Elektra, kabels, verbindingen en tangen topic

Abcxyz

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
15.757
23.569
Hier alle tips en trucs om de elektra van je motorfiets degelijk aan te sluiten.
 
Ik denk dat CB Sacco/Mechanism daar beter een passend antwoord op kan geven. Hij wordt er (waarschijnlijk) ook op aangesproken als de juiste bek NIET in die set zit.

Ik heb mijn antwoord al gegeven ;)
En Martell en Red Force hebben ook gelijk.

Die verzamel stekker is iets "anders", maar de losse connectoren die hij bedoeld zijn gewoon veel voorkomend en niet bijzonder. Je kan van dat type connector 8 maten/varianten krimpen met de set in kwestie.
 
Dus jij garandeert nu dat de trekontlasting van een AMP steker netjes om de mantel gevouwen wordt met die bek uit die set terwijl er wel netjes dóór de ader geknepen wordt in het deel voor de mantel?

Dat ook, de bekjes voor AMP stekkers hebben netjes 2 stappen. De klemkracht van de tang is verstelbaar dus als hij te ver gaat kan je hem terug stellen.

Nadeel is wel dat er tegenwoordig 12.000 kwaliteiten AMP stekkers in omloop zijn die maar wat vaak verschillende afmetingen hebben. Dat probleem ligt meer bij de stekkers dan bij de tang.
 
Hey allemaal,

Ik heb voor mijn SV650 nieuwe knipperlichtjes gekocht. De kabeltjes hieruit (twee kabeltjes met een pinnetje aan het eind) sluiten niet direct aan op de orginele verbinding (een plastic hulsje met een soort klikmechanisme). Zie fotos voor meer duidelijkheid.

Mijn vraag is hoe ik dit het makkelijkst (en ook goed) kan verbinden. Ik overweeg om beide uiteinden eraf kunnen halen, kabeltjes strippen, in elkaar draaien, solderen en een krimpkousje eroverheen. Maar ik vroeg mij af of het mogelijk is om het uiteinde van de orginele knipperlichten te hergebruiken zodat ik de nieuwe knippers er weer gewoon in kan klikken, maar ik heb geen idee of dat mogelijk is bij zulke plastic verbindingen (de zwarte op de foto). Of zijn deze misschien gewoon te koop in een elektra zaak?

Alle tips zijn welkom voor deze elektra leek. :)
full
 
Zeker NIET de originele verbinding van de kabelboom knippen :N

Dergelijke stekkers zijn vaak merk en/of type specifiek en dus alleen leverbaar en gemaakt voor of door, in dit geval, suzuki. En dus niet los te koop ook niet bij suzuki.

Wel kun je de stekkers van de originele knippers afknippen en deze strippen, solderen en krimpkous erover.
Wil je terug naar origineel kun je hetzelfde weer doen of nieuwe/2e hands originele kopen.

Een originele motor verkoop nu eenmaal beter dan een verknutselde/prutste.... ;)
 
Hey allemaal,

Ik heb voor mijn SV650 nieuwe knipperlichtjes gekocht. De kabeltjes hieruit (twee kabeltjes met een pinnetje aan het eind) sluiten niet direct aan op de orginele verbinding (een plastic hulsje met een soort klikmechanisme). Zie fotos voor meer duidelijkheid.

Mijn vraag is hoe ik dit het makkelijkst (en ook goed) kan verbinden. Ik overweeg om beide uiteinden eraf kunnen halen, kabeltjes strippen, in elkaar draaien, solderen en een krimpkousje eroverheen. Maar ik vroeg mij af of het mogelijk is om het uiteinde van de orginele knipperlichten te hergebruiken zodat ik de nieuwe knippers er weer gewoon in kan klikken, maar ik heb geen idee of dat mogelijk is bij zulke plastic verbindingen (de zwarte op de foto). Of zijn deze misschien gewoon te koop in een elektra zaak?

Alle tips zijn welkom voor deze elektra leek. :)[afbeelding]

Volgens mij zijn daar verloopkabeltjes voor in de markt, hoef je niets te knippen, is het allemaal,plug and play
 
Dat zijn goede tips! Ik ga inderdaad even 2 van die adaptersetjes bestellen bij Louis. Lijkt me het makkelijkst installeren en daarmee kan ik inderdaad ook makkelijk terug switchen naar de oude knippers mocht ik dat dat ooit willen.

Bedankt voor de hulp mensen! :)
 
Ik wil de kabelboom van mijn oldtimer upgraden. Heb een hele lading kabels en amp superseal connectors gekocht
Amp_4_Way_Superseal_Connector.JPG


Nu lees ik hoe belangrijk een goede/juiste tang is. Ik heb van werk de 2 onderstaande tangen mogen lenen. Kan iemand mij vertellen of de juiste er bij zit? Zou zonde zijn als ik alles krimp en na een jaar blijkt dat het allemaal los zit :X elektra is niet mijn favoriet namelijk
IMG_20150805_092254.jpg

IMG_20150805_092327.jpg

IMG_20150805_092350.jpg


Ps: Gros vd de kabels is 0,75-1,5²mm
 
kijk eens aan, hetzelfde goede antwoord als op mijn zelfde vraag in een ander topic.

LePensZeur in "Gereedschap Deel 12 omdat ik het anders mis"

;)

p.s volgens mij is electra ook echt iets wat je 'licht' ;) of waar je niks aan vind.

Jij gebruikt hon stekkers/connectors, wist niet of die lipjes identiek waren aan die van AMP zoals K@w@ aangeeft. Maar dan ga ik die groene tang gebruiken :)

Ik mis bij elektra het visuele, het maakt geen geluiden, produceert geen trillingen in tegenstelling tot veel mechanische onderdelen. Maar een kabelboom 2.0 maken aan de hand van de huidige lukt wel :+
 
Die groene tang werkt prima , daar zitten de juiste uitsparingen in de bek om de losse uiteindjes om te krullen, en vast te zetten in de mantel...
Hij moet alleen even opletten dat hij de juiste positie gebruikt, voor de binnen en buiten kabel.
Gebruik zo'n tang al jaren, en er is nog nooit een stekkertje los gekomen of voor storingen gezorgd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan