijd op dat de punten ook sluiten als de nok voorbij de lip van de contactpunten is.. En dat ze allebij zo staan.. Dus je stelt ze 1 voor 1..
 
Terug
Bovenaan Onderaan